• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest klocka för pengen

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vintage Omega; det finaste varumärket av dom alla - när det gäller vintage dessutom med låga priser, lätta att avyttra (ofta med en nätt liten förtjänst) och med manufakturkalibrar av en kvalitet som är second to none. Tidlös design, enkla att serva och oftast god tillgång till reservdelar (en del komponenter, som exempelvis glas, tillverkas fortfarande till modeller som gått ur produktion för 60-70 år sedan). Need I press the point ?

Vänligen
Forumets undersköterska

Lånad bild nedan:

4543060894_fd36667662_b.jpg
"Det finaste varumärket av dom alla" :D Alltid lär man sig något nytt. Det var mer än vad jag visste. Tack.:D:D:D
 

JayJay

Rolex
Utan att nämna specifika modeller så tycker jag själv att det finns tre tillverkare där man får extra mkt valuta för pengarna. Nomos, Sinn & Seiko.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur skiljer det sig kvalitetsmässigt mellan Grand Seiko och Seiko? Är det helt olika delar etc?
SEIKO har ju klockor som kostar runt 1000kr och uppåt. GS har bättre polering, bättre länkar, bättre urverk, bättre detaljer på tavla, bättre visare mm än de billiga.
 

strider

Panerai
Vintage Omega; det finaste varumärket av dom alla - när det gäller vintage dessutom med låga priser, lätta att avyttra (ofta med en nätt liten förtjänst) och med manufakturkalibrar av en kvalitet som är second to none. Tidlös design, enkla att serva och oftast god tillgång till reservdelar (en del komponenter, som exempelvis glas, tillverkas fortfarande till modeller som gått ur produktion för 60-70 år sedan). Need I press the point ?

Vänligen
Forumets undersköterska

Lånad bild nedan:

4543060894_fd36667662_b.jpg
ref på denna som du har länkat??, om jag bara kunde hitta en i bra skick.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det torde vara:


Citizen Aqualand (typ valfri)
Casio dw-5600
Casio f-91w

Har samtliga och haft i många år. Min första Aqualand inhandlades i slutet på 80-talet på step in watch på Drottninggatan i Sthlm och aldrig gjort något mer än bytt batteri med några års mellanrum. Funkar felfritt än idag. Klockan kostar 2-3000kr

Båda modellerna från casio är tåliga och bra.

DW 5600 har jag kört länge och i rätt hårda miljöer. Bytt batteri en gång på 5-6 år. Klockan kostar ca 5-600kr

Terrorcasion kostar ca 80kr, har en batteritid på 7 år och kom med extra batteri. Nackdelen på denna är vattentätheten men annars så utifrån pengen, svårslagen.

Angående värde vid avyttring så kommer knappast dessa öka men de tappar kanske inte så mkt heller.
Investering - nä
 

kmg

Patek
2-Faktor
Vintage Omega; det finaste varumärket av dom alla - när det gäller vintage dessutom med låga priser, lätta att avyttra (ofta med en nätt liten förtjänst) och med manufakturkalibrar av en kvalitet som är second to none. Tidlös design, enkla att serva och oftast god tillgång till reservdelar (en del komponenter, som exempelvis glas, tillverkas fortfarande till modeller som gått ur produktion för 60-70 år sedan). Need I press the point ?

Vänligen
Forumets undersköterska

Lånad bild nedan:

4543060894_fd36667662_b.jpg
@Undersköterskan , på den tiden vintage-omegorna gjordes var väl Omega typ vad Longines är idag, dvs ett bättre dussinmärke?
Vidare, vad säger deras låga pris? Knappast att det sitter någon manifakturkaliber med kvalitet second to none.

Tror tyvärr de som säger Seiko har ganska rätt (Detta satt långt inne!)
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
image.png
Den har allt,kostar typ en hundring!:D;)

Det där är ju en av Oulms premiummodeller, så den kan ligga lite högre i pris. Du kan nog få betala uppåt $20 för den, fast den går kanske att få billigare om man letar lite.

OnT. Om jag – utifrån den begränsade erfarenhet jag har av klockvärlden – vore tvungen att välja ett klockmärke att hålla mig till i vått och tort, skulle det nog bli Orient. Jag bär Bambinon oftare och oftare, och känner mig väldigt nöjd. Särskilt med tanke på att den prismässigt inte är värre än många halvdana parfymklockor. Näst på tur ligger troligtvis någon av GMT-modellerna (Polaris eller Orient Star's GMT). Det får eventuellt bli en julklapp till mig själv:)
 

Fadershan

Patek
Vintage har otroligt mycket prisvärt tycker jag, svårt att nämna bara en. Men utan att ha läst just ordet "ny" fick jag känslan av att det var mestadels som efterfrågades och då ska jag sticka ut hakan och säga Vostok amphibian. Ny med mekaniskt verk som håller tiden tillräckligt bra, vattentät, snygga med lite mod och när du haft den i 5-10år eller när urverket kapsejsar så istället för service köper du ett nytt för 350pix om du lagt pengar på mod annars en helt ny klocka! :)

Edit: glömde säga att inköpspriset för en ny är typ 500kr!
 
@Undersköterskan , på den tiden vintage-omegorna gjordes var väl Omega typ vad Longines är idag, dvs ett bättre dussinmärke?
Vidare, vad säger deras låga pris? Knappast att det sitter någon manifakturkaliber med kvalitet second to none.

Precis, på 50-talet var klockor från Omega och Rolex ungefär likvärdiga när det gäller prissättningen; det var dyra men ändå överkomliga klockor, till skillnad från dagens hutlösa priser. Det låga priset på vintage-klockorna idag vittnar om den goda tillgången; att en sådan uppsjö klockor finns kvar i fullt fungerande skick efter 60 år eller mer säger ju en del om den fantastiska kvaliteten på särskilt urverken.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Är det nytt som gäller så får jag slå ett litet slag för hamilton med tanke på de mekaniska eta-verk man kan få för ett fåtal tusenlappar.
 
Topp