• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Milsub för en halv miljon?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut de är ovanliga men om den bästa jämförelsen man har är en 5517 fullspec som 2008 såldes för 127usd eller den som för 3 år sedan såldes för 168k så tycker jag det känns fel att anta att värdet stigit och inte med lite, utan med 400%. Det är ungefär som att säga att en pn daytona kommer kosta 30 miljoner om 5 år. Oavsett hur ovanligt något är så kan man inte anta att värdet alltid kommer stiga och man kan inte heller veta takten för värdeökningen. Som du säger så har den gissningsvis gått upp lite till men tror inte den gått upp 400%.
Well.. En vit 6263 PN kostade 50k CHF 2007. Idag kostar de över 400k. Och då är de inte i närheten av så ovanliga som 5517. En rimligare jämförelse än att tro på samma utveckling framöver. Nu tror jag iofs Newmans gjort en bättre resa men med så få antal som det handlar om här på en unik, ikonisk modell så är nog värdeökningen ändå betänklig. Jag kan inte säga hur mycket men jag tror du får hosta upp ett antal hundratusen dollar. Om du ens kan få tag på en. :)
 

Oew

Rolex
Well.. En vit 6263 PN kostade 50k CHF 2007. Idag kostar de över 400k. Och då är de inte i närheten av så ovanliga som 5517. En rimligare jämförelse än att tro på samma utveckling framöver. Nu tror jag iofs Newmans gjort en bättre resa men med så få antal som det handlar om här på en unik, ikonisk modell så är nog värdeökningen ändå betänklig. Jag kan inte säga hur mycket men jag tror du får hosta upp ett antal hundratusen dollar. Om du ens kan få tag på en. :)
Ja men det är inte bara raritet som bestämmer pris. Omöjligt att säga ett dagsaktuellt pris för modellen iom att så få säljs på öppna marknaden, men tycker det är rätt orimligt att anta att tillväxten varit över 400% de senaste åren. Man måste alltid utgå från de senast sålda, annars handlar det om rena gissningar från alla. Bara för att en klocka inte sålts på auktion de senaste 5 åren så kan jag inte anta någon prisuppgång, det enda som är rätt är att justera för inflation.
Tror själv att priserna har gått upp sen sist, men hur mycket de gått up är ren och skär spekulation.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara för att en klocka inte sålts på auktion de senaste 5 åren så kan jag inte anta någon prisuppgång, det enda som är rätt är att justera för inflation.
image.jpeg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är inte poängen med milsub att den har bra visare och inte standardvisarna som syns på bilden? Eller är det nåt jag bara tror i min enfald?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ni som "aldrig skulle betala extra för ett slitet exemplar", har ni koll på vad milsub innebär och tänder inte på det eller har ni inte koll? Undrar bara av rent intresse
Jag skulle aldrig betala extra för ett slitet exemplar men har ingen koll alls på vad en milsub egentligen är (förutom att det har något med militären att göra) så du får gärna berätta om du har tid :)
 

RDFG

Cartier
Jag skulle aldrig betala extra för ett slitet exemplar men har ingen koll alls på vad en milsub egentligen är (förutom att det har något med militären att göra) så du får gärna berätta om du har tid :)

Okok förstår att man kan rynka på näsan åt priset om man inte vet historien. Det gäller alltså MoD issued milspec rolex submariners. Brittiska regeringen har beställt utefter en egen kravspec, märkt med militärt idnummer och delat ut dessa till salta militära dykare. Proveniens i sin renaste (och bästa) form.

Sen om man tycker det är värt pengarna är en helt annan femma...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Okok förstår att man kan rynka på näsan åt priset om man inte vet historien. Det gäller alltså MoD issued milspec rolex submariners. Brittiska regeringen har beställt utefter en egen kravspec, märkt med militärt idnummer och delat ut dessa till salta militära dykare. Proveniens i sin renaste (och bästa) form.

Sen om man tycker det är värt pengarna är en helt annan femma...

Nog kan man rynka på näsan åt priset även om man har full koll på historien :) Speciellt då de mer och mer sjuka toppriserna drar med sig resten av marknaden.
 
Topp