• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

mofo

Audemars
2-Faktor
Automatisk avmagnetiserare

Jag har den senaste tiden råkat ut för fler och fler klockor som blivit magnetiserade. De avmagnetiserare som jag tidigare har byggt har fungerat bra men kräver lite akrobatiska rörelser för att få det hela att fungera. De flesta maskinerna på marknaden är helt enkelt en elektromagnet som skapar ett magnetfält i vilket den magnetiserade delen/klockan/verket o.s.v. placeras och sedan långsamt dras längre och längre bort för att bli avmagnetiserat. Det finns ett antal automatiska varianter men priserna för dessa är höga och har inte riktigt motiverat ett byte från "elektromagnetvarianten" - då det trots allt fungerar!
Jag har länge gått och funderat på att bygga elektronik som automatisk minskar magnetfältet men plötsligt en dag så hittade jag denna sida där författaren har dissekerat ett antal automatiska avmagnetiserare och sett att de alla är uppbyggda på liknande sätt.
Lösningen är enkel och genial, en kondensator laddas upp till ca. 600V och ingår sedan i en LC-krets som svänger med ~1000Hz - magnetfältet i spolen klingar av och - viola - en automatisk avmagnetiserare!
I de beskrivna varianterna så likriktas nätspänningen direkt - en lösning som jag inte gillar, så jag byggde istället min variant med två mindre transformatorer som isolation.

Ritning och test av kretskort vid matbordet:

147764423138642800_resized.jpg


Kretskort etsades och små audiotransformatorer byggdes om till spolar. Jag hade 1.5µf/1000V oljekondensatorer liggandes sedan en tidigare raid på skroten, så jag lindade upp 15mH spolar för att få till frekvensen i närheten av 1kHz (340 varv 0.35mm Cu-tråd på 16x16mm spolstomme).

Sakena monterades i en befintlig Hammondlåda.

147764423593527500_resized.jpg


Det är en busenkel krets men jag blev trots detta förvånad för att allt fungerade direkt! :)

147764423637000800_resized.jpg


Kondensatorn kräver laddning i ca.3s och sedan är det bara att trycka DeMag och saken är klar - slut med magiska rörelser som får frun att fundera om allt står rätt till!

147764423216317700_resized.jpg


Funderar ni på att bygga en avmagnetiserare så kan jag STARKT rekommendera denna varianten - tar lite längre tid att bygga men är så otroligt mycket mer lättanvänd när den väl är klar!
Haha, namnet är magiskt, du skulle lagt till "2000" eller nått också, "Watch Demagnetizer 2000".
Bra jobbat hur som helst.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Automatisk avmagnetiserare

Jag har den senaste tiden råkat ut för fler och fler klockor som blivit magnetiserade. De avmagnetiserare som jag tidigare har byggt har fungerat bra men kräver lite akrobatiska rörelser för att få det hela att fungera. De flesta maskinerna på marknaden är helt enkelt en elektromagnet som skapar ett magnetfält i vilket den magnetiserade delen/klockan/verket o.s.v. placeras och sedan långsamt dras längre och längre bort för att bli avmagnetiserat. Det finns ett antal automatiska varianter men priserna för dessa är höga och har inte riktigt motiverat ett byte från "elektromagnetvarianten" - då det trots allt fungerar!
Jag har länge gått och funderat på att bygga elektronik som automatisk minskar magnetfältet men plötsligt en dag så hittade jag denna sida där författaren har dissekerat ett antal automatiska avmagnetiserare och sett att de alla är uppbyggda på liknande sätt.
Lösningen är enkel och genial, en kondensator laddas upp till ca. 600V och ingår sedan i en LC-krets som svänger med ~1000Hz - magnetfältet i spolen klingar av och - viola - en automatisk avmagnetiserare!
I de beskrivna varianterna så likriktas nätspänningen direkt - en lösning som jag inte gillar, så jag byggde istället min variant med två mindre transformatorer som isolation.

Ritning och test av kretskort vid matbordet:

147764423138642800_resized.jpg


Kretskort etsades och små audiotransformatorer byggdes om till spolar. Jag hade 1.5µf/1000V oljekondensatorer liggandes sedan en tidigare raid på skroten, så jag lindade upp 15mH spolar för att få till frekvensen i närheten av 1kHz (340 varv 0.35mm Cu-tråd på 16x16mm spolstomme).

Sakena monterades i en befintlig Hammondlåda.

147764423593527500_resized.jpg


Det är en busenkel krets men jag blev trots detta förvånad för att allt fungerade direkt! :)

147764423637000800_resized.jpg


Kondensatorn kräver laddning i ca.3s och sedan är det bara att trycka DeMag och saken är klar - slut med magiska rörelser som får frun att fundera om allt står rätt till!

147764423216317700_resized.jpg


Funderar ni på att bygga en avmagnetiserare så kan jag STARKT rekommendera denna varianten - tar lite längre tid att bygga men är så otroligt mycket mer lättanvänd när den väl är klar!
Som vanligt, en fröjd att se dig komma på och bygga ihop verktyg!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Automatisk avmagnetiserare

Jag har den senaste tiden råkat ut för fler och fler klockor som blivit magnetiserade. De avmagnetiserare som jag tidigare har byggt har fungerat bra men kräver lite akrobatiska rörelser för att få det hela att fungera. De flesta maskinerna på marknaden är helt enkelt en elektromagnet som skapar ett magnetfält i vilket den magnetiserade delen/klockan/verket o.s.v. placeras och sedan långsamt dras längre och längre bort för att bli avmagnetiserat. Det finns ett antal automatiska varianter men priserna för dessa är höga och har inte riktigt motiverat ett byte från "elektromagnetvarianten" - då det trots allt fungerar!
Jag har länge gått och funderat på att bygga elektronik som automatisk minskar magnetfältet men plötsligt en dag så hittade jag denna sida där författaren har dissekerat ett antal automatiska avmagnetiserare och sett att de alla är uppbyggda på liknande sätt.
Lösningen är enkel och genial, en kondensator laddas upp till ca. 600V och ingår sedan i en LC-krets som svänger med ~1000Hz - magnetfältet i spolen klingar av och - viola - en automatisk avmagnetiserare!
I de beskrivna varianterna så likriktas nätspänningen direkt - en lösning som jag inte gillar, så jag byggde istället min variant med två mindre transformatorer som isolation.

Ritning och test av kretskort vid matbordet:

147764423138642800_resized.jpg


Kretskort etsades och små audiotransformatorer byggdes om till spolar. Jag hade 1.5µf/1000V oljekondensatorer liggandes sedan en tidigare raid på skroten, så jag lindade upp 15mH spolar för att få till frekvensen i närheten av 1kHz (340 varv 0.35mm Cu-tråd på 16x16mm spolstomme).

Sakena monterades i en befintlig Hammondlåda.

147764423593527500_resized.jpg


Det är en busenkel krets men jag blev trots detta förvånad för att allt fungerade direkt! :)

147764423637000800_resized.jpg


Kondensatorn kräver laddning i ca.3s och sedan är det bara att trycka DeMag och saken är klar - slut med magiska rörelser som får frun att fundera om allt står rätt till!

147764423216317700_resized.jpg


Funderar ni på att bygga en avmagnetiserare så kan jag STARKT rekommendera denna varianten - tar lite längre tid att bygga men är så otroligt mycket mer lättanvänd när den väl är klar!
Jag fattar inte ett skit när det kommer till el! Men jag är grymt imponerad som vanligt! :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jepp - skulle dock ha satt dem ca. 50-100mm längre in med facit i hand! :)

144917785255638400_resized.jpg

Byggd av en 26mm ekskiva och ben för att komma upp i ca. 97cm i arbetshöjd!

Snygg lösning. Jag gillar armstöden. Sådana skulle jag behöva.

Kör du så pass många oljor att du behöver alla koppar eller är du som jag, och över-investerar i verktyg? :D
 

McGyver

Rolex
Renovering av Omega 1039-länk

Många äldre Omegalänkar har fjädrande länkbitar och de små fjädrande blecken i dessa har en tendens att gå sönder efter ett antal år.
Tidigare så kunde man skicka in länkarna/bitarna till Omega som lagade de dessa men tydligen så har Omega slutat med detta sedan ett tag tillbaka.

Här en 1039-länk med defekta fjädrar.

148161355091250700_resized.jpg


Omegas originalfjädrar ser ut som små ”L”och dessa spricker i böjen varpå L'et övergår i två ”I” och fjäderverkan försvinner i stort sett helt. Ett problem är att fjärdrarna monterades ihop med länkbiten, som består av en bit bockad plåt, vid tillverkningen. För att få dit nya liknande fjädrar så måste länkbitens sidor bändas ut, en operation som med 99% säkerhet resulterar i en avbruten bit metall och en defekt länkbit!

Lösningen är att istället forma fjädrarna som ett ”utdraget Omega-tecken” som kan komprimeras och fås på plats utan att behöva bända upp plåten i länkbiten.
För att dela länkbitarna kan man göra på lite olika sätt. Jag tycker det är enklast att vika länken och ha ett mothåll under – pressa sedan försiktigt loss blecken.

148161597369715700_resized.jpg


148161597392647900_resized.jpg


148161597421365100_resized.jpg


Jag har valt att tillverka de nya fjädrarna i 0.3mm fjäderstål.
Ett äldre stansverktyg modifierades för att kunna stansa ut råämnena till fjädrarna.

148161371482538000_resized.jpg


För att slippa bocka allt för hand och vara säker på att dimensionerna blev rätt var gång, så tillverkade jag ett enkelt bockverktyg (prototyp på bilden)

148161355392450100_resized.jpg


Här får en fjäder sin form i verktyget

148161355076529600_resized.jpg


Här visas ett antal fjädrar efter bockning

148161355136506400_resized.jpg


Vingarna på dessa kapas/slipas sedan till rätt dimensioner

148161355058917200_resized.jpg


Med lite milt våld så sätts de på plats i en länkbit, givetvis plockas den gamla defekta fjädern bort först.

148161355617597700_resized.jpg



Alla fjädrar byts ut på samma sätt

148161355645752300_resized.jpg


Länken monteras sedan ihop och har allt fungerat så har man en länk utan glapp och med fjädrande länkbitar igen! :)

148161355602309900_resized.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Renovering av Omega 1039-länk

Många äldre Omegalänkar har fjädrande länkbitar och de små fjädrande blecken i dessa har en tendens att gå sönder efter ett antal år.
Tidigare så kunde man skicka in länkarna/bitarna till Omega som lagade de dessa men tydligen så har Omega slutat med detta sedan ett tag tillbaka.

Här en 1039-länk med defekta fjädrar.

148161355091250700_resized.jpg


Omegas originalfjädrar ser ut som små ”L”och dessa spricker i böjen varpå L'et övergår i två ”I” och fjäderverkan försvinner i stort sett helt. Ett problem är att fjärdrarna monterades ihop med länkbiten, som består av en bit bockad plåt, vid tillverkningen. För att få dit nya liknande fjädrar så måste länkbitens sidor bändas ut, en operation som med 99% säkerhet resulterar i en avbruten bit metall och en defekt länkbit!

Lösningen är att istället forma fjädrarna som ett ”utdraget Omega-tecken” som kan komprimeras och fås på plats utan att behöva bända upp plåten i länkbiten.
För att dela länkbitarna kan man göra på lite olika sätt. Jag tycker det är enklast att vika länken och ha ett mothåll under – pressa sedan försiktigt loss blecken.

148161597369715700_resized.jpg


148161597392647900_resized.jpg


148161597421365100_resized.jpg


Jag har valt att tillverka de nya fjädrarna i 0.3mm fjäderstål.
Ett äldre stansverktyg modifierades för att kunna stansa ut råämnena till fjädrarna.

148161371482538000_resized.jpg


För att slippa bocka allt för hand och vara säker på att dimensionerna blev rätt var gång, så tillverkade jag ett enkelt bockverktyg (prototyp på bilden)

148161355392450100_resized.jpg


Här får en fjäder sin form i verktyget

148161355076529600_resized.jpg


Här visas ett antal fjädrar efter bockning

148161355136506400_resized.jpg


Vingarna på dessa kapas/slipas sedan till rätt dimensioner

148161355058917200_resized.jpg


Med lite milt våld så sätts de på plats i en länkbit, givetvis plockas den gamla defekta fjädern bort först.

148161355617597700_resized.jpg



Alla fjädrar byts ut på samma sätt

148161355645752300_resized.jpg


Länken monteras sedan ihop och har allt fungerat så har man en länk utan glapp och med fjädrande länkbitar igen! :)

148161355602309900_resized.jpg
Kool, lär finnas en världsmarknad för detta! Finns ju en del fjädrande oysterlänkar också...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
GRYMT!
Som @Aurum skriver så lär det finnas ett stort internationellt intresse för detta. Skapa en tråd på OF, tror många skulle uppskatta din kunskap.
 
Topp