• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

McGyver

Rolex
Det börjar urarta med olika trådar med mina renoveringar och då jag fortfarande känner en otrolig abstinens att sätta skruvmejseln i gamla ur.

Jag tänker försöka samla informationen i denna tråden istället - vi får se hur det går! :)

Först ut är en Alltime med ett automatiskt ETA2472 verk.

Klockan hade inte fått kärlek på många år, med gick otroligt nog riktigt bra i alla fall!

Som hon såg ut från början:

138982272729024100_resized.jpg


138401261673093600_resized.jpg


138982272844932200_resized.jpg


138401261724653500_resized.jpg


Verket ute ur boetten och redo för demontering

138982268830835900_resized.jpg


...under arbete.

138982268952875000_resized.jpg


138982268872682100_resized.jpg


Delar redo för tvätt

138982268763792000_resized.jpg


Delarna tvättades som vanligt först i ultraljudstvätten och efter detta en tur i Elma-vispen

Tavlan tvättades av med destvatten och lite Yes.

Det fanns ett par ställen där lysmassan släppt på tavlan, och då jag gillar att sakerna är enhetliga så satte jag ny lume på tavlan och visare.

138982269063798300_resized.jpg


Använde mattlack med 2µm pigment och lite nafta för att få rätt konsistens.

Efter lite torktid så monterades visarna.

138982269091190300_resized.jpg


Nytt glas monterades, boetten putsades upp och sedan monterades sakerna ihop, upp i Timegraphern och ruckades och sedan var hon klar!

138982306967849700_resized.jpg


138982306739569200_resized.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har kanske nått liggandes som du kan få sätta tänderna i. Återkommer med det :)
Givetvis kommer också en klapp på axeln, jävligt bra jobbat! Du är grymt duktig!
 

Wettex

Cartier
Väldigt trevlig läsning! Har bara gjort mindre saker själv såsom glasbyten mm. Man blir ju riktigt sugen på att köpa på sig lite bättre verktyg och mysa på. Tycker man får ut så mycket mer av hobbyn om man interagerar (skruvar och pillar) med sakerna.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Helt fantastiskt, på något sätt så får du allt att verka så enkelt, vilket det naturligtvis inte är, det ligger säkert många år av träning bakom dom här intressanta inläggen McGyver, tusen tack :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tack för läsningen, intressant som alltid, men jag tror nog att du får öppna en ny tråd för varje klocka p g a det stora intresset och alla kommentarer. Det blir alldeles för mycket scroll. Ser nu fram mot tråden McGyver mekar kap 2.
Mvh
 

McGyver

Rolex
Tack alla! :)

Hoppas att någon får nytta av informationen. Har själv blivit räddad av liknande trådar många gånger när ett verk demonterats och jag har glömt att fota alla delmomenten, -Hur var det nu, pekade hjulet åt höger eller vänster!?

Tänder det gnistan hos någon att sätta mejseln i ett verk och serva/fixa så är jag nöjd - finns inte mycket som slår att se ett trött ur komma till liv när balansen lyfts på plats efter en service!

Jag började min resa för ca. 1.5år sedan och har kanske hunnit med ett hundratal ur under denna tid, så jag är fortfarande en purfärsk rookie!

Jag har läst, Googlat och kollat på en massa filmer om hur proffsen gör (och glada amatörer som jag) för att snappa upp hur de olika momenten görs.

Ett tips är att titta lite på de filmer som finns om smörjning ! ( har tyvärr inte sparat länkar, men @eriksson850 länkar till ett par bra här)

Uppfattningen om vad servicemanualen nämner som lite, lagom och mycket olja är högst subjektivt innan man sett en riktig urmakare in action!
Min uppfattning om "lite" när jag läste min första servicemanual skulle nog en urmakare ha klassat som "katastrofalt mycket"!
Lyckligtvis hittade jag en film om inoljning av verk innan jag smorde min första Seiko, annars hade det bara varit att demontera, tvätta och börja om!
Hur lång tid det tar är svårt att säga generellt, -Att bara serva ett enkelt verk tar väl ett par timmar.

Att fixa till en boett kan ta allt från 15min till en hel dag beroende på hur den ser ut från början.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Härligt att se, som man vant sig att se från McGyver :)

Nu har jag en fråga som jag skäms lite för med tanke på att jag haft detta intresse ett antal år: Vad, exakt, innebär det att "rucka" ett verk? Är det att finjustera balansfjädern med hjälp av ruckarmen ("Flèche de raquette") eller är det något mer / annat?
mvh
garfield
 

McGyver

Rolex
Härligt att se, som man vant sig att se från McGyver :)

Nu har jag en fråga som jag skäms lite för med tanke på att jag haft detta intresse ett antal år: Vad, exakt, innebär det att "rucka" ett verk? Är det att finjustera balansfjädern med hjälp av ruckarmen ("Flèche de raquette") eller är det något mer / annat?
mvh
garfield

Snabbt svar, -Jepp!

Du kan se lite av hur det görs i denna tråd!
 
Topp