Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Militär/Pilot Förslag

Diskussion i 'Diskussion' startad av San15, 29 april 2016.

1. San15
    Trådstartare

San15 Bonde

Från:
    Medelpad
    Jag letar efter militär eller pilot modell av klocka kring 4000:- eller mindre, helst automat men kan funka med manuell också. Bör vara 37-40mm i storlek, ingen Seiko eller Citizen.
    De två jag har tittat på är Hamilton Khaki Field och Victorinox Infantry Mechanical men jag skulle gärna höra fler förslag,
    tar gärna emot tips på lätt begagnade också om det är möjligt.

[​IMG] [​IMG]

2. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Stretcha budgeten lite så kan du köra på en Speedbird :)
    image.jpeg

Case gillar detta.
  3. Chami

Chami Friends of KS

CWC heter väl ett märke som kan passa? Tror de finns inom budget :)

4. Spindel

Spindel Biskop

Snodda bilder.

Båda ligger inom din budget och båda finns i flertalet färger på tavlan (piloten vet jag att den även finns med svart boett). Piloten mäter dock 42 mm om jag inte minns fel.

iu.jpg iur.jpg

5. Theilak

Theilak Torpare

Från:
    Lidingö
    En Stowa kanske? Bra klocka med historik inom fliegers. image.jpeg

6. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Hamilton är super ! Finns för få såna här på forumet dessutom !

Du kan få en 38 med läder mellan 3300-3600 ny !

7. San15
    Trådstartare

San15 Bonde

Från:
    Medelpad
    Tack för alla tips, Orient är lite för stor och Stowa är nog lite för dyr men fler förslag är välkomna.

8. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Tiodubbla budgeten och köp en IWC Mark XVIII :banghead:

9. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Ca 3,5-4k för kvarts. Lite till för aut. Militär på riktigt.
    image.jpeg image.jpeg

Phileas Fogg, Teletomte, Dammen och 2 andra gillar detta.
  10. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Satsa på en khaki !!! hamilton-khaki-field-liam-neeson-walk-among-tombstones.jpg 1417611696.jpg Muchham5.jpg wCr2g51.jpg 894e6cb6afdfb42c9dac4217730a1857.jpg

rogart-63 gillar detta.
  11. Chami

Chami Friends of KS

Kejsaren gillar detta.
  12. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Lägg mer pengar och köp en stowa istället för att välja mellan massa fula pilotreplikor.

13. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Haha pilotreplikor ??

14. PerS

PerS Bonde

Från:
    Göteborg
  15. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
  16. Lundgren

Lundgren Borgare

Har frågat detta tidigare på forumet men var handlar man dessa Hamilton klockor till bästa pris?

17. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Bodoni har dom ... men då åker man på rätt hög fraktkostnad ..
    Creationwatches i singapore funkar med men då riskerar man att åka på tull (ca 25% av värdet)
    Sen har man tyska olfert o co som är super bra på att matcha dom andras priser när man prutar .. och där kostar frakten 15 euro och man slipper tull dessutom så har dom oftast sådana i lager !

Tycker faktiskt att mannfår väldigt mycket klocka för pengarna när det kommer till hamiltonklockorna !
    Kolla in taggen hamiltonwatches på insta så finns där måånga fina bilder !
    Dom är rätt poppis bland japanska hipsters haha

Lundgren gillar detta.
  18. San15
    Trådstartare

San15 Bonde

Från:
    Medelpad
  19. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Alltså jag är ledsen, jag gillar Hamilton men Khaki field ser ut som en billig hög med skit.

Köp en riktig flieger/b-uhr om du gillar looken

20. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    En hamilton khaki field är ingen flygarklocka...
    Det är en fältklocka så att säga ...ursprungliga klockan var gjord för militärer på fältet under 2a världskriget ..
    Inget ont om stowa men du borde utvidga dina kunskaper ;)

Sen för att vara korrekt så nya stowa är inga riktiga b-uhr ... dom är ju replikas på gamla modelller eller flr att vara på den snälla sidan hyllningar till dom gamla modellerna

21. Shadyboy

Shadyboy Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Glycine Combat 6

Schmitza gillar detta.
  22. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
  23. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Stowa gör uppdaterade flygare idag ja. Högre finish, speciellt i jämförelse med Khaki field. Ser ut som en komocka på betesfältet. En flieger från iwc funkar också men blir lite för stort glapp från budgeten.

Sen att hoppa på mina minimala kunskaper med att hänvisa till att Khaki field inte är en flygare... NO skit, vart har dom hämtat inspirationen?

I övrigt gillar jag som sagt en del av Hamiltons grejamojer

24. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Inspirationen kommer från klockor som militärerna anvönde under kriget .. benarus är en av tillberkarna av dessa klockor som användes av vanliga militärer kanske flygare med men tillskillnad från tex b-uhr som bara användes av flygare

Visserligen är två av dom lite mer moderna fältklockor men du fattar nog även om du är en 08a ;) haha
    WW2-US-Military-watch-240414-2.jpg timex-military-46374b-1.jpg hamilton_46374b.jpg

Sen kan man ju inte gilla allt som tillverkas men att säga stt detta är en skit klocka är ju att ta i ! Den är iallafall prisvärd när man kannfå den för 3500:-

25. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Jag har angripit designen inte kvaliteten. Khaki field är ful, så enkelt är det.

26. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Bonde

Du ska inte använda den för militärt bruk är min uppfattning? Zeno-watch Basel tycker jag verkar ha många fräcka men har ingen aning om deras kvalité.

27. ernst

ernst Bonde

Det har kommit många bra förslag och det är inte utan att jag blir lite frestad själv då jag verkligen gillar estetiken. Jag har inte riktigt förstått om det är själva looken du är ute efter eller om det är en klocka för faktiskt bruk. Om du tänkt använda den för fältbruk vill jag slå ett slag för G-shock. Otroligt praktisk och som tjänat mig väl både inom elitstyrkorna och i Afghanistan. Den är något hög vilket gör att den lätt fastnar i remmarna till ryggsäcken men det är lätt åtgärdat genom att bäta den med displayen inåt samt att sekunderna är lätta att nollställa när klockorna ska synkroniseras.

Mårtenssons ur Brookfield