• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest underskattade klocktillverkaren?

Damasko, en rätt liten och okänd tysk manufaktur Deras stålboetter hör till de bästa på marknaden och deras manufakturkalibrar slår vem som helst med häpnad. Läckra och tekniskt avancerade skapelser med kiselspiraler, gånghjul i kisel och balanser som andas fritt med en regulering inte helt olik Pateks Gyromax. Hatten av från min sida :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Traditional

Breitling
Damasko, en rätt liten och okänd tysk manufaktur Deras stålboetter hör till de bästa på marknaden och deras manufakturkalibrar slår vem som helst med häpnad. Läckra och tekniskt avancerade skapelser med kiselspiraler, gånghjul i kisel och balanser som andas fritt med en regulering inte helt olik Pateks Gyromax. Hatten av från min sida :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Även jag har upptäckt detta märke, via YouTube-kanalen för den engelska klockfirman Page & Cooper. Märket Damasko är intressant med sina nickelfria stålboetter, inhouse-tillverkning av snart sagt allt, generell tycks kvalitetsprägel osv. Personligen gillar jag de varma färgerna på den traditionellt formgivna modellen DA 20 black, och kommer måhända att inhandla denna vad det lider...

http://www.damasko-watches.com/europe/da20black
 

Oniel

Panerai
Några har föreslagit omega vilket jag inte håller med om. Nu är detta självklart inte representativt för alla utan bara människor i min umgängeskrets men enkom så älskar alla omega och tycker det en det bästa klockmärket om du väger in igenkänningsfaktorn, att dem går att fixa lätt och hantverk.
 

thny

Omega
2-Faktor
JLC. Grymma klockor och fantastiska urverk. Mest prisvärda klockmärket enligt mig men alldeles för underskattade...
DSC_1746.JPG
 

lofgreno

Audemars
I "pang för pengen"-segmentet skulle jag säga Fortis och Baume & Mercier. Bra finish och en hel del fina modeller som ofta hamnar i bakvattnet för andra pang för pengen-märken som Oris och Longines tex. Lite oförtjänt...

I de högre prisspannen tycker jag Ulysse Nardin får för lite kärlek. De gör en hel del vansinnesmodeller med fantastiskt hanterk både i tavlor och verk - klockvärlden vore en mycket tråkigare plats utan dem...

Pang för peng

4479267329_d57f74d545_o.jpg

14001411882_a839a22933_b.jpg



Lyx (lånad bild tyvärr)

Ulysse-Nardin-Safari-Jaquemarts-Minute-Repeater.jpg

Den där fortisen är riktigt grym! :)
 

Cryssarn

Rolex
Damasko, en rätt liten och okänd tysk manufaktur Deras stålboetter hör till de bästa på marknaden och deras manufakturkalibrar slår vem som helst med häpnad. Läckra och tekniskt avancerade skapelser med kiselspiraler, gånghjul i kisel och balanser som andas fritt med en regulering inte helt olik Pateks Gyromax. Hatten av från min sida :)

Vänligen
Forumets undersköterska
lät väldigt intressant. undrar om man ska offra hydronauten för att prova en
 

mmx

Cartier
Baume et Mercier är supercoola, men rätt undanskuffade.
Girard-Perregaux.
+ Allt som gör jobbet för fikapengar; rätt otroligt egentligen. Nästan alla har råd med en klocka.
 
Topp