• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mekaniska alarm..

ScubaKing

Audemars
Har kollat lite på armbandsur med mekaniska alarm. Mest för att det är en väldigt användbar funktion på klockan och går även att få till vettiga pengar. Tänker mig möten, tidiga mornar, även när man reser m,m. Tror jag skulle använda det mer som funktion än till och med en kronograf.

Vilken klocka har det starkaste ljudet på alarmet?

Efter vad jag har kommit fram till (har endast kolla 3-4 olika) så är det Vulcain Cricket. Någon som känner till ett starkare mekaniskt alarm på ett armbandsur?
Finns ju en del nya Vulcain med alarm som är väldigt estetiskt tilltalande med, se sista videon.



150704_Vulcain-50s-Presidents-210150.278-4662.jpg
 
Jag har också letat efter ett mekaniskt ur med alarm.
Testade en Memovox men det hade ett surrande ljud medan jag letar efter ett "pingande" ljud.
Det finns ju ett par klockor i det översta prissegmentet med "ping", men dessa får av budgetmässiga skäl vänta ett par decennier.

Ser fram mot att få se en massa tips och förslag här.

Bra tråd!
 

ScubaKing

Audemars
Jag har också letat efter ett mekaniskt ur med alarm.
Testade en Memovox men det hade ett surrande ljud medan jag letar efter ett "pingande" ljud.
Det finns ju ett par klockor i det översta prissegmentet med "ping", men dessa får av budgetmässiga skäl vänta ett par decennier.

Ser fram mot att få se en massa tips och förslag här.

Bra tråd!

Jag delar din åsikt om ljuden, men lyssna på Cricket i första posten. Den låter ju helt OK enligt mig :)
 
Seiko Bell-matic är ju rätt ok, dock inte nya, men de finns nog i bra skick att få tag i.
Renoverade själv en sådan som jag har kvar, men alarmet är kanske lite dovt, inte så mycket "pling" i de.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har också letat efter ett mekaniskt ur med alarm.
Testade en Memovox men det hade ett surrande ljud medan jag letar efter ett "pingande" ljud.
Det finns ju ett par klockor i det översta prissegmentet med "ping", men dessa får av budgetmässiga skäl vänta ett par decennier.

Ser fram mot att få se en massa tips och förslag här.

Bra tråd!
Exempel på plingande alarm?
 
Mekanisk klocka med alarm är sjukt coolt. Random JLC hade jag ej tackat nej till.
DSC_0385.jpg

3652776gross.jpg


Även japanska finns såklart, men det kanske hör hemma under Kobra Kai.
4005A-2.jpg


Personligen spelar inte volymen någon roll för mig då jag antagligen inte vaknat hur högt det än går att få. Jag hade nog mer använt det som ett påminnelselarm under dagen.
 

ozzyozzy

Cartier
Jag har också letat efter ett mekaniskt ur med alarm.
Testade en Memovox men det hade ett surrande ljud medan jag letar efter ett "pingande" ljud.
Det finns ju ett par klockor i det översta prissegmentet med "ping", men dessa får av budgetmässiga skäl vänta ett par decennier.

Ser fram mot att få se en massa tips och förslag här.

Bra tråd!
Så Memovox surrar? Det låter ju egentligen mer användbart: mindre störande för omgivningen men ändå märkbart för en själv?
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Låter intressant. Har ett par G-shocks men tycker att det är för omständigt att ställa in larm på dom. Dock så låter ju larmet bra och så men ska man ställa om larmet flera gånger om dagen så tycker jag att ett mekaniskt larm ser jäkligt trevligt ut. Sen är det ju alltid lite roligare med automatiskt :D
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpeg

Använder aldrig funktionen dessvärre. Dock bara när jag med största intresse försöker demonstrera för vanliga människor hur coolt det är med ett larm på en mekanisk klocka.
Varav vederbörande tror att jag har en skruv lös...
 

Skeeter

Panerai
Kollar man ebay och söker på "vintage alarm watch" eller "cricket watch" hittar man många objekt i alla möjliga prisklasser, Citizen, Certina, Seiko, Wakmann , Vulcain, Poljot etc listan kan göras lång. Många verkar dock vara byggda på någon variant av AS 5001 - 5008 verk både manuella och automatiska.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har en Bell-Matic men den surrar mest. Tror dock ljudet/funktionen var bättre när den var ny
 

ScubaKing

Audemars
Kollar man ebay och söker på "vintage alarm watch" eller "cricket watch" hittar man många objekt i alla möjliga prisklasser, Citizen, Certina, Seiko, Wakmann , Vulcain, Poljot etc listan kan göras lång. Många verkar dock vara byggda på någon variant av AS 5001 - 5008 verk både manuella och automatiska.

Tack för tipset!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Revue-Thommen har någon klocka med mekaniskt alarm har jag för mig. Så finns de vackra men sjukt dyra Jaquet Droz...

Edit: Revue Thommen Cricket heter modellen !
 
Så Memovox surrar? Det låter ju egentligen mer användbart: mindre störande för omgivningen men ändå märkbart för en själv?

Man kan inte dra alla memovox eller JLC-alarmklockor över en kam. Det finns vissa som har det surrande ljudet och andra som har det ringande (tänk klassisk väckarklocka fast lite lägre). Tex Deep Sea Alarm har ganska surrande ton medan Master Compressor Alarm är mer ringande. Sensmoral - om sondet är viktigt, se till att välja modell därefter :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hade en gammal cricket som @NiklasArvid lurade på mig.
Riktigt fin liten sak. Lät förvånansvärt högre än förväntat.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_9871.JPG
IMG_9887.JPG

Vulcain earned its noblest title in the mid-20th century. In 1947, the “Fabrique de Montres Vulcain” presented the first genuinely operational alarm wristwatch. The idea of incorporating an alarm within a watch was not entirely new. But no watchmaker had ever succeeded in developing a standard-size movement capable of producing a sound powerful enough to awaken its owner. In rising to this challenge, Robert Ditisheim called upon the talents of the finest watchmakers and engineers. After five years of research and development, he presented the famous mechanical hand- wound Cricket calibre, equipped with two barrels, one for the movement and the other for the alarm, emitting a strident sound reminiscent of the shrill chirping of a cricket – hence its name.


Har blivit lite små förälskad i min Vulcain igen varav bumpen. Hade gärna sett lite mer av detta underbara/underskattade märke här på KS!
 
Topp