• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest överskattade märket?

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag delar din åsikt helt. G-shock är billig, den håller i typ 50 år, den är slitstark, den har ett bra andrahandsvärde i förhållande till inköpspriset. En klocka som fyller sin funktion till 100%, "alla" har råd att köpa den, ingen servicekostnad (möjligen byta batteri).

Visst, det är ingen rolig klocka och inget man förmodligen vill bära, men prisvärd absolut enligt mig.
Tror att många på forumet har en och personligen tycker jag om att använda min. Min sambo tycker den är ful men det påverkar inte mig allt för mycket.. Men jag tycker definitivt att den är rolig!

Man kan importera en från öst för under 500 kronor. Så galet prisvärd. Väldigt mycket för slantarna.

Folk har klagat på Tag Heuer för övrigt, personligen var jag nöjd med vad jag fick. Galet mycket klocka för pengarna. Har ett tag nu varit sugen på en med kaliber 5, snart jul så kanske att tomten själv får ett paket :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tror att många på forumet har en och personligen tycker jag om att använda min. Min sambo tycker den är ful men det påverkar inte mig allt för mycket.. Men jag tycker definitivt att den är rolig!

Man kan importera en från öst för under 500 kronor. Så galet prisvärd. Väldigt mycket för slantarna.

Folk har klagat på Tag Heuer för övrigt, personligen var jag nöjd med vad jag fick. Galet mycket klocka för pengarna. Har ett tag nu varit sugen på en med kaliber 5, snart jul så kanske att tomten själv får ett paket :)

Trevligt att Tomtefar kör med TAG Julen 2014:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Förstår att du konstant vill provocera, förstår dock inte vad du kan vinna..
Det handlar inte om att provocera, det handlar om att du blir provocerad. Om di visste något om klockor utöver smyckesgränsen skulle du veta att COSC är ett irrelevant kvalitetsmått på precision då det effektivt exkluderar klockor från att bli certifierade baserat på var de är tillverkade vilket har 0 bäring på hur exakta de är.
 

Ryttaren

Rolex
Som nöjd RO innehavare så är jag lite delad till AP. Närmare bestämt ROO som iofs kan vara jäkligt snygga men som allt för ofta syns som isade och vräkiga och hamnar på ett klientel som enbart vill flasha att de har pengar.

Gäller väl iofs rolex blingigare modeller också, men det märket har ju en sån varumärkeskraft så det är förståeligt!

Behöver dock inte betyda att de är överskattade, bara att jag stör mig på det :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Den här tråden irriterar mig.
Jag får känslan att många slänger ur sig märken slentrianmässigt som jag f-n är säker på att man inte ens har burit. Jag förstår att KS inte är ett stort fluffigt kuddrum, men jag förstår inte ivern med att det ofta ska klankas ner på helt normala, icke-kopierande tillverkare. Personligen blir jag glad av att någon annan gläds över sin nya klocka oavsett om det är en bespottad Tag eller något annat mindre uppskattat märke.

Sen är jag 100.000% säker på att om jag fritt fick välja 10st forumprofiler, kan ta Omen, Af Shodahl, Spencer66 som några exempel, och låta de posta bilder på sina nyinköpta Tags så skulle det vara det hetaste märket inom en månad och det skulle vara idel ryggdunkare och likes. Gruppsykologi kan vara intressant.

Många sanningar i detta inlägg. Jag är rätt ny på KS men har förundrats över den lite ambivalenta mixen av stort öppet forum med god ton och litet grabbgäng som är väldigt exkluderande mot allt som inte är deras norm. Men jag har förstått att man ska ta den dryga (ibland nästan pubertala) tonen med en nypa salt. Det finns trots allt väldigt många vettiga personer på forumet som sitter på en massa intressant och rolig kunskap. Just den här tråden var väl iofs dömd att spåra ur från början eftersom det är så mycket subjektiva åsikter kring odefinierade begrepp. Men jag tycker likväl att det är intressant att läsa vad folk tycker om olika märken (gärna de som tar flera hundra tusen mer för i stort sett samma pryl).
 

DrDre

Patek
Den här tråden irriterar mig.
Jag får känslan att många slänger ur sig märken slentrianmässigt som jag f-n är säker på att man inte ens har burit. Jag förstår att KS inte är ett stort fluffigt kuddrum, men jag förstår inte ivern med att det ofta ska klankas ner på helt normala, icke-kopierande tillverkare. Personligen blir jag glad av att någon annan gläds över sin nya klocka oavsett om det är en bespottad Tag eller något annat mindre uppskattat märke.

Sen är jag 100.000% säker på att om jag fritt fick välja 10st forumprofiler, kan ta Omen, Af Shodahl, Spencer66 som några exempel, och låta de posta bilder på sina nyinköpta Tags så skulle det vara det hetaste märket inom en månad och det skulle vara idel ryggdunkare och likes. Gruppsykologi kan vara intressant.


Jag kan väl inte säga att det irriterar mig. Jag har mina favoriter, både sådana jag äger och sådana jag ännu inte äger. Men att någon tycker att de är fula, överprisade/skattade är väl inget att ta personligt? Jag gillar dem och det är för min egen skull jag köper dem.

Men min poäng är dock att det är nog rätt rimligt att de klockor som tas upp här, är just klockor man inte ägt. Man köper ju inte en klocka som man tycker är ful, vars varumärke man tycker är överskattat etc. Visst kan det vara så att man älskar något, köper det och sedan helt kovänder och tycker att det var en väldigt överskattad klocka, men det hör nog till ovanligheterna.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Din motivering fungerar exakt lika bra in på Rolex som AP eller PP...



Så är det säkert jag betvivlar inte motsatsen, men jag tror iaf att fler kända personer både inom sport, musik film, framgångsrika människor i allmänhet bär PP &AP, för att det är dyrt och flott att äga och bära. Rolex är ju lite mer folkligt kan jag tycka, går väl 100 Rolex på en AP/PP bara på detta forum.
 

ScubaKing

Audemars
Det handlar inte om att provocera, det handlar om att du blir provocerad. Om di visste något om klockor utöver smyckesgränsen skulle du veta att COSC är ett irrelevant kvalitetsmått på precision då det effektivt exkluderar klockor från att bli certifierade baserat på var de är tillverkade vilket har 0 bäring på hur exakta de är.


Man kan ju knappast klaga på varken kvalité eller hantverk, urverk och gång på en Glashütte Original direkt. Och dessa går ju inte under COSC direkt.
 

Bassman

Friends of KS
Själv gillar jag dessa och kommer äga dem en dag..

image.jpg
image.jpg


Nästan alla riktiga tillverkare har något roligt och det är därför de fortfarande finns kvar..



Jag kommer överraska snart igen..

Men, vaf-n... En är ju jättestor.. Eller är det två pyttesmå...:D
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor

fc2

Rolex
Får man skriva Rolex på detta forum? Vill skriva Hublot eller Bremont men jag tycker inte de märkena har en speciellt hög ställning alls sås vårt att vara överskattad då.
 

Whedda

Rolex
Så är det säkert jag betvivlar inte motsatsen, men jag tror iaf att fler kända personer både inom sport, musik film, framgångsrika människor i allmänhet bär PP &AP, för att det är dyrt och flott att äga och bära. Rolex är ju lite mer folkligt kan jag tycka, går väl 100 Rolex på en AP/PP bara på detta forum.

Det beror ju snarare på att de två tillverkarna startar på ca 5 x så mycket som Rolex.

AP håller jag till viss del med om sen ROO lanserades men den absoluta majoriteten av alla som köper en klocka för att den är eller ser dyr ut väljer Rolex. Inte så konstigt då majoriteten av folk inte har en aning vad en Calatrava, Nautilus eller Aquanaut är men definitivt känner igen en oysterboett eller president.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Hubbatix

Cartier
Vad är det för tramsig artikel? Knappast några större designstölder där och iaf inte de han nämner. Pinsam artikel helt enkelt.

Skulle precis skriva ungefär samma sak, men det hade du redan gjort. Kan väl hålla med skribenten om att de fyrkantiga är ganska fula, en helt subjektiv åsikt, men i övrigt är han ute och seglar rätt duktigt.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Den där bilden alltså. Kan någon förklara den för mig en gång för alla? Vad är det man inser när ens klockkunnande ökar? Är det så att man förstår att de flesta andra vill ha en Rolex och därför vill man ha en själv?


jag tror såhär:

total nolla på klockor = Rolex är nåt man hört att det ska vara fint o dyrt o bra o så... nåt annat känner man inte till...

nåt år in i nörderiet = inser du att Rolex är ungefär som andra, de är inte fundamentalt annorlunda från andra klockor, i det här stadiet vill du också gärna differentiera dig från de stjärnögda noobsen ovan, en vanlig pose blir då att ta hållningen "rolex är inget särskilt", "överskattat" "för flashare". ...Lange/PP bygger mycket fiiinare klockor o en Seiko är lika stryktålig som en Sub.

ytterligare några år senare = inser du att Rolex har bidragit med några spännande grejor i klockhistorien och bygger stabila klockor som funkar i vardagen för vanligt folk och att de alltid har gjort det och bliver vid sin läst, sånt inger respekt. Du inser att det är skillnad på ett handgjort dressur och en 500m-dykare.

här slutar diagrammet...

ytterligare några år senare = (...där jag i min åldrade visdom nu befinner mig, 15 år efter jungfrusilen) har du tröttnat lite på internets alla Rolex fanboys som försöker skriva om historien till firmans fördel. Du ser storheten i "utdöda märken" som ingen PR-avdelning pumpar upp idag typ Universal Geneve, Gallet men är samtidigt fylld av djup respekt för Rolex tradition av innovation och yrkesskicklighet.

ytterligare några år senare = inser du att klockor bara är materiella ting och att få saker är larvigare än att tjafsa om varumärken, du tar av dig klockan och tittar på molnen istället... ;)


....min favorit just nu! ...frikkin original underline gilt and all that jazz...
 

ScubaKing

Audemars
En klocka/märke där du får valuta för dina pengar kan ju aldrig vara överskattad. Sedan om valuta innebär ett grymt andrahandsvärde, ett vackert hantverk, eller en fantastisk historia spelar ju mindre roll. Dem flesta märken har ju som Spencer skrev tillverkat i alla fall ETT ur som är intressant för den stora massan. Tag Heuer har ju sin Monza Monaco, Breitling säljer nog lika mycket av alla sina, Rolex Submariner, Omega Seamaster och Speedmaster.

Det gäller nog att hitta en klocka med intressant historia, ett fint urverk och en tilltalande design. Skulle tippa Omega Speedmaster Professional med 321 verket (Albert Piguet) passar in bra där.
 
Topp