• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

McGyver

Rolex
Paketöppning

Funderade på att ta denna paketöppning i diskussionsdelen, men jag tror inte den hade uppskattats så jag tar den här istället!:)

Jag har länge varit på jag efter ett tillbehör till ett av mina verktyg. Det finns nytillverkade kinavarianter för ok pengar men vill man ha tysk- eller schweizisk kvalitet så kostar det oftast huggorm.

Jag har ett jobb på gång som innebär att tillbehöret är en nödvändighet så jag var på väg att köpa ett mellanting - en tyskbyggd lågprisvariant. Jag har tidigare varit i kontakt med en tysk återförsäljare och började googla för att hitta hans sida igen. Av en slump fick jag upp en svensk auktionssida som hade det jag behövde!

Bud lades och jag satte mitt absoluta maxpris jag kunde tänkas ge. När auktionen skulle gå ut så haglade givetvis buden in och jag rycktes med och budade till betydligt högre nivåer än vad jag tidigare satt som max - Jag behövde ju verkligen den här prylen!

Det gick iaf vägen (med ett stort hål i plånboken) och måndagen efter avslutat auktion fick jag ett SMS om att jag hede ett paket att hämta ut.
Fort iväg till den lokala ICA-handlaren och följande paket häntades:

144437906801715100_resized.jpg


Betydligt mindre än jag räknat med??

Vikten var iaf rätt och sakerna mycket välpackade

144437906855969100_resized.jpg


Vad är det nu jag har köpt?

144437907003540200_resized.jpg


Känner mig som den nörd jag är, men oj vad jag går igång på saker som dessa!!

144437909018457200_resized.jpg


En SM 11-220 i härligt matt millitärgönt hölje med bakelitdetaljer tillverkad av Husqvarna vapenfabrik AB.

För er som funderar så har den absolut inget med vapen att göra - det är en gammal hederlig påhängsmotor till en symaskin!

Resten av innehåller i de paket och påsar som fanns var......

144437907108195800_resized.jpg


En nästan körbar Boley/Leinen urmakarsvarv - och framför allt, - Med en toppslid!!!! :)

Det mest akuta att skaffa var en lämplig pedal till motorn men Husqvarnabutiken i Malmö grävde fram en ur lagergömmorna.

Det blev ett antal kvällar med rengöringa av alla delar - allt är nerplockat, rengjort/polerat, smörjt och sedan monterat igen.

Jag gjorde en enkel platta av ek med en eloxerad aluminiumplåt på som bas och under denna sitter säkringar och en motorstyrning så att jag kan reglera maxvarvtalet och jag monterade en strömbrytare + potentiometer på "fronten".

Jag gjorde även en enkel platta till spännpatroner m.m. så att dessa är lättillgängliga - sjukt tråkigt att borra en massa hål i ek!

Resultatet

144437934646866600_resized.jpg


144437934783343400_resized.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man kan inte annat än älska detta! Du lever ut en dröm jag tror en hel del av oss bär på. Säg till när du kan svarva mig en balansaxel till min lilla historias Harwood!
 

seikoswede

Panerai
Jag instämmer i hyllningskören!!
Avundas dig dina kunskaper, ditt tålamod och din vilja att dela med dig!

Det uppskattas storligen! Tack!:)

För övrigt tycker jag att forumgeneralerna borde uppgradera din User Title.

"...fattar ingenting." Känns kanske något malplacerat!?;)

@daviden

Jim
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Grattis! Jag såg den där tidigare (säljaren är bekant) och tänkte då faktiskt att "den där skulle vara något för @McGyver ". Så himla kul!
Ser fram emot en demonstration och att kanske få trampa lite på pedalen.. :)
 

McGyver

Rolex
Häftig gammal sak, och snyggt bygge! Vad kan du tillverka med den?

Bara fantasin sätter gränser! :)

Förutom rena "klockjobb" (som t.ex. balansaxlar) så är tanken att tillverka mindre delar till verktyg/jiggar m.m. - går att göra i min stora svarv med är så mycket enklare i denna! Problemet är att jag nu även skulle vilja ha en "mellanvariant" så du som har en Schaublin 70 eller liknande i garaget - hör av dig! ;)
 

huggorm

Breitling
Precis som någon annan skrev är den här tråden en av anledningarna till att jag nu har registrerat mig här på KS! Riktigt inspirerande att se vad som kan göras med äldre klockor! Sen förstår jag väl att jag inte kommer få samma resultat om jag försöker mig på det också, men någonstans ska man börja! Ska börja leta efter lämpliga ur att börja pilla med, gärna något som är bra dokumenterat på YT..
Tack för inspirationen!
 

McGyver

Rolex
Länkfix till Tissot

Jag har länge haft en Tissotkronograf med pandatavla på agendan och till slut dök det upp ett objekt på Tratten till ett ok pris.

Bilderna i annonsen var hemska så det var en vild chansning. Annonsen gick ut "lägligt" tidsmässigt så det blev till att ge frun budinstruktioner i bilen på väg hem från en middag men det gick vägen och ett par dagar senare dök hon upp.

Glaset ordentligt repigt, boetten hade normalt slitage med tanke på de 46-åren i tjänst. Tavlan hade härligt patinerade Tritiumindex och var helt rep/fläckfri - yes!!!

Verket gick efter en ruckning och lättare smörjning riktigt bra, amplitud på 280-290 och bra gångreserv, det kommer att servas men det får vänta ett tag.

Efter att ha burit klockan på läder ett par dagar så började jag fundera om det gick att ordna fram en passande länk till klockan.

En bekant hade en antal NOS Tissotlänkar med 19mm ändlänkar som såg ut att passa.

image.jpg


Planen var att slipa till ändlänkarna men tyvärr så var de inte breda nog så det blev till att tänka om.

-Varför inte en 69:a med SEL!?

Ett par bitar frästes till i rostfritt, borrades och formen slipades sedan till för att följa ovansidan på boetten. Jag gjorde en första bit som blev riktigt bra men jag hade missat en detalj på undersidan som fixerade biten mot boetten och då det tagit så pass lång tid att göra så gick luften ur mig lite och jag började istället fundera på att göra en variant av plåt.

En mall ritades upp och ett par testbitar frästes ut i 0.5mm mässing för att sedan till slut köra ”på riktigt” i 0.4mm rostfritt. Fräsen är inte gjord för att fräsa rostfritt så det blev till att köra extremt försiktigt men det fungerade!

Testbitar på Mr Bonds hand

image.jpg


Fräsning i rostfritt

144713688863301000_resized.jpg


144713688442086500_resized.jpg


144713688308807100_resized.jpg


Biten på bilden saknar två "spår" brevid mittjacket - dessa för att svepas runt bandstiftet och fixera biten i rätt läge.

Resultatet

image.jpg


Bilden framhäver nyansskillnaderna i ytan extra mycket - i verkligheten smälter de ihop riktigt bra med den patinerade ytan på resten av boetten!
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Dags att ta hand om insidan!

I denna klocka tickar det ett Omega cal 266 - inget speciellt egentligen, ett manuellt verk utan krusiduller - jag gillar dessa verk skarpt då de är lättservade rubusta slitvargar! :)

Verket demonterades tvättades, sköljdes och torkades.

Verket i sina beståndsdelar redo att sättas ihop igen.

141202207714476700_resized.jpg


141202208044551200_resized.jpg


Inga konstigheter - bara att montera och smörja på väl valda ställen. För säkerhets skull så monterades en ny fjäder i verket, utöver detta så behövde inga delar bytas.

141202208124666800_resized.jpg


Klart och redo för tavla.

141202207562105800_resized.jpg


Den nytvättade tavlan sattes på plats

Visarna hade en hel del lumesläpp, så de rengjordes, polerades och fick ny lysmassa på sig.

141202207681129900_resized.jpg


Sedan var det bara att montera tillbaka verket i boetten - som fått ett nytt Omegaglas - hade bara med guldring hemma, så det fick duga. Efter som index och visare är i guld, så funderar jag på att låta det vara - passar ok tycker jag!

141202208017797800_resized.jpg


Efter en ruckning i Timegraphern så var hon klar!

141202225969886300_resized.jpg


141202225933214700_resized.jpg


141202226010113800_resized.jpg


Så var denna 60-åring klar - dags att fundera på nästa projekt! :)

...och nu sitter den på min arm! Stort tack och sjukt bra jobbat McGyver! :)
image.jpg

Jag brukar inte uppskatta när man är och pillar på en gammal tavla med skador/patina som inte är helt slut. Men wow! Helt grymt resultat!
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Hur tänker man med Tritiumrester? Kräver det någon annorlunda hantering?
Ät det inte. Och se till att inte få det i några sår på fingrarna eller så. Det är en betastrålare, så strålningen kan inte passera huden, men är inte bra att få in i kroppen. Om du ska slänga det tror jag att du hanterar det som miljöfarligt avfall.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Fanns en Rolex Yachtmaster i nyskick till salu i morse för 10000:-
Annonsen är nu borta men jag hann kontakta säljaren för att roa mig lite

image.jpg

image.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg


... Inte fått svar efter det!

Hur tänker man med Tritiumrester? Kräver det någon annorlunda hantering?

Ät det inte. Och se till att inte få det i några sår på fingrarna eller så. Det är en betastrålare, så strålningen kan inte passera huden, men är inte bra att få in i kroppen. Om du ska slänga det tror jag att du hanterar det som miljöfarligt avfall.

Bara ringa SSM så kommer de och hämtar resterna gratis =)
 

McGyver

Rolex
Topp