• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maurice Lacroix Masterpiece - några funderingar

Dafvid

Breitling
Hej på er!
Är ny här på detta fina forum, förstår inte varför jag inte hittat hit tidigare. Men men, då jag nu väl hittat hit så är det väl dags att börja interagera lite med er andra.

Jag har länge sneglat lite då och då på Maurice Lacroix. Förstulna blickar så att säga och har inte fått några långa, heta blickar tillbaka, har väl tyckt att de har varit lite tråkiga i sitt designspråk. Men på senare år har något hänt och de har verkligen blivit intressanta. Nu har jag gått och loopat ett tag på Masterpiece-serien och har tänkt att slå till på nedanstående godbit, Maurice Lacroix Masterpiece Calendrier Rétrograde Manufacture (ref. MP6508-SS001-330). Utseendemässigt är den HELT i min stil, du vet den där känslan av att den där klockan har någon gjort med just mig i åtanke. Så långt utsidan, men vad hittar man innanför boetten?

Jaha, kaliber ML 190. Automat som har sitt ursprung i ML 150. In-house-kaliber. Innebär det att verket är helt och hållet designat och tillverkat av ML i alla sina beståndsdelar? Har ETA ett finger med i spelet? Efter att ha paddlat runt ett tag på andra fora har jag hittat kommentarer som "ML modifies ETA or other movements to add more complications" och "I think Maurice Lacroix do his movements himself." Min favoritkommentar är dock följande:

"There is no 'Maurice Lacroix' - it's a made up name. There's a joke that their janitor has that name.
ML uses many Peseux movements in their Masterpiece series and a few Unitas as pointed out above. The only in-house movement they make that I'm aware of is the ML-106 chronograph."

Här tycks det uttryckligen tyckas tacksamma tankar tämligen godtyckligt - hejvilt! Jag älskar ju källhänvisningar, men ibland är det kanske inte läge att fråga efter dem. Och från fora med ovanstående kommentarer kan man ju inte ens vara källkritisk då det vanligtvis saknas källhänvisningar.

Alltså: supersnygg, supercool, men vad finns det innanför?

//David

P.S. Vad betyder "flyback" i dessa sammanhang? D.S.



tejzMYa.jpg
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag tycker den ser bra ut, men det händer lite för mycket på tavlan för mig personligen.
För att återknyta vad JakobZ skrev, så är andrahandsvärdet på Maurice Lacroix inget att ha, så mitt tips är att hitta en lätt begegnad med alla tillbehör. På så sätt slipper du det initiala reset i värde.
 

Dafvid

Breitling
Tack för alla svar!
Det där med flyback var en fråga lite OT som jag slängde med av bara farten och som inte gällde ML, visste att flyback var en kronograffunktion och nu fick jag svar från krämbulle.
Det här med att andrahandsvärdet inte är något vidare, är det på grund av att ML inte är lika vanlig i Sverige som exempelvis Omega, Breitling och Rolex? Eller är det andra parametrar som spelar in?

//David
 

Dafvid

Breitling
Det här är ju en fördel så du via gråhandlare/chrono24 kan hitta Maurice till sjukt låga priser kontra rek pris.

Just det, har ju hittat den på chrono24, tysk handlare (watchdeal.de), för 31 000. På uret.se får man betala 49 500, så nu har jag kontaktat tysken istället. Priset gick inte att göra något med, men de bjuder på frakten från Stuttgart.

Vad gäller andrahandsvärdet på ML så tänker jag inte så mycket på det, är det en klocka som man verkligen vill ha så är det go som gäller. Fast det tvärsäkra uttalandet kanske jag ångrar en vacker dag :)

Drar väl upp några bilder här när hon har kommit till Göteborg.

//David
 
  • Like
Reactions: par

ZQT

The Banker
2-Faktor
Just det, har ju hittat den på chrono24, tysk handlare (watchdeal.de), för 31 000. På uret.se får man betala 49 500, så nu har jag kontaktat tysken istället. Priset gick inte att göra något med, men de bjuder på frakten från Stuttgart.

Vad gäller andrahandsvärdet på ML så tänker jag inte så mycket på det, är det en klocka som man verkligen vill ha så är det go som gäller. Fast det tvärsäkra uttalandet kanske jag ångrar en vacker dag :)

Drar väl upp några bilder här när hon har kommit till Göteborg.

//David


Jag skulle aldrig i livet betala 31 lök för en ML men det är ju bara jag...
 
Jag skulle aldrig i livet betala 31 lök för en ML men det är ju bara jag...

Samma här, MEN köp den om du vill HA den men jag tror knappast att du kommer kunna få mer än 20k (om ens det) för den om DU skulle ångra dig nästa månad...så är du osäker strunta i det men om det är den du verkligen vill ha så köööör...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Samma här, MEN köp den om du vill HA den men jag tror knappast att du kommer kunna få mer än 20k (om ens det) för den om DU skulle ångra dig nästa månad...så är du osäker strunta i det men om det är den du verkligen vill ha så köööör...


Så sant som du är AIK:are MK...

Tips till Dafvid
Vänta en månad och grotta ned dig i information! Jag lovar att det kommer kännas förjävligt de kommande dagarna, men det känns som om du skulle behöva botanisera i klockvärldens olika möjligheter. Känns trist att göra en värdeförlust på tio lök bara för att du fick för dig att det var den här dinkan som gäller! Och ML är inte likvida för fem öre här på köp&sälj. Tyvärr... Dvs att när du ångrar dig så är det svårt att få sålt dinkan.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
En kul parantes till Jakobz inlägg är att den klockan jag gått med bäst vinst på någonsin var min Maurice Lacroix :p men det hör såklart inte till det normala..
 

Clocksauce

Cartier
Så sant som du är AIK:are MK...

Tips till Dafvid
Vänta en månad och grotta ned dig i information! Jag lovar att det kommer kännas förjävligt de kommande dagarna, men det känns som om du skulle behöva botanisera i klockvärldens olika möjligheter. Känns trist att göra en värdeförlust på tio lök bara för att du fick för dig att det var den här dinkan som gäller! Och ML är inte likvida för fem öre här på köp&sälj. Tyvärr... Dvs att när du ångrar dig så är det svårt att få sålt dinkan.



Så.., Jakobz hur många Maurice har du sålt på forumet eftersom du kan hävda att klockan inte är värd fem öre här på Köp&Sälj?
Varför ska han botanisera i klockvärldens olika möjligheter när han är sugen på märket.
Ett märke som kanske saknar provients men ger bra finish och roliga komplikationer jämfört med övriga märken på marknaden i samma prisklass. Tycker det borde uppmuntras då vi får lite respons på något lite roligare och annorlunda inköp än alla rolex som ständigt dyker upp här.

Skulle du avråda mig om jag funderade på att köpa en ny AP 15400 från AD? För även om det är en grym dinka så pratar vi ju även där om en sjuk värdeminsking om jag hade velat flippa den efter ett år?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Så.., Jakobz hur många Maurice har du sålt på forumet eftersom du kan hävda att klockan inte är värd fem öre här på Köp&Sälj?
Varför ska han botanisera i klockvärldens olika möjligheter när han är sugen på märket.
Ett märke som kanske saknar provients men ger bra finish och roliga komplikationer jämfört med övriga märken på marknaden i samma prisklass. Tycker det borde uppmuntras då vi får lite respons på något lite roligare och annorlunda inköp än alla rolex som ständigt dyker upp här.

Skulle du avråda mig om jag funderade på att köpa en ny AP 15400 från AD? För även om det är en grym dinka så pratar vi ju även där om en sjuk värdeminsking om jag hade velat flippa den efter ett år?


Om du läser mitt inlägg igen.

Det står att ML inte är LIKVIDA för fem öre. Vilket i detta avseende innebär att det är mycket svårt att hitta en köpare i den stund du vill sälja. Det förtydligar jag även i meningen efter där det framgår.

Om man är ny i klocksvängen så trillar man snabbt in på en favorit och allt som tiden går får man garanterat en palett som förändras. Att sitta med en klocka där du torskar kanske tio lök vid försäljning är trist.

Roliga komplikationer, ja visst. Power reserve och datum är schyssta komplikationer, men att säga att det inte finns så många klockor med PR och datum i 30-klassen är allt annat än sanning.

Personligen skulle jag inte köpa en ny AP eftersom värdet av att gå till butiken, få champagne och plocka av plasten på klockan inte står i relation till vad värdeminskningen på klockan är för min del. Det är ju såklart subjektivt. Men är den känslan värd de pengarna som den kostar och du känner att du vill lägga dom pengarna, visst, fine för mig!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Om du läser mitt inlägg igen.

Det står att ML inte är LIKVIDA för fem öre. Vilket i detta avseende innebär att det är mycket svårt att hitta en köpare i den stund du vill sälja. Det förtydligar jag även i meningen efter där det framgår.

Om man är ny i klocksvängen så trillar man snabbt in på en favorit och allt som tiden går får man garanterat en palett som förändras. Att sitta med en klocka där du torskar kanske tio lök vid försäljning är trist.

Roliga komplikationer, ja visst. Power reserve och datum är schyssta komplikationer, men att säga att det inte finns så många klockor med PR och datum i 30-klassen är allt annat än sanning.

Personligen skulle jag inte köpa en ny AP eftersom värdet av att gå till butiken, få champagne och plocka av plasten på klockan inte står i relation till vad värdeminskningen på klockan är för min del. Det är ju såklart subjektivt. Men är den känslan värd de pengarna som den kostar och du känner att du vill lägga dom pengarna, visst, fine för mig!

före första låter det inte som om Dafvid är speciellt ny med tanke på sitt intresse av klockans insida (knappt jag bryr mig vad som tickar inuti mina klockor). För det andra tycker jag alltid att man ska uppmuntra folk att vara egna och därmed köpa det som man SJÄLV går igång på. Om ML är ett märke som mannen gillar i allmänhet och klockan i synnerhet så är det definitivt GO från mig.

den har en fin design och klockan är faktiskt jävligt snygg. sen är det snarare inviduellt om hur man ställer sig till varumärket. Klockor i dessa prisklasser (tänk nya) är ungefär lika bra (alla håller ju tiden och det är ju det man vill?) men sedan landar problemet på vad man som konsument dras till för typ av märke - därmed inviduellt.

Absolut, just nu har ML sämst andrahandsvärde. Men det är ju för att så få vågar pröva dem - inte sant? finns det en rotation på uren, som med rolex, är jag övertygad om att ML:s andrahandsvärde också kan bli bättre. För det verkar vara där som skon klämmer för dig JakobZ?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
före första låter det inte som om Dafvid är speciellt ny med tanke på sitt intresse av klockans insida (knappt jag bryr mig vad som tickar inuti mina klockor). För det andra tycker jag alltid att man ska uppmuntra folk att vara egna och därmed köpa det som man SJÄLV går igång på. Om ML är ett märke som mannen gillar i allmänhet och klockan i synnerhet så är det definitivt GO från mig.

den har en fin design och klockan är faktiskt jävligt snygg. sen är det snarare inviduellt om hur man ställer sig till varumärket. Klockor i dessa prisklasser (tänk nya) är ungefär lika bra (alla håller ju tiden och det är ju det man vill?) men sedan landar problemet på vad man som konsument dras till för typ av märke - därmed inviduellt.

Absolut, just nu har ML sämst andrahandsvärde. Men det är ju för att så få vågar pröva dem - inte sant? finns det en rotation på uren, som med rolex, är jag övertygad om att ML:s andrahandsvärde också kan bli bättre


Hmm, nä om killen inte är ny i ämnet så falerar min post! Måste läst snabbt för tyckte jag uppfattade att han skrev att han var ny i gamet.

Självklart ska man pröva nya klockor och göra det man känner för. Det jag menade var att man kanske inte ska köpa en ny klocka av ett märke som har ytterst lågt andrahandsvärde eftersom man ändrar sig snabbt när man lärt sig lite mer om klockan och klockor (Om man är ny i gamet då det vill säga!)

Detta eftersom vi båda vet att man ändrar preferenser, vissa mer och vissa mindre, men dom förändras helt klart, när man snackar om dinkor dagarna i ända.

Observera att jag inte sagt något om att ML är sämre eller bättre än något annat, endast att det kan vara svårt att flippa!
 

Clocksauce

Cartier
Roliga komplikationer, ja visst. Power reserve och datum är schyssta komplikationer, men att säga att det inte finns så många klockor med PR och datum i 30-klassen är allt annat än sanning.

!

Nu står jag ändå fast vid mitt påstående. Ett snabbt exempel:

Deras Masterpiece Retrograde Lune som uret.se säljer för 65.000 (MRSP 76.000) finns det flera nya exemplar av ute för runt 23-30Kr. Dom gör ju även flyback kronografer och äkta worldtimers som du kan köpa för under 30kr om du tittar runt. Deras rekommenderade priser är helt åt helvete men om du läser lite på watchuseek och kollar runt så märker du fort att du kan få extremt bra deals och närmaste konkurrenterna i samma prissegment som jag kan tänka mig är ju Richemonts Baume et Mercier och Swatchs Longines och då tycker jag faktiskt att Maurice Lacroixs står sig jävligt bra.
 
Nu står jag ändå fast vid mitt påstående. Ett snabbt exempel:

Deras Masterpiece Retrograde Lune som uret.se säljer för 65.000 (MRSP 76.000) finns det flera nya exemplar av ute för runt 23-30Kr. Dom gör ju även flyback kronografer och äkta worldtimers som du kan köpa för under 30kr om du tittar runt. Deras rekommenderade priser är helt åt helvete men om du läser lite på watchuseek och kollar runt så märker du fort att du kan få extremt bra deals och närmaste konkurrenterna i samma prissegment som jag kan tänka mig är ju Richemonts Baume et Mercier och Swatchs Longines och då tycker jag faktiskt att Maurice Lacroixs står sig jävligt bra.

Köp en då... ;)
 
  • Like
Reactions: ZQT
Topp