• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det finns en d
Har du några lästips när det gäller böcker, eller är nätet att föredra när det gäller denna typ av information?

Det finns ganska mycket diskuterat runt det här på KS redan. Per Torphammars "Amateur watchmaking" tycker jag är en väldigt bra introduktion. Ofta är den tryckta litteraturen ganska mossig. T.ex. Donald de Carles "Practical watch repairing". Informativ och väldigt många fina illustrationer men den känns sååååå 1950 :).
 

MBx

Cartier
TS: Vad behöver man för verktyg för att plocka isär och ihop en klocka? Blir lite sugen att lära mig.:)

/M
 

Minuteman

Rolex
Det finns en d

Det finns ganska mycket diskuterat runt det här på KS redan. Per Torphammars "Amateur watchmaking" tycker jag är en väldigt bra introduktion. Ofta är den tryckta litteraturen ganska mossig. T.ex. Donald de Carles "Practical watch repairing". Informativ och väldigt många fina illustrationer men den känns sååååå 1950 :).
Beställde Pers bok igår.
Tack för tipset:)
 

Minuteman

Rolex
Det gjorde du rätt i! En riktigt trevlig prick är han också! Drar sig inte för att diskutera och svara på frågor ..

Gick till och med så långt att han skickade mig ett par oljegivare för att hjälpa till.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Måste bara tacka för tipset igen.

Fick hem boken igår och plöjde genast igenom den. :)
Mycket bra skriven, och väldigt bra nivå på informationen.
Man blir extremt peppad på att börja skruva direkt.

Som tur är har jag ett par lämpliga "offer" liggandes, som bara väntar på att jag sätter skruvmejseln i dem ;-)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det börjar urarta med olika trådar med mina renoveringar och då jag fortfarande känner en otrolig abstinens att sätta skruvmejseln i gamla ur.

Jag tänker försöka samla informationen i denna tråden istället - vi får se hur det går! :)

Först ut är en Alltime med ett automatiskt ETA2472 verk.

Klockan hade inte fått kärlek på många år, med gick otroligt nog riktigt bra i alla fall!

Som hon såg ut från början:

138982272729024100_resized.jpg


138401261673093600_resized.jpg


138982272844932200_resized.jpg


138401261724653500_resized.jpg


Verket ute ur boetten och redo för demontering

138982268830835900_resized.jpg


...under arbete.

138982268952875000_resized.jpg


138982268872682100_resized.jpg


Delar redo för tvätt

138982268763792000_resized.jpg


Delarna tvättades som vanligt först i ultraljudstvätten och efter detta en tur i Elma-vispen

Tavlan tvättades av med destvatten och lite Yes.

Det fanns ett par ställen där lysmassan släppt på tavlan, och då jag gillar att sakerna är enhetliga så satte jag ny lume på tavlan och visare.

138982269063798300_resized.jpg


Använde mattlack med 2µm pigment och lite nafta för att få rätt konsistens.

Efter lite torktid så monterades visarna.

138982269091190300_resized.jpg


Nytt glas monterades, boetten putsades upp och sedan monterades sakerna ihop, upp i Timegraphern och ruckades och sedan var hon klar!

138982306967849700_resized.jpg


138982306739569200_resized.jpg
Skickligt!
 

McGyver

Rolex
Valjoux 7750

Jag har alltid varit en "sucker" för svart/vita tavlor, så när denna dök upp under köp och sälj så dröjde det inte länge innan köpet var ett faktum!

Efter ett par dagar dök ett gult paket upp från den största staden i det lilla landet välkänt för att tillverka högkvalitativa tidmätare!

139154331753932100_resized.jpg


Det är ett "no name"-ur med ett automatiskt Valjoux 7750, NOS någon gång från 70-talets början.
Boetten är helpolerad i rostfritt, skruvad krona, plexi och 19mm mellan bandhornen.
Tanken är att ha den som träningsobjekt då jag ännu inte servat något 7750-verk.

Insidan på damen.

139154331213954700_resized.jpg


Klockan levererades med silvriga visare och en fransk dagskiva - detta måste givetvis fixas till för att matcha mina språkkunskaper och grafiska öga!

Verket monterades ur boetten och visarna togs av.

139154331611277400_resized.jpg


139154331656878400_resized.jpg


Ny dagskiva inhandlades och byttes ut - nu är den på engelska så t.o.m. jag förstår!

139154331708197600_resized.jpg


Jag valde att behålla orginalvisarna för säkerhets skull och köpte nya "passande" visare. Minut och timvisarna som inhandlades var något längre än de som satt på från början, tyckte detta bara såg bättre ut så jag lät dem vara.

De små visarna för sekund och kronograffunktionerna var däremot ~1.5mm för långa så dessa kapades ner till 4mm.

139154331317635300_resized.jpg


Visarna fanns bara i stål eller guld och då jag ville ha svarta visare var det bara att måla!

Först ruggades ytan upp med 1000-papper

139154332042418200_resized.jpg


Efter detta badades de i aceton för att lösa upp lysmassan och ta bort ev fettrester. Här syns även den nya sekundvisaren med en spets som saknades på orginalet.

139154331349696000_resized.jpg


Visarna målades svarta och fick efter detta även ny lysmassa.

Sakerna monterades ihop och verket fick lite välbehövlig ny olja på väl valda ställen - sedan var hon klar för test!
 

Minuteman

Rolex
Valjoux 7750

Sakerna monterades ihop och verket fick lite välbehövlig ny olja på väl valda ställen - sedan var hon klar för test!

Grymt snyggt resultat och mycket intressant att se processen (som vanligt):)
En fråga. När du säger att du har oljat verket i detta fall, innebär det att du monterat ner hela och tvättat etc. eller tillför du bara ny olja?
 

McGyver

Rolex
En fråga. När du säger att du har oljat verket i detta fall, innebär det att du monterat ner hela och tvättat etc. eller tillför du bara ny olja?

I.o.m. att verket är NOS så tänkte jag böra med att smörja lagringspunkterna och se hur verket går efter detta.
Verket är inte servat, utan jag har bara tvättat rent lagringspunkterna mm och tillfört ny olja. Dock krävs det en hel del demontering för att komma åt alla punkterna, men det är inte att jämföra med en service när hela verket demonteras, tvättas och smörjs!
 

Icaras

Rolex
Grymt! Har börjat så smått :). Vad tvättar du av alla delar med? Eller vad bör man tvätta med om man inte har tillgång till ultraljudstvätt?
Såg en guide på WUS, han använde någon form av lacknafta (?).

Diskmedel och vatten för tavlan? :)
 

McGyver

Rolex
Jag kör med tvättvätska från Elma i mina maskiner, men började för hand med Nafta!
Vill du börja testa att serva, så köp kemisk ren bensin (Nafta) hos färghandeln + en bra borste/pensel hos konstnärsbutiken (inget skit med syntethår för då kommer det att lösas upp av bensinen) så är du rustad!

Destvatten + Yes funkar otroligt bra till taveltvätt, men var försiktig med t.ex. gamla Omegor som har vattenlöslig lack på sina tavlor!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
-Är det en handske som just kastades!? :nailbiting:

Vi får se, räcker översynen med ny olja, så känns det lite onödigt annat än för att skaffa mig erfarenhet!

100-tal verk till, sedan kanske chronos! ;)

Jag tänkte sätta skruvmejseln i ett Landeron 48 ganska snart
och då har jag nog ändå bara 1/10- del av din erfarenhet. No guts, no glory tänker jag :) .. Möjligen en smula naivt.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

McGyver

Rolex
Jag tänkte sätta skruvmejseln i ett Landeron 48 ganska snart
och då har jag nog ändå bara 1/10- del av din erfarenhet. No guts, no glory tänker jag :) .. Möjligen en smula naivt.
Skickas från min iPhone via Tapatalk

Absolut inte - mitt andra verk som servades var ju ett Seiko 6138 - fler delar, men inte direkt svårare! ;)
 
Den är så körd som det kan bli :)
Men tog från en 0040 som ska fixas senare, detta var till en 0030.
Man hittat ju i princip alla delar på eBay förutom balansen tyvärr. Blir väl nått donatorverk senare :)

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 
Topp