• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Milano!

WBergdahl

Panerai
Är på väg att boka en resa till Milano under augusti och har hittat billiga biljetter med SAS.

Har någon tips på billiga eller bra hotell? Vart i staden är bäst att bo i?
Vad finns det att göra där? Dag/kväll/natt.
Små gömda, glömda pärlor?

Även tips på bra restauranger/cafeér/barer/nattklubbar mottages gärna :)
Åker dit med en polare, så en eller annan kall bira kommer det bli, men även mat på schysstare restauranger.

Kan bli lite shopping också, så det tar jag också gärna emot tips på!
Och skulle någon här mot all förmodan vara där när jag är där, 13e till 16e augusti, så skulle det vara sjukt kul att ses på en öl eller kaffe!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Inte varit där på evigheter men @Oscaro kan nog vara till hjälp.
Il duomo är ju en självklarhet. Hört att hotell boscolo ska vara naja och att duomo21 ska vara nice loungebar ställe.
 

Josef B

Bestraffaren
Njuut av maten!
Det var längesedan jag var där, det enda jag kommer ihåg var maten :). Hade varit där längre så hade en dagsutflykt till Gardasjön varit trevligt :)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Jag var där för några år sedan. Missa inte takterassen på varuhuset la rinascente ligger i höjd med katedralen (gärna kombinerat med för många öl/bubbel/aperitivo), om mitt minne inte sviker mig är det en trevlig liten champagnebar i samma varuhus.
Sen tror jag det finns rätt mkt klockspan/butiker jag passerade.
/trevlig resa Milano är riktigt bra!!:)
 

Oew

Rolex
Kul Milano är en grym stad! Skulle säga att det är bäst att bo lite norr om centrum, runt Brera. Hotellen är lite dyrare men väldigt mysigt område med bra shopping. Vill du bo billigare så är det bra runt Navigli/Porta Romana och där finns många mindre barer.
I Brera bör du kolla in Pinacoteca di Brera som är ett gammalt bibliotek som också är ett museum. Corso Como 10 och hela området kring Corso Como är ett måste. En annan cool "butik" som säljer en del design och dylikt är Rossana Orlandi. Fondazione Prada rekar jag också varmt! Cemiterio Monumentale är en cool kyrkogård ocksåsom man kan strosa runt i.
För shopping så finns de flesta butiker antingen vid Corso Como eller på en härlig gata som heter Via della spiga och där finns också min favoritbutik gia moretti. Finns en del outlets i stan också där man kan ha tur och hitta något fynd bl.a D Magazine och Il Salvagente.
Rekomenderar starkt La Latteria för lunch eller middag, det är en av mina favoriter och man får genuin mat och en meny som ändras varje dag. Osteria del Oca är också ett bra middagställe.
Som @Luckyluciano nämner så är Boscolo riktigt nice, och även taket på Rinascente. Finns annars många barer runt navigli som är mer livliga och där de flesta kör på aperitivo konceptet alltså att du beställer en drink sen ingår mat. Tom som ligger i Navigli är en cool bar/nattklubb som ligger rätt nära Navigli, annars är de flesta klubbarna ganska utspridda. Är du där på en tisdag ska du definitivt gå till Gattopardo som är en gammal kyrka som byggds om till nattklubb. De andra klubbarna som är bra enligt mig är Byblos och Armani men det kan vara svårt att komma in utan bord om man inte är med ett stort antal tjejer (helst 2 tjejer för varje kille).
Om du säger lite mer vad du är ute efter för restauranger/butiker osv så kan jag säker hjälpa mer! Har säkert glömt en massa nu men kommer säkert på mer snart.

Edit: Gillar du gin så finns en bar med ett riktigt bra utbud som heter Pre, sen finns en annan nice bar runt montenapoleone som heter salumaio!
 

WBergdahl

Panerai
Kul Milano är en grym stad! Skulle säga att det är bäst att bo lite norr om centrum, runt Brera. Hotellen är lite dyrare men väldigt mysigt område med bra shopping. Vill du bo billigare så är det bra runt Navigli/Porta Romana och där finns många mindre barer.
I Brera bör du kolla in Pinacoteca di Brera som är ett gammalt bibliotek som också är ett museum. Corso Como 10 och hela området kring Corso Como är ett måste. En annan cool "butik" som säljer en del design och dylikt är Rossana Orlandi. Fondazione Prada rekar jag också varmt! Cemiterio Monumentale är en cool kyrkogård ocksåsom man kan strosa runt i.
För shopping så finns de flesta butiker antingen vid Corso Como eller på en härlig gata som heter Via della spiga och där finns också min favoritbutik gia moretti. Finns en del outlets i stan också där man kan ha tur och hitta något fynd bl.a D Magazine och Il Salvagente.
Rekomenderar starkt La Latteria för lunch eller middag, det är en av mina favoriter och man får genuin mat och en meny som ändras varje dag. Osteria del Oca är också ett bra middagställe.
Som @Luckyluciano nämner så är Boscolo riktigt nice, och även taket på Rinascente. Finns annars många barer runt navigli som är mer livliga och där de flesta kör på aperitivo konceptet alltså att du beställer en drink sen ingår mat. Tom som ligger i Navigli är en cool bar/nattklubb som ligger rätt nära Navigli, annars är de flesta klubbarna ganska utspridda. Är du där på en tisdag ska du definitivt gå till Gattopardo som är en gammal kyrka som byggds om till nattklubb. De andra klubbarna som är bra enligt mig är Byblos och Armani men det kan vara svårt att komma in utan bord om man inte är med ett stort antal tjejer (helst 2 tjejer för varje kille).
Om du säger lite mer vad du är ute efter för restauranger/butiker osv så kan jag säker hjälpa mer! Har säkert glömt en massa nu men kommer säkert på mer snart.
Underbart! Tack!
Restauranger tänkte jag mig genuin italienskt. Typ den bästa du kan tänka dig med italiensk mat ;)
I butiksväg tänkte jag mig sneakers, men skulle behöva en kostym också... Så shoppinggatorna du tipsade om borde nog ha det mesta antar jag!
 

Oew

Rolex
Underbart! Tack!
Restauranger tänkte jag mig genuin italienskt. Typ den bästa du kan tänka dig med italiensk mat ;)
I butiksväg tänkte jag mig sneakers, men skulle behöva en kostym också... Så shoppinggatorna du tipsade om borde nog ha det mesta antar jag!
Okej men då är La Latteria perfekt! Tycker i princip alla restauranger runt omkring håller toppklass! Ni måste också pröva en Panzerotti på Luini's vid Duomo...
Snekars finns absolut på de gatorna och kostymer finns lite överallt! Finns en hel del trevliga klockbutiker också vid montenapoleone.
 

WBergdahl

Panerai
Okej men då är La Latteria perfekt! Tycker i princip alla restauranger runt omkring håller toppklass! Ni måste också pröva en Panzerotti på Luini's vid Duomo...
Snekars finns absolut på de gatorna och kostymer finns lite överallt! Finns en hel del trevliga klockbutiker också vid montenapoleone.
Grymt, stort tack!
 
  • Like
Reactions: Oew

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kul Milano är en grym stad! Skulle säga att det är bäst att bo lite norr om centrum, runt Brera. Hotellen är lite dyrare men väldigt mysigt område med bra shopping. Vill du bo billigare så är det bra runt Navigli/Porta Romana och där finns många mindre barer.
I Brera bör du kolla in Pinacoteca di Brera som är ett gammalt bibliotek som också är ett museum. Corso Como 10 och hela området kring Corso Como är ett måste. En annan cool "butik" som säljer en del design och dylikt är Rossana Orlandi. Fondazione Prada rekar jag också varmt! Cemiterio Monumentale är en cool kyrkogård ocksåsom man kan strosa runt i.
För shopping så finns de flesta butiker antingen vid Corso Como eller på en härlig gata som heter Via della spiga och där finns också min favoritbutik gia moretti. Finns en del outlets i stan också där man kan ha tur och hitta något fynd bl.a D Magazine och Il Salvagente.
Rekomenderar starkt La Latteria för lunch eller middag, det är en av mina favoriter och man får genuin mat och en meny som ändras varje dag. Osteria del Oca är också ett bra middagställe.
Som @Luckyluciano nämner så är Boscolo riktigt nice, och även taket på Rinascente. Finns annars många barer runt navigli som är mer livliga och där de flesta kör på aperitivo konceptet alltså att du beställer en drink sen ingår mat. Tom som ligger i Navigli är en cool bar/nattklubb som ligger rätt nära Navigli, annars är de flesta klubbarna ganska utspridda. Är du där på en tisdag ska du definitivt gå till Gattopardo som är en gammal kyrka som byggds om till nattklubb. De andra klubbarna som är bra enligt mig är Byblos och Armani men det kan vara svårt att komma in utan bord om man inte är med ett stort antal tjejer (helst 2 tjejer för varje kille).
Om du säger lite mer vad du är ute efter för restauranger/butiker osv så kan jag säker hjälpa mer! Har säkert glömt en massa nu men kommer säkert på mer snart.

Edit: Gillar du gin så finns en bar med ett riktigt bra utbud som heter Pre, sen finns en annan nice bar runt montenapoleone som heter salumaio!

Fan... Nu vill jag oxå till Milano! :cool:
Det är ju precis den här sortens svar man vill ha på en sån här fråga.
 

WBergdahl

Panerai
OscarOpost: 1463616 skrev:
Kul Milano är en grym stad! Skulle säga att det är bäst att bo lite norr om centrum, runt Brera. Hotellen är lite dyrare men väldigt mysigt område med bra shopping. Vill du bo billigare så är det bra runt Navigli/Porta Romana och där finns många mindre barer.
I Brera bör du kolla in Pinacoteca di Brera som är ett gammalt bibliotek som också är ett museum. Corso Como 10 och hela området kring Corso Como är ett måste. En annan cool "butik" som säljer en del design och dylikt är Rossana Orlandi. Fondazione Prada rekar jag också varmt! Cemiterio Monumentale är en cool kyrkogård ocksåsom man kan strosa runt i.
För shopping så finns de flesta butiker antingen vid Corso Como eller på en härlig gata som heter Via della spiga och där finns också min favoritbutik gia moretti. Finns en del outlets i stan också där man kan ha tur och hitta något fynd bl.a D Magazine och Il Salvagente.
Rekomenderar starkt La Latteria för lunch eller middag, det är en av mina favoriter och man får genuin mat och en meny som ändras varje dag. Osteria del Oca är också ett bra middagställe.
Som @Luckyluciano nämner så är Boscolo riktigt nice, och även taket på Rinascente. Finns annars många barer runt navigli som är mer livliga och där de flesta kör på aperitivo konceptet alltså att du beställer en drink sen ingår mat. Tom som ligger i Navigli är en cool bar/nattklubb som ligger rätt nära Navigli, annars är de flesta klubbarna ganska utspridda. Är du där på en tisdag ska du definitivt gå till Gattopardo som är en gammal kyrka som byggds om till nattklubb. De andra klubbarna som är bra enligt mig är Byblos och Armani men det kan vara svårt att komma in utan bord om man inte är med ett stort antal tjejer (helst 2 tjejer för varje kille).
Om du säger lite mer vad du är ute efter för restauranger/butiker osv så kan jag säker hjälpa mer! Har säkert glömt en massa nu men kommer säkert på mer snart.

Edit: Gillar du gin så finns en bar med ett riktigt bra utbud som heter Pre, sen finns en annan nice bar runt montenapoleone som heter salumaio!
Vi hittade ett hotell i Broletto (om det heter så) som verkade bra. Ser ut att vara ganska centralt :) Ligger rätt nära Castello Sforzesco enligt min polare.
Restaurangen du pratade om, La Latteria, ligger den på Via San Marco?
 

Oew

Rolex
Vi hittade ett hotell i Broletto (om det heter så) som verkade bra. Ser ut att vara ganska centralt :) Ligger rätt nära Castello Sforzesco enligt min polare.
Restaurangen du pratade om, La Latteria, ligger den på Via San Marco?
Skumt fick ingen notis om din post, ja det är ett riktigt bra område nära både duomo och brera :) Ja precis men det går inte att boka bord så gäller att vara där någorlunda i tid alternativt gå och ta nån drink under tiden på nått ställe bredvid.
 

Joachim

Omega
Siter just nu på hotell Maison Borella i porta ticinese vid kanten av kanalen Naviglio. Trevligt litet hotell. Ska ut och snabb göra stan innan det bär av tillVerona, återkommer med tips om jag dyker på något bra.
 

Joachim

Omega
Hotellet var bra, mysigt område med mycket restauranger och barer inom gångavstånd. Centrala stan ( domen) låg inom 20 mins gångavstånd. Bra område att bo på, gick förbi ett par vintage affärer men gick aldrig in.
Mest Rolex och Iwc men även udda ur.
 

WBergdahl

Panerai
Försöker hitta en bra bar runt Duomo, vart går man?

Edit: hittade takterrassen det snackades om
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Bumpar denna :)

Hitintills har vi bara planerat en dagstur till Gardasjön. Har någon fler tips på sevärdheter/ saker att hitta på? Blir en utgång, stadspromenader, shopping, mat och dryck typ. Arkitektur? Stadsdelar osv

Nattklubb och bar tips tas gärna emot med. Techno/ elektroniskt och gärna udda lokaler
 

don.h

Cartier
Siter just nu på hotell Maison Borella i porta ticinese vid kanten av kanalen Naviglio. Trevligt litet hotell. Ska ut och snabb göra stan innan det bär av tillVerona, återkommer med tips om jag dyker på något bra.
Får jag fråga vad du rekomenderar för rumstyp på hotellet? Såg att det fanns både standard, yard view, canal view och någon form av svit
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Får jag fråga vad du rekomenderar för rumstyp på hotellet? Såg att det fanns både standard, yard view, canal view och någon form av svit
Canal view är ju lite mysigt i Navigli, speciellt kvällstid med vacker belysning. Beroende på lokation så bör man nog ha en viss tolerans för skrål och krogliv ute på Navilglio grande.
Har inte bott på hotellet i fråga, men har förr om åren tagit många bläckor i denna stadsdel.
 

don.h

Cartier
Canal view är ju lite mysigt i Navigli, speciellt kvällstid med vacker belysning. Beroende på lokation så bör man nog ha en viss tolerans för skrål och krogliv ute på Navilglio grande.
Har inte bott på hotellet i fråga, men har förr om åren tagit många bläckor i denna stadsdel.
Tips på krogar och barer i området mottages gärna
 

don.h

Cartier
Hotellet var bra, mysigt område med mycket restauranger och barer inom gångavstånd. Centrala stan ( domen) låg inom 20 mins gångavstånd. Bra område att bo på, gick förbi ett par vintage affärer men gick aldrig in.
Mest Rolex och Iwc men även udda ur.
Instämmer, är precis hemkommen och skriver under på att hotellet var toppen! Fantastisk bra restauranger inom en tiominuters radie
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Någon som har varit på mässa i Milano? Tips och tricks? Mässor i allmänhet men möbelmässan i synnerhet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ska på rundtur med jobbet i italien och har 1 natt i milano innan jag ska vidare. Har tid att njuta lite, så vill väldigt gärna bo med massvis av uteserveringar osv där man kan sitta och ha det gött.

Rekommendationer på hotell? Ska upp till vad som ser ut att heta Isola samt Casoretto dagen efter, så något i "hyfsad" närhet vore nice!
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Ska på rundtur med jobbet i italien och har 1 natt i milano innan jag ska vidare. Har tid att njuta lite, så vill väldigt gärna bo med massvis av uteserveringar osv där man kan sitta och ha det gött.

Rekommendationer på hotell? Ska upp till vad som ser ut att heta Isola samt Casoretto dagen efter, så något i "hyfsad" närhet vore nice!
Du kan med lätthet bo i dom centrala delarna med utgångspunkt Duomo. Därifrån har du både röda och gula linjen för att nå Casoretto och Isola
Casoretto - Metro station Loreto - röd linje
Isola - Metro station Sondrio - gul linje
Att bo runt Duomo kostar lite men du är ett stenkast från allt, minst 6 klockhandlare bara på torget, Rocca, Antiqorium, Graven Maggi Patricia och Duomo.
Du har Galleria Vittorio Emanuelle och Rinascente för shopping alldeles inpå torget runt Duomo.
Utelivet och serveringar, ja vafan det är facit på hur det skall vara.
Hotell: Spadari och The Square.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hade faktiskt undvikit Doumo, väldigt turistigt. Är man ok med det är det går det väl bra. Brera är nice som redan påpekats.
 
Topp