• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Meningslös regel på Köp & Sälj?

Här kommer den rakt och direkt. Varför ha en regel som förbjuder länkar till pågående auktioner på Köp & Sälj. De senare åren så tycker jag att det har varit jävligt segt på forumens K&S många gånger. Många har tragglat alldeles för läge för att sedan ge upp och använda Tratten. Jag ser inte poängen med att inte få lägga en tråd med länk till sin pågående auktion. Det här forumet har den befriande inställningen att den är till för medlemmarna och inte vise versa. Då ligger det i medlemmarnas intresse att få sin shit såld så smidigt som det bara går. Många gånger är det för lite drag och med en för liten och prisorienterad publik för att främja säljaren. Det behövs en skjuts av en bredare publik. För dom som vill hålla det smått och exklusivt så behöver man inte använda exempelvis Tradera. Men det borde fantamej inte finnas ett förbud mot att låta det samverka. Alltså inget tvång men mer frihet. Sådant tilltalar mig. Så finns det någon förbudsivrare som kan få mig att begripa poängen med denna regel, som följt med in i detta friska forum som en unken lukt av det förgångna. I så fall utbilda mig.

PS. SOM FAN PÅ ATT NI ALLA GÅR IN OCH KOLLAR DET SENASTE I PASSAROUNDTRÅDEN OCKSÅ. VI BEHÖVER FRIVILLIGA. APOR I RYMDEN. MÖSS I LABBET. KOM IGEN FLER PENGAR TILL EXTRAKLOCKAN. SCHAS IN MED SIG!!!!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inget är hugget i sten och K&S är till för oss medlemmar. :)

Vad tycker ni andra?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äh, vi testar väl det! Öppet på Köp & Sälj för medlemmar att länka till egna auktioner. Det är också öppet för OT-försäljning....

MEN, kom ihåg att det är snyggt om man är etablerad medlem om man postar auktionslänkar och OT....typ, låt oss vara "musikaliska"... :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eric Jajjamensan P skrev:
Hurra för mig! Vi har precis vält en av de där fula stengubbarna på något torg i öst. Där i världen som man pysslar med typ CENSUR. :lol:

Ja, du är en sann revolutionär.... :mrgreen:
 

max

Dancing Queen
Bara vi slipper länkning till blocket osv. Auktion kan jag förstå där man inte gärna kan sälja det på vanligt sätt samtidigt, men om man inte orkar kopiera sin text och sina bilder från blocket så att potentiella köpare kan se det direkt i annonsen då har de faktiskt inte förtjänat att få produkten såld.

Tips till de som skall lägga ut en länk till en pågående auktion är att bifoga info och bilder i annonsen och sedan länka till annonsen istället för pris. Att bara länka till en annons kommer nog inte dra så mkt folk.

Sen att öppna för andra prylar än klockor och tillbehör är jag skeptiskt till men det är sån jag är, skyll på mina föräldrar, gud och det svenska klimatet :lol:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
max skrev:
Bara vi slipper länkning till blocket osv. Auktion kan jag förstå där man inte gärna kan sälja det på vanligt sätt samtidigt, men om man inte orkar kopiera sin text och sina bilder från blocket så att potentiella köpare kan se det direkt i annonsen då har de faktiskt inte förtjänat att få produkten såld.

Tips till de som skall lägga ut en länk till en pågående auktion är att bifoga info och bilder i annonsen och sedan länka till annonsen istället för pris för att bara länka till en annons kommer nog inte dra så mkt folk.

Sen att öppna för andra prylar än klockor och tillbehör är jag skeptiskt till men det är sån jag är, skyll på mina föräldrar, gud och det svenska klimatet :lol:

Det är bara auktioner som är ok. Annonser med bara en länk till en annan annons är skittrista, som du påpekar, är man så lat så förtjänar man inte att få det sålt.

OT kan väl bli kul? :mrgreen:
 

naggge

Panerai
Kan det inte vara tvingande att man måste skriva det i ämnesraden i så fall?
Tycker det är en bra idé men jag pallar inte klicka upp flertalet annonser som sedan bara visar sig länka vidare till en auktion.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
naggge skrev:
Kan det inte vara tvingande att man måste skriva det i ämnesraden i så fall?
Tycker det är en bra idé men jag pallar inte klicka upp flertalet annonser som sedan bara visar sig länka vidare till en auktion.

Kolla i principerna för K&S. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
naggge skrev:
naggge skrev:
Kan det inte vara tvingande att man måste skriva det i ämnesraden i så fall?
Tycker det är en bra idé men jag pallar inte klicka upp flertalet annonser som sedan bara visar sig länka vidare till en auktion.

Ändrar mig själv lite. Räcker nog om det är rekommenderat att det ska stå i ämnesraden. Blir onödigt polisarbete annars :)
De flesta lär ju för sin egen skull skriva ut det ändå.

Jag tror vi får köra lite med musikalitetsprincipen...

Precis som du säger så finns det ingen anledning (i dagsläget) att hålla på och skapa onödigt jobb med stenhårda regler, sånt sabbar bara stämningen. Det finns lite riktlinjer, sen tror jag vi tills vidare kan utgå från att vi alla håller hög verkshöjd på Köp/Sälj och kan ta det lite som det kommer... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt vad problemet med regeln är faktiskt. Hur slapp får man lov att vara?
1. Gå till annonsen du lagt in någon annanstans (tryck på redigera om du har img-koder i annonsen)
2. Tryck CRLT+A
3. Gå till köp och sälj
4. Tryck på starta tråd
5. Tryck CTRL+V

Tar max 30 sekunder och ger ett klart snyggare Köp & Sälj -forum.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Meningslös regel på Köp & Sälj?

Bra tips!

Länk till vanlig annons är inte ok. Länk till auktion är ok (auktionen är ju lite mer dynamisk, därav länkokejet. :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Personligen skulle jag vilja att alla FS-annonser hade minst en bild. Det gör annonsen 4000 gånger intressantare. Men det är bara min uppfattning.
 

max

Dancing Queen
JakobZ skrev:
Personligen skulle jag vilja att alla FS-annonser hade minst en bild. Det gör annonsen 4000 gånger intressantare. Men det är bara min uppfattning.

Håller helt med, men det är ju säljarens förlust. Själv brukar jag skippa annonser utan bild eller "maila för bilder", men det är ju som sagt mest säljaren som förlorar på att vara så lat, själv kan man ju alltid hitta andra intressanta objekt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
max skrev:
JakobZ skrev:
Personligen skulle jag vilja att alla FS-annonser hade minst en bild. Det gör annonsen 4000 gånger intressantare. Men det är bara min uppfattning.

Håller helt med, men det är ju säljarens förlust. Själv brukar jag skippa annonser utan bild eller "maila för bilder", men det är ju som sagt mest säljaren som förlorar på att vara så lat, själv kan man ju alltid hitta andra intressanta objekt.
Bara för att kompensera la jag upp över 10 bilder på min annons. :p

Skämt å sido, en bildannons är ju en självklarhet? Sparar ju ett steg i processen + gör den mer intressant.
 
Inte intressant med en massa länkar hit och dit. Jag tittar inte på annonser som inte visar objekten.
Är man så bekväm att man inte visar vad man har till salu utan länkhänvisningar så tycker jag att
man kan handla på andra ställen.....
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Meningslös regel på Köp & Sälj?

Varför hittar jag inte riktlinjerna https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=5 när jag surfar via Tapatalk? Tänkte först att dem kanske hamnar under fliken 'klistrat', men icke.. Eller är det bara jag som är dum?

Ingen större fara egentligen, bara något jag upptäckte av en slump.
 

David

Bödeln
Jag tycker gott att man kan få länka till precis vad man vill, men samtidigt är det aldrig för mycket begärt att en vettig beskrivning och några bilder SKA finnas.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag vet inte om det nämnt tidigare, men det är ju irrelevant att diskutera hur vidare länkar finns till tidigare annonser eftersom man kan bumpa sina K&S-trådar med den här forumplattformen!
 

max

Dancing Queen
JakobZ skrev:
Jag vet inte om det nämnt tidigare, men det är ju irrelevant att diskutera hur vidare länkar finns till tidigare annonser eftersom man kan bumpa sina K&S-trådar med den här forumplattformen!

Det diskuteras länkning till andra plattformar , först och främst auktioner på Tradera då det ju inte går att ha en annons på en produkt och en auktion på samma gång då det krockar om någon köper den via annonsen och sen vinner någon annan budgivningen.
Därför bör länkning till extern auktion vara ok. Det är alltså inte länkning till annons inom forumet som är på tal :)
 

max

Dancing Queen
Rber skrev:
Varför hittar jag inte riktlinjerna https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=5 när jag surfar via Tapatalk? Tänkte först att dem kanske hamnar under fliken 'klistrat', men icke.. Eller är det bara jag som är dum?

Ingen större fara egentligen, bara något jag upptäckte av en slump.

Du måste gå in under den delen, på ipaden så heter det announcements (se nedan), på android finns det längst upp och heter meddelanden.

tapatalk_02.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Asch, såg precis att det är försent att invända :roll:

Dock fungerar det ju endast med länkning till fastpris-annons på Tratten, annars blir det motstridigt med forumets regel om utsatt pris.

mvh
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Meningslös regel på Köp & Sälj?

Kettil skrev:
Asch, såg precis att det är försent att invända :roll:

Dock fungerar det ju endast med länkning till fastpris-annons på Tratten, annars blir det motstridigt med forumets regel om utsatt pris.

mvh

Nej, auktioner är undantagna. :)
 
Topp