• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mer eller mindre smarta klockor, vad gäller?

Chrisse

Patek
2-Faktor
Nu när Svenska Kronaby är på väg att ge sig in i racet, tillsammans med en handfull andra aktörer. Är det dags att vi släpper detta till intensiv diskussion.

Själv använder jag i veckorna en Apple Watch på höger hand, mest för notiser och sånt.

Men vad skulle en smart klocka kunna göra mer för mig och vilken/vilka kommer jag att behöva köpa? Vilken är bäst, snyggast, skönast eller mest diskret?
Hur är batteritiden? Vilka appar finns etc?
Är de vattentäta? Kan jag träna, svettas och ev simma med dem?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3168.JPG

Jag tycker Exospacen är klockren. En riktigt bra klocka med notiser och vibration, det är i princip de enda funktionerna jag ser tydlig nytta med. Den kändes inte heller som ett billigt alternativ till en "riktig" klocka. Och ja, den kan du bada med. :)

Problemet som du antyder är att en smart/connected-klocka skulle ta upp handledsplats för din "riktiga" klocka. Tänker man på det sätter så vore snarare ett smidigt comnectedarmband på andra armen den bästa lösningen. För folk som däremot inte har ett stort klockintresse tar ju inte en connectedklocka upp plats som är avsedd för en "lyxigare" klocka.

Givetvis går ju Exospace bort för många pga pris och storlek. En Aerospace Connect, alltså i 43mm med en human prislapp hade nog blivit riktigt populär.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_8296.PNG

Citizen är ju "on top of it" som vanligt. Solcellsladdning och 100m WR för en billig prislapp. Kanske inte supersnygga dock.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att mycket av charmen med klockor ligger i just det att de inte är så smarta. :)
Min e smart. Byter datum mitt på natten tror jag. Är antingen full eller sover när det sker.
Håller koll på dagarna. Varannan dag e röd, varannan svart. Klockan missade lite vid månadsskiften då den tror det var två röda dagar på raken ibland. Trodde även det var 31 dagar i november. Men den har ju inga knogar att räkna på så det är ok. Den kom ihåg att juli och augusti båda har 31.
 

Josef B

Bestraffaren
Nu när Svenska Kronaby är på väg att ge sig in i racet, tillsammans med en handfull andra aktörer. Är det dags att vi släpper detta till intensiv diskussion.

Själv använder jag i veckorna en Apple Watch på höger hand, mest för notiser och sånt.

Men vad skulle en smart klocka kunna göra mer för mig och vilken/vilka kommer jag att behöva köpa? Vilken är bäst, snyggast, skönast eller mest diskret?
Hur är batteritiden? Vilka appar finns etc?
Är de vattentäta? Kan jag träna, svettas och ev simma med dem?
Eftersom jag inte är insatt i dessa "smarta" klockor så vore det trevligt att veta vad de kan göra med kort sammanfattning. Att de bara indikerar att telefonen ringer eller att man får ett sms känns inte speciellt nödvändigt att den ska ta upp handledstid.
Under den här veckan som jag varit ledig och ute och lunchat har jag sett många hippa unga män med dessa klockor. Men som sagt, jag förstår inte grejen :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag tycker att mycket av charmen med klockor ligger i just det att de inte är så smarta. :)

Tycker vi kan väldigt tidigt konstatera att en smartklocka inte införskaffas för att vara charmig.
Just
Eftersom jag inte är insatt i dessa "smarta" klockor så vore det trevligt att veta vad de kan göra med kort sammanfattning. Att de bara indikerar att telefonen ringer eller att man får ett sms känns inte speciellt nödvändigt att den ska ta upp handledstid.
Under den här veckan som jag varit ledig och ute och lunchat har jag sett många hippa unga män med dessa klockor. Men som sagt, jag förstår inte grejen :)

Får du ett bra svar någonstans, lägg gärna in här med.. Är även jag väldigt nyfiken.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Cool! Besvikelsen dock när den inte har samma funktioner som i filmen..

IMG_8297.JPG
IMG_8299.JPG

Coolaste smartklockan genom tiderna är ju dock SEIKOs Final Fantasy klocka.

IMG_8300.JPG

Tyvärr blev verkligheten inte i närheten av så cool som den digitala prototypen.

Har förresten inte sett filmen, spelade bara en hel del FF7. Är den sevärd eller är det inte ens värt den nedlagda tiden? (Och vem har köpt FFXV?)
 

månljus

Panerai
Jag tycker att mycket av charmen med klockor ligger i just det att de inte är så smarta. :)
Håller med. Vill inte ersätta en "riktig" klocka med en smartklocka och vill inte heller dubbla. Klockarmbansgrejen går jag inte heller igång på. Vill inte blanda ihop dessa på något sätt.
Edit: Fick med ordet "inte" 4 ggr i 4 meningar. Sån är jag.
 
Topp