• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Militärur pilotur

Mark-IX

Cartier


image.jpg
 

Mark-IX

Cartier
Var Laco de enda ur som Luftwaffe använde ?


Denna text kommer från internet, jag vet dock inte hur sanningsenlig den är:

Info on German Military Watches - WWII Era:
The German Army had special pocket watch and wristwatches for their Officers and special functions. (Deutsches Heer - german) - The German Army. Letters DH designated the watches made in Switzerland under the military order for Germany during the WWII. For Germans such watches were produced and retailed: ARSA (Auguste Reimond), Alpina, Mulco, Titus, Minerva, Record, Zenith, Silvana, Helvetia, Longines. And also (mixed up with German): Buren, Doxa, Dogma, Glycine, Gala, Mimo, Phenix, Record watch Co., Recta, Para, Leonidas, Revue, Tritona, Wagner, B.W.C., Grana, Helios, Moeris, Helma, Siegerin, Vogele, Zentra, Laco, Stowa ,Wempe, IWC, A. Lange & Sohne, Hanhart, Glashutte.
 

Mark-IX

Cartier
image.jpg
image.jpg
image.jpg



Första köpet via klocksnack blev en Longines!
Någon som vet hur många ex den är gjord i, och hur länge man tillverkade den?
Kan man få reda på något om klockan om man har serienumret?

Känns bra trots datum och den lilla kronan...jag tänker att man får se det som en ny klocka från Longines (2009?) och inte en kopia av "Greenlander".
 
Senast ändrad:

wotan

Rolex
Luftwaffe använde följande 5 tillverkare:
Stowa
IWC
A. Lange & söhne
Laco
Och en som jag glömt namnet på.

Jag kan varmt rekommendera stowas ur, grymt mkt klocka för pengarna och man hittar inga dåliga recensioner/omdömen
 

Mark-IX

Cartier
Luftwaffe använde följande 5 tillverkare:
Stowa
IWC
A. Lange & söhne
Laco
Och en som jag glömt namnet på.

Jag kan varmt rekommendera stowas ur, grymt mkt klocka för pengarna och man hittar inga dåliga recensioner/omdömen


Jag beställde en svart manuell Partitio i förra veckan...längtar! Sen får jag nog lägga band på mig. :)

Din ser ju klart stabil ut! Lite to much för min smak...
 
Topp