Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

(men inte riktigt): Sökningar på ebay.com ger inga föremål i USA?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Optimisten, 17 november 2013.

1. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Jag tycker jag är bra på att söka på ebay, eller snarare tyckte.

När jag numera går in på ebay.com och söker så får jag väldigt få träffar. Även om jag går in i avancerad sökning och väljer objekt från USA så verkar jag inte få upp föremål i USA. Prova t.ex. patek nautilus på ebay.com. Jag får mest upp saker i Europa.

Kanske är det så att jag bara får upp föremål i USA där säljaren ställt in att de kan tänka sig skicka till Sverige? Ebay id:ar antagligen mig via min ip-adr. Detta är mycket tråkigt, då amerikaner ofta går att övertyga att skicka till Sverige. Hur skall jag göra för att få upp dessa objekt? Jag har för mig att det stod: "Logga in för att se flera objekt". Skall man behöva skapa ett fejkat ebay-konto med bostadsort i USA?

En antydan att något har ändrats är att de modifierat hur den avancerade sökningen ser ut, vad gäller var föremål finns och skickas. Det såg inte ut så här tidigare. Och en annan detalj är om man klickar på learn more vid location
    http://www.ebay.com/sch/ebayadvsearch/?rt=nc
    så kommer man till en DÖD länk? Vad sysslar de med på Ebay?

Hur upplever ni detta, har ni märkt något liknande?

2. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Märkte också att dem hade tagit bort Ebay.se ?

3. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Jag har aldrig använt ebay.se... Ebay äger ju tradera, men de har visat noll intresse på att slå ihop siterna, eller migrera över folk till ebay. Man undrar lite över manachementet på den firman.

4. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

I appen ändrade jag mitt land till USA.
    Fick upp en del mer då.

5. Yo-han

Yo-han Troll probationary

Varit reggad som us seller i 10+ år, ändra till det så ser du iaf se alla inrikes auktioner. Risigat är att us säljare får per default rekomendationen att bara sälja inrikes, alternativt använda deras nya skittjänst som är värre än paypal där dom drar tull och moms samt ett ödmjukt brokers fee direkt vid varje transaktion. Som köpare innebär det i praktiken att även om du pröjsar $50 för next day delivery så åker ditt inköp extremt snabbt till oklahoma eller annat skithål för "processing" där det ligger nån vecka för att sedan skickas vidare med usps oavsett vad du betalade för..

NiklasArvid gillar detta.
  6. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Jag gjorde nu ett snabbtest och gick in via google translate, det blir väl som att ha en usa-proxy antar jag?

Då fick jag iaf fram advanced search menyn och då var det de tre vanliga drop down menyerna på location...

Ebay, vad håller ni på med!!?!?!??!

7. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Jag provade nu även med android app. Man måste ändra bort auto-detect land i första vyn man kommer till, tog usa.

Funkade bra!

8. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Varför gör eBay så? Finns det någon funktion så att vill man inte skicka till vissa länder ex Sverige så får man inte upp annonsen när man söker?

9. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag upptäckte nyligen något liknande. Jag har en favoritsäljare som jag brukar följa men helt plötsligt fanns det inga varor. Jag trodde att han lagt ned verksamheten, tills jag en dag gick in via en annan dator och hittade massor av grejer. Har försökt med landsinställningar och annat men inte hittat förklaringen.

10. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Har väl vart så här ett tag? Vill man åt USA mm tycker jag att ebay.ca funkar bättre än .com. Det är lite tjötigt men jag brukar göra lite olika sökningar på tex .co.uk , .de , .it , .fr , .es . Det kan bli riktigt bra med dom säljarna som bara säljer via tex .fr men ändå kan tänka sig att skicka sig till Sverige. Men det klart det tar lite tid. Sen är det ju också så att vissa märken säljs mer i vissa länder.

11. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Ebay.co.uk och efter sökningen väljer du worldwide i vänstra kolumnen

Scaramanga, DrDre, Optimisten och 1 annan gillar detta.
  12. Sond

Sond Friends of KS

En kompis jobbade ett tag på Tradera/eBay och han sa att de räknade ganska noga på att få eBay att slå i Sverige för Sverige(om ni hänger med) men kom fram till att det var en bättre affär att köpa Tradera.

Det här landstrulet har jag också. Även jag kör på co.uk och worldwide och det har fungerat bra under en period.

13. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Ebay har passerat bäst före-datum, dyrt o meckigt, väntar med spänning på nästa marknadsplats.

Jag kör enbart på co.uk, där får man amerikanska träffar också.

DrDre, jabla, jakob.dala och 1 annan gillar detta.
  14. _jonte

_jonte Friends of KS

Samma här, co.uk och välja worldwide funkar bättre.

jabla gillar detta.
  15. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Brukar gå via ebay.co.uk eller ebay.de

jabla gillar detta.
  16. Optimisten
    Trådstartare

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Ja, detta verkar vara det smidigaste sättet just nu. Men hur puckat är det inte?

Om man går till ebay.com antar man ju att man skall få upp varor från usa om man söker... Det får man inte...

Det är så illa att om jag söker på en vara som har "world wide shipping" så får man inte upp den heller...

Frågan är om det handlar om att de stängt ner ebay.se. Och nu skickar alla till ebay.com, och när de kommit dit erbjuder dem denna värdlösa "euro-version" av ebay på ebay.com?

Inte minst det faktum att de har en död länk på avanced search sidan visar ju på seriositeten... Säkert tradera som sköter skiten :)

Mårtenssons ur Brookfield