• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest underskattade klocktillverkaren?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hans Delsbo. Jodå vill gärna se järvsöskåpet klockorna och någon gibsongitarr nån dag
Och kan ta med vc & el primeron
Har fortfarande problem med att bifoga bilder på ipad så kan inte lägga upp dom här.
Har uppdaterat till nya 8. Nånting
men när jag skall välja bild släcks allt fortfarande ned
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tissot! Dom har en gedigen historia, först ut med att serieproducera fick-ur back in the day. Dom var först ut med att göra en klocka i plast 1971. Dom har alltid varit väldigt innovativa och kaxiga, gjorde stenklockor, träklockor, pärlemorklockor och hypermoderna t-touch när det begav sig. Dom har ju även varit Official timekeeper i princip i samtliga sporter. Dom marknadsförs som ett märke i det lägre medelsegmentet i Swatch group och uppfattas generellt som billigare och sämre än Certina och Longines. Vilket dom kanske är ibland, men ett extremt viktigt och innovativt märke i Swatch group. Helt klart underskattade.
 
Senast ändrad:

Whedda

Rolex
Tudor är tillsammans med seiko inte underskattade, åtminstone inte här. Utrikes verkar tudor inte alls gå hem på samma sätt så där skulle jag säga tudor.

Grand seiko är inte underskattade men sjukt WIS.

Oris börjar nog få den credden dom förtjänar.

Jag säger Sinn.

Definera underskattad isåfall...

Uppskattningen/erkännandet Grand Seiko och Credor har i förhållande till vad man levererar för kvalitet är ju definitionen av underskattad. 99% av allmänheten tror att företaget bara gör budgetklockor för några tusenlappar om de ens vet vad det är.
 

MånsT

Rolex
Girard Perregaux skulle jag definitivt säga. Kanske även Blancpain, mer specifikt deras övriga modeller utöver Fifthy Fathoms-familjen.

Edit: Lägger även till L.U.C.-klockorna från Chopard.
 
  • Like
Reactions: SFS

Joseph

Cartier
Frederique Constant
upload_2016-7-15_22-37-32.png

upload_2016-7-15_22-38-44.png
 

Isodor

Audemars
Alla märken har väl sina fantaster som uppskattar klockorna.. Men generellt tycker jag Grand Seiko borde få en uppskattning. Verkligen bang for the buck när det kommer till hantverk / pengar.. Sen ska man ju självklart gilla designen också.. : - )
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En klocktillverkare som är underskattad är väl en som inte får den uppskattning han är värd? Att folk generellt (i Sverige) inte uppskattar Grand Seiko beror väl snarast på att dom bara funnits ett par år här, samt att det bara finns typ 2 åf i Sverige? Dom som känner till märket verkar uppskatta GS med rätta. Är Frederique Constant som gör kostymklockor underskattade? Hur är JLC underskattade? Jag måste ha missförstått frågan då jag ser så många svar med endast ett märke men ingen motivering?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tag Heuer. Förstår inte skitsnacket.
Inte testat äldre versioner men ägt en -2014 keramisk Aquaracer.

Förutom att den är skitsnygg kändes den (ganska mycket) mer gedigen och kvalitativ än min Rolex 16570.

Vet att Rolex 6-siffriga referenser är en annan grej men ändå.

@Wiliamo - du har ju likadan Tag som den jag hade. Nu vet jag inte om du äger en Rolex men ovan är sant.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Kan inte heller förstå att JLC kommer upp i denna tråden. Själv skulle jag tro att Omega är ett underskattat märke, inte många lyfter på ögonbrynen om du har en Omega på armen, trots att de har ett av de bästa inhouse verken
 

Whedda

Rolex
JLC.. Har ju fan gjort urverk till de tre stora, men kostar inte alls som de tre stora, ändå är det enda man ser från märket på det här forumet typ bara reversos.

Håller med om att deras storhet även om det bör nämnas att verken de levererat till de stora fått ganska mycket finishering och kärlek hos just de stora.

Kvalitén på JLC är hög men det är ganska markant skillnad mot förstafemman i finish och finlir.

Däremot bygger de förbannat bra verk. Inget snack om det
 
Topp