• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Message klocka

Daruvar

Cartier
Hej kära vintageproffs. Jag har precis tagit emot en klocka av min farfar och varken han eller min pappa har någon aning om var den kommer ifrån. Enligt farfar fick han den någon gång 1950-talet. På tavlan står det högst upp : " Message" och där nere står det " anchor 15 rubis" . Bild kommer när jag hinner! Har någon hört talas om märket? Tacksam för all hjälp!

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
 
C

China

Guest
Klockan tillverkad av Vacuum Chronometer Corp i Biel, och liknande vaccumklockor såldes under flera olika varumärken. Ganska udda klockor som i en del fall har boetter av borkarbid eller safir. Lägg gärna upp lite bilder.:)
 

Daruvar

Cartier
yqy3u2ed.jpg


Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
 

Daruvar

Cartier
Efter timmars kämpande med mobilt internet på forna jugoslaviens underbara nät så har jag äntligen lyckats ladda upp fotot. Hoppas att det är till någon hjälp. Enligt farfar köptes den av hans bror i Frankrike. :)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
 

Daruvar

Cartier
8utanaqa.jpg


Är så sjukt nyfiken på klockans ursprung och historia men har väldigt svårt att hitta något. Det finns en liten stämpel under kronan som är väldigt svår att avläsa. Har ni sett det tidigare och vad kan det vara? Är tacksam för all hjälp och tips om hur jag kan hitta mer info om klockan!

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
 
C

China

Guest
Daruvar och _jonte.

Tyvärr så har jag inte så mycket mera information att komma med. Men uppfinnaren bakom Vacuum Chronometer Corps klockor var Hans-Ulrich Klingenberg, som senare döpte om företaget till Century. Century finns fortfarande och drivs av familjen Klingenberg, det finns lite mer historik på länken nedan, kanske går det att få fram historik om klockan genom att kontakta Century. Det är inte så ofta som klockorna dyker upp, och jag har tyvärr inget bra tips på var man kan köpa vintage.

http://www.century.com/history
 

Daruvar

Cartier
Daruvar och _jonte.

Tyvärr så har jag inte så mycket mera information att komma med. Men uppfinnaren bakom Vacuum Chronometer Corps klockor var Hans-Ulrich Klingenberg, som senare döpte om företaget till Century. Century finns fortfarande och drivs av familjen Klingenberg, det finns lite mer historik på länken nedan, kanske går det att få fram historik om klockan genom att kontakta Century. Det är inte så ofta som klockorna dyker upp, och jag har tyvärr inget bra tips på var man kan köpa vintage.

http://www.century.com/history


Ok, tack för hjälpen. Jag ska försöka mig på ett mail till Century och så får jag hoppas att de orkar svara mig. Det värsta är att ju mindre jag får reda på desto mer intresserad blir jag av att få reda på mer. :)
 
Topp