• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

McGyver

Rolex
Du menar så här! ;)

azy5y3yh.jpg
finvävd bomull och Oral-B tandkräm! :)
 

McGyver

Rolex
Så var då boetten klar!

Supersvårt att plåta ( det är inte repor utan rester av tvättmedel på efterbildera) det blänker för mycket! :)

Före:

141159530587052400_resized.jpg






141159530619939500_resized.jpg


Efter:

141173145978694000_resized.jpg


141173146138229100_resized.jpg


141173146096653800_resized.jpg


Måste säga att ett så enkelt verktyg till svarven gjorde underverk!

Ytorna är nu helt plana. Det finns en del små, små märken kvar på vissa ställen men då jag inte ville ta för mycket material så kommer jag att låta detta vara.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så var då boetten klar!

Supersvårt att plåta ( det är inte repor utan rester av tvättmedel på efterbildera) det blänker för mycket! :)

Före:









Efter:







Måste säga att ett så enkelt verktyg till svarven gjorde underverk!

Ytorna är nu helt plana. Det finns en del små, små märken kvar på vissa ställen men då jag inte ville ta för mycket material så kommer jag att låta detta vara.

Svårt att uttala sig när man inte sett irl, men helt plant är det ju inte? Hur tror de gör på Rolex med fasningen på sportmodeller? Slipar de den fasningen först och sedan tar de närliggande ytorna? Kan man få en planare spegelblank yta?
 

McGyver

Rolex
Svårt att uttala sig när man inte sett irl, men helt plant är det ju inte? Hur tror de gör på Rolex med fasningen på sportmodeller? Slipar de den fasningen först och sedan tar de närliggande ytorna? Kan man få en planare spegelblank yta?


Jo de är faktiskt det! :)

I detta fall så förfular bilderna! Ytan är plan igen, det är "bara" att slipa mer om man vill få till ännu skarpare kanter mot toppen på bandhornen. På denna modell misstänker jag att det inte var knivskarpa kanter från början utan en lättare avrundning mellan ytorna!?

Hur Rolex gör med sina boetter råder det delade meningar om. Vissa säger att den borstade ytan görs först och sedan de polerade sidorna - andra säger tvärt om. Saken är väl att om det görs med rätt verktyg så går det säkert att få till bra på båda sätten! ;)
 

McGyver

Rolex
Dags att ta hand om insidan!

I denna klocka tickar det ett Omega cal 266 - inget speciellt egentligen, ett manuellt verk utan krusiduller - jag gillar dessa verk skarpt då de är lättservade rubusta slitvargar! :)

Verket demonterades tvättades, sköljdes och torkades.

Verket i sina beståndsdelar redo att sättas ihop igen.

141202207714476700_resized.jpg


141202208044551200_resized.jpg


Inga konstigheter - bara att montera och smörja på väl valda ställen. För säkerhets skull så monterades en ny fjäder i verket, utöver detta så behövde inga delar bytas.

141202208124666800_resized.jpg


Klart och redo för tavla.

141202207562105800_resized.jpg


Den nytvättade tavlan sattes på plats

Visarna hade en hel del lumesläpp, så de rengjordes, polerades och fick ny lysmassa på sig.

141202207681129900_resized.jpg


Sedan var det bara att montera tillbaka verket i boetten - som fått ett nytt Omegaglas - hade bara med guldring hemma, så det fick duga. Efter som index och visare är i guld, så funderar jag på att låta det vara - passar ok tycker jag!

141202208017797800_resized.jpg


Efter en ruckning i Timegraphern så var hon klar!

141202225969886300_resized.jpg


141202225933214700_resized.jpg


141202226010113800_resized.jpg


Så var denna 60-åring klar - dags att fundera på nästa projekt! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt resultat! :) Dom där gamla omegorna är verkligen trevliga att skruva i! Vad brukar du få för värden i timegraphern efter en service på en sådan där?
 

McGyver

Rolex
Fantastiskt! :) och du får liknande resultat i flera positioner?

Edit: haha ska förresten ge mig på det där någon dag, kommer säkert terrorisera dig med fler frågor! ;)


Bilden tagen med klockan FD men i "värsta positionen" CU så ligger den på +5s , 290grader och 0.3ms ! :)

(ren och skär flax att det blev så bra - den låg på 4.3ms från början och jag var uppe på +9ms åt båda hållen innan jag lyckades t räffa rätt)
 

Nisus

Omega
Hej
Tror du att du kan beskriva hur du fixade tavlan i lite mer detalj. Bada i vatten med yes? Låter du den ligga helt still eller "borstar" du med tops? Torkning? Lackar du med klarlack efter?
 

McGyver

Rolex
Hej
Tror du att du kan beskriva hur du fixade tavlan i lite mer detalj. Bada i vatten med yes? Låter du den ligga helt still eller "borstar" du med tops? Torkning? Lackar du med klarlack efter?


Jag har tyvärr ingen bild på detta, men principen är just att "bada" tavlan! :)

Har ett litet kärl (till kretskortsetsning egentligen) - fylls med destvatten och lite Yes.
Tavlan får bada i denna lösning ett tag. med jämna mellanrum så "penslas" tavlan med en stor mjuk pensel ~20mm bred (köpt i konstnärsbutik, typen med ekorrhår). Tricket är att låta vattenlösningen göra jobbet och bara använda penseln för att ta bort den upplösta lacken.
Tryck inte, gnugga inte utan bara låt penseln glida över tavlan och ta med sig den upplösta lacken!

För Omegatalvlan tog det ca. 30min badande innan all lack var upplöst -penslingar ~var 5:e minut.

Jag brukar låta tavlan vara utan klarlack, men det är en smaksak. Skall man lacka om så bör dock indexen tas bort från tavlan innan lackering och risken är då att något går snett => jag har låtit bli.

Utan lack är dessa tavlor väldigt känsliga för fett - syns direkt => använd handskar!

Risken är överhängande att vid tvätten så följer en del av trycket med från tavlan - kalkylera med detta och kan du inte leva med ev. lyft av tryck - låt tavlan vara ! ;)
 

Stetes

Omega
Underbara projekt! En fråga: Hur långt kommer man med handslipning och -polering av boett och dest. vatten och yes för tavla?
 

McGyver

Rolex
Underbara projekt! En fråga: Hur långt kommer man med handslipning och -polering av boett och dest. vatten och yes för tavla?


-Långt, men du kommer få ont i fingrarna! ;)

Köp en Dremelkopia till att börja med - finns för ~150:- hos Biltema, Jula o.s.v., lite Autosol och lämpliga trissor!

Det är LÄTT att polera sönder en boett, så testa på ett par vrak först! :)
 

Nisus

Omega
Tack för beskrivning. Väldigt kul att få följa nån som kan! Har märkt att en del tavlor inte tål inte tål särskilt mycket mekanisk åverkan. (tops) Andra verkar tåla vad om helst, man vet bara ite på förhand. Stilla vattenbad verkar ju vara melodin. Varit lite orolig för att tavlan skall oxidera utan lack.
 

egbert

Panerai
Ursäkta kladd, men efter några fruktlösa försök att nå den store mästaren via PM och mail så prövar jag med ping/flagga. Undrar lite om när McGyver kan tänkas börja pilla med min Seiko chrono, cal 5717. Förmodar att du har fullt upp, men man är ju lite nyfiken!
 
Topp