• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest överskattade märket?

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Delar din åsikt om Sjöö Sandström och Hublot. Richard Mille kan jag inte utala mig om. Förstår dock inte hur du tänkte rörande IWC som är ett fantastiskt märke med mycket historia och många modeller i olika prisklasser, skulle säga dem har ett rykte nästan i klass med Rolex. Dem har ju även visat vad dem kan med många riktigt avancerade modeller. Det finns IWC klockor från rätt billiga priser till helt otroliga pengar.

Har verkligen inget emot IWC. Tycker de gör grymma klockor men för prisklassen på t.ex ingeniuer så tycker jag deras pris är ute och springer. Man betalar för exteriören inte interiören känns det som. Då tycker jag de är överskattade för sin prisgrupp och borde lika mer i kategori med omega och tudor exempelvis.
 

jhm

Panerai
Ser ut som en rolex, med ett mycket mindre modifierat om ens modifierat eta-verk?


Väldigt få, om ens några Tudormodeller, ser idag ut som Rolex. Med in-houseurverk på väg in i fler Tudormodeller, tycker jag snarare att varumärket inom kort riskerar att bli underskattat. :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hublot ligger högt upp på listan för mig.

Trevliga klockor - javisst!
Priset däremot är way too high för att jag ska tycka att de är intressanta.


Coola material, men i mina ögon så är det för mycket det-är-detta-som-är-hett-nu-denna-säsong-känsla över Hublot. Allt ska vara limiterat, och alla kändisar ska ha sin egna version.
buh.
 

Wemb

Cartier
Coola material, men i mina ögon så är det för mycket det-är-detta-som-är-hett-nu-denna-säsong-känsla över Hublot. Allt ska vara limiterat, och alla kändisar ska ha sin egna version.
buh.

Det håller jag helt med dom!

Men rannsakar jag mig själv så flippar jag en klocka varje kvartal dvs. ungefär med samma frekvens som vår/höst kollektioner i klädaffärerna...

Det sagt - Jag flippar inte klocka för att hypen eller modet har ändrats, så mitt eget resonemang faller helt platt, haha!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
kanske inte en riktig motivation men deras klockor är rätt fula och inte något som är utöver det vanliga, heuer överhuvudtaget är överskattat kan jag tycka! Beror på hur man vill se på det

1970.jpg



Ok, så om en klocka är ful så är den överskattad, har jag hajat rätt då?
Du får ursäkta men jag ser på det som ren okunskap av dig. Heuer har ett större historiskt racingarv än något annat klockmärke.

tag-heuer-history.jpg


1860 Grundat
1882 patenteras första kronografen.
1887 patenterar Heuer "oscillating pinion" som än idag används av de flesta tillverkare för mekaniska kronografer
1911 Heuer introducerar den första kronografen monterad i instrumentbrädan på en bil
1914 Det första armbandsuret med kronograf
1916 Heuer uppfinner det första stopuret med hundradelssekunder, kallad micrograph
1920 Officiell tidtagare vid OS i Paris, Antwerpen och Amsterdam
1933 Lanserar Heuer den första monterade stopklockan för racebilar i instrumentpanelen
1950 Heuer introducerar Mareograph - Seafarer, ett armbandsur med kronograf och tidvattensindikator
1964 Carrera lanseras
1965 Heuer patenterar Microtimer, den första elektroniska stopklocka som kan mäta 1/1000 sekund.
1969 Man introducerar Chronomaticen som är den första automatiska kronografen med microrotor. Samma år lanseras Monacon som bärs av en av tidernas största filmstjärnor, Steve McQueen.
1971 - 1979 Är Heuer officiell tidtagare vid formel 1
1975 Lanserar man Chronosplit som är världens första quartz kronograf
1985 Köper TAG gruppen upp Heuer och bildar TAG-Heuer

Ambassador_1.jpg

HistoryA.jpg

TAG_Heuer-Steve-McQueen-jo-siffert_poster.jpg
 

mackman

Cartier
Ok, så om en klocka är ful så är den överskattad, har jag hajat rätt då?
Du får ursäkta men jag ser på det som ren okunskap av dig. Heuer har ett större historiskt racingarv än något annat klockmärke.

1860 Grundat
1882 patenteras första kronografen.
1887 patenterar Heuer "oscillating pinion" som än idag används av de flesta tillverkare för mekaniska kronografer
1911 Heuer introducerar den första kronografen monterad i instrumentbrädan på en bil
1916 Heuer uppfinner det första stopuret med hundradelssekunder, kallad micrograph
1920 Officiell tidtagare vid OS i Paris, Antwerpen och Amsterdam
1933 Lanserar Heuer den första monterade stopklockan för racebilar i instrumentpanelen
1950 Heuer introducerar Mareograph - Seafarer, ett armbandsur med kronograf och tidvattensindikator
1964 Carrera lanseras
1965 Heuer patenterar Microtimer, den första elektroniska stopklocka som kan mäta 1/1000 sekund.
1969 Man introducerar Chronomaticen som är den första automatiska kronografen med microrotor. Samma år lanseras Monacon som bärs av en av tidernas största filmstjärnor, Steve McQueen.
1971 - 1979 Är Heuer officiell tidtagare vid formel 1
1975 Lanserar man Chronosplit som är världens första quartz kronograf
1985 Köper TAG gruppen upp Heuer och bildar TAG-Heuer

nej jag är inte någon erfaren klockman men jag vet mycket väl att heuer har en gedigen racing historia och är ett väldigt prestigefyllt märke.
Men bara för det kan man tycka att det är överskattat.
 

ScubaKing

Audemars
Förstår inte varför så många säger Richard Mille är överskattade.

Visst dem kostar helt löjliga pengar och personligen kommer jag aldrig ha råd med en men dem gör rätt fantastiska klockor.

Dem använder nytänkande i material och design och deras tester är dem strängaste i branschen, faktiskt strängare än Patek. Långt strängare än COSC.

Deras urverk är många gånger extremt avancerade och vill du ha liknande kompllikationer i en Vacheron eller Patek får du betala mer.

Klockan på bilden är tillverkad i ETT STYCKE safirglas.

g9T2OrA.jpg
 

sir alex

Panerai
Jag tycker att Omega är överskattat...

Anledningen till det är att Omega är ett vanligt förekommande märke bland folk som ska köpa sin första (och enda) finare klocka vilket drar ner känslan att man har något unikt/exklusivt på handleden.

Det går iofs att vända på det och säga att Omega är underskattat (rimlig prisnivå, bra urverk och en del klassiska modeller) men pga alla svennebananer så glömmer man fort bort det.
 
Jag tycker att Omega är överskattat...

Anledningen till det är att Omega är ett vanligt förekommande märke bland folk som ska köpa sin första (och enda) finare klocka vilket drar ner känslan att man har något unikt/exklusivt på handleden.

Det går iofs att vända på det och säga att Omega är underskattat (rimlig prisnivå, bra urverk och en del klassiska modeller) men pga alla svennebananer så glömmer man fort bort det.
Detta är ju dock något som då drabbar Rolex med då jag märker liknande vinbär kring dem nu för tiden..
 

Ale

Cartier
Japp, Kejsarens nya kläder, någon?


Annars, Jaquet Droz då? Alla som klagar på månfas, vad säger ni om blåmes-i-bubbla-komplikationen... :woot:
 
Hublot.

Av den enkla anledningen att man kan begära hutlösa pengar för ett relativt nytt märke med 7750 urverk och i bästa fall lite roliga material.
 
Topp