Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Military style... Men vilken beater?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tuff, 13 april 2013.

1. Tuff
    Trådstartare

Tuff Stadsbo

Jag har länge velat och grämt mig över jakten på en beater i militär stil. Det finns så klart massor med alternativ och prisklasser och jag känner att jag kört fast. Eftersom jag inte har någon military innan kanske de vore klokt med en billig start för att känna på konceptet?
    Det skulle vara kanon med några av era tankar/erfarenheter!

Just nu har jag fastnat lite för:
    Hamilton Khaki
    http://www.creationwatches.com/prod...c-h70555533-mens-watch-3002.html?currency=SEK

och Seiko SNZG15
    http://www.creationwatches.com/prod...-snzg15j1-snzg15j-snzg15-mens-watch-2222.html

och Seiko SRP275
    http://www.creationwatches.com/prod...o-5-sports-automatic-srp275k-srp275-3766.html

2. Finns bara en...

Bell & Ross Military Ceramic

3. Tuff
    Trådstartare

Tuff Stadsbo

Ja den är stentuff! Men tyvärr blir den nog svår att ha på mina kvinnohandleder och kanske ungefär 10ggr för dyr i dagsläget?
    Men tack för förslaget! :D

4. meo_swe

meo_swe Biskop

Rolex GMT-master är det självklara valet som man ska ha "military stile". Fast då som Marlon brando. utan Bezel såklart ;-)

Men jag antar att du menar de "klassiska" soldatklockorna, så kan du ju även kolla på Omega officer. Ska du köra "Foreals" så är det G-shock, Suunto, Omega seamaster, Rolex sub och seiko som gäller.;)

jabla gillar detta.
  5. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Marathon GSAR. Ligger en på WUS tror jag det var för runt 4k (5k hemma med moms?) med länk näst intill ny om jag minns rätt - säljaren känner jag inte - bra pris. ETA 2824, 42mm 300m Wp, US Government dial.

Lycka till!

Schmitza gillar detta.
  6. Tuff
    Trådstartare

Tuff Stadsbo

Haha ja Marlon Brando can pull it of, i wont... :p

Jagar inget digitalt så suunto och g-shock går bort. Kvar blir många dyrgripar och seiko typ?

7. Tuff
    Trådstartare

Tuff Stadsbo

Den va riktigt grym! Men kanske lite för grym för de jag jagar. Jag har divers så skulle vara kul med något lite mindre och mindre utstickande.

8. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Cwc måste nämnas här!

Horologist och pethul gillar detta.
  9. meo_swe

meo_swe Biskop

Jag antar att du menar den "klassiska" soldatstilen med enkla tavlor, och tämligen stryktåliga klockor?
    Kolla in Smiths Everest, ett hommage till Rolex explorer. Jag tror det finns vissa enklare Luminox också.

Menar du "normala" militära klockor, så har det ju stötts och blötts i trådar här på forumet, men jag kan av egen erfarenhet rekomendera Glycine Airman 22 och Seiko SKX007/009. VIll man ha det lite vintagestuket som finns ju Marina militare-klockor, Seiko FFF-mod (FiftyFive Fathoms) eller chronotac GMT explorer. De borde ju gå in någorlunda som "militära klockor"
    Annars är som sagt Omega Officer ett val, finns på tratten för en ca 3000.

10. Tuff
    Trådstartare

Tuff Stadsbo

Intressanta förslag! CWC har jag kikat mycket på. Men tror nästan att deras små "vintage"-style är snäppet till för små trots mina handleder?

Har ju redan några Seiko divers så i grunden går nog alla "billiga" dykare bort.

Precis som du säger meo_swe så är de den väldigt simpla "klassiska" stilen jag jagar.
    Jag vill att den ska kunna ta stryk och vara mer av en everyday-watch tillsammans med min SKX173 som får väldigt mycket (för mycket? o_O ) handledstid.

11. Viggen

Viggen Guest

Tyvärr ha dom glömt att nämna Luminox. Hade min ute till salu för ett tag sedan, glad att ingen knep den. Hade ångrat mig som fasen idag.:)
    _DSC0006 (2).jpg

ssl gillar detta.
  12. meo_swe

meo_swe Biskop

13. DrDre

DrDre Friends of KS

Om du är ute efter militärstuket så är mitt solklara tips en CWC Royal Navy Diver. Den inte bara ser ut som en militärklocka, utan ÄR sedan över 30 år tillbaka den klocka som Special Boat Service mfl använder (den ersatta den legendariska Mil Sub i början på 80-talet). Finns i lite olika varianter med qvartz och mekaniskt, datum eller utan, pdg eller borstat. Den har fasta bandstift. Man ser ju hur företag idag desperat försöker koppla ihop sina klockor med militärer, SEALs, piloter etc, men denna har faktiskt använts. Och den kostar under 5000 kr. I mina ögon ett fynd.

Viggen gillar detta.
  14. naggge

naggge Friends of KS

Fel! Finns en till.
    BR 03 Type Aviation
    ImageUploadedByTapatalk1365865441.306303.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1365865488.538812.jpg

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag hade en Seiko SNZG15 ett tag och det var absolut inget fel på den. Speciellt inte för det priset. Tröttnade dock efter ett tag som vanligt.

Seiko SRP275 är rätt nice. Jag hade dock bytt urtavla på den. Kanske till en FFF-tavla. Det hade nog blivit en cool kombo.

Av de tre rätt upp och ner, så hade jag valt Hamiltonen. Det enda negativa med den jämfört med de andra två är att den inte har borrade bandhorn och att den är minst dubbelt så dyr.

Edit: I den prisklassen hade jag dock valt en PRECISTA PRS-3

Desmond_Malone gillar detta.
  16. Viggen

Viggen Guest

Skyller på forumets nya design som gör mig lite ovan. :D

17. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Den här är tung. Marathon J-Sar. Bara ca 47mm bred exkl krona och 18mm ;-)

Viggen gillar detta.
  18. Tommytvigg

Tommytvigg Borgare

Från:
    Dalarna
    Hallå! Jag hjälpte en god vän att köpa en Bell & Ross Military Ceramic för några veckor sedan. Jag måste säga att jäklar vilken trevlig och solid klocka.
    Nu såg jag att det var lite utanför budget. Men kanske i framtiden.

Mvh Tommy

19. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
  20. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
  21. trumpetera

trumpetera Borgare

Från:
    Göteborg
    Cwc RN diver eller en Marathon SAR eller GSAR.

Mycket bra klockor. Och snygga.

22. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Oyeah, flygplan
    Oyo, flygplan
    Luftens hjältar hela dan
    i våra flygplan
    Oyeah, flygplan
    Oyo, flygplan
    Upp i luften, över stan
    kommer våra flygplan
    Här kommer vi
    Skämtåsido, B&R är roliga klockor, MKs är riktigt skarp och verkligen ingen dussin dinka.
    Garanterat funktionell beater

23. hxw

hxw Bonde

Från:
    Trondheim, Norge
    Jeg liker Hamilton veldig godt:

:)

Camo00 gillar detta.
  24. morrism

morrism Friends of KS

25. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Jag gillar stilen på denna. Är sugen på att köpa. Jag behöver en klocka som skulle göra sig bra på orange NATO och det tror jag skulle se snyggt ut på den. Den är väldigt billig, så vad tror ni om kvaliteten på denna? Finns det några bättre alternativ (dykare, PVD, no-date, quartz, orange visare)?
    Finns i lite olika varianter på bukten

26. Rber

Rber Biskop

Såklart! :D

Målarn gillar detta.
  27. Viggen

Viggen Guest

28. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Kolla cwc:s modeller på Silvermans. Prisvärda!

TheBengan gillar detta.
  29. Tuff
    Trådstartare

Tuff Stadsbo

Tack för många intressanta förslag! De gör ju dessvärre inte saken lättare....

Watch out och Målarn gillar detta.
  30. vfa_pilot

vfa_pilot Torpare

IWC Mark XI eller Rolex 5517

Mårtenssons ur Brookfield