• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min allrounder. Vilken är din?

JayJay

Rolex
Jag har för närvarande 7 klockor jag använder. Alla är hyfsat olika. I våras upptäckte jag att jag saknade en klocka som skulle täcka ett gäng behov. Behoven var följande:
- Snabbt gå att ta på utan att behöva ställa för mkt (alltså utan datum eller kvarts)
- Gå att bada med (minst 100m wr)
- Länk
- Ljus urtavla
- Enkelt gå in under skjorta
- Ingen vridring
- Gå att avläsa i mörker
- Helst ett pris under 5k

Blev besatt av att hitta en klock som matchade beskrivningen och efter en vecka hade jag hittat och beställt.
Det blev denna:
O187_zpsb8b707fa.jpg

O182_zpsa4146c4f.jpg

Jag använder den långt ifrån dagligen men då och då uppstår situationer då den behövs. Blev idag påmind om varför jag köpte den då vi med kort varsel bestämde oss att åka till simhallen (hade en klocka med skinnarmband på armen) med hela familjen och jag bestämde då att den därmed var värd en egen tråd.
På det hela taget är jag nöjd med klockan då den gör exakt det jobb jag vill att den ska göra. Dock är den ju inte direkt lika välarbetad i finish som andra klockor jag har/haft. Den saknar helt enkelt den där kvalitétskänslan som man blir så där härligt varm av. En kul grej med den är att den drivs av solceller vilket jag inte kan låta bli att tycka är lite coolt.

Så vilken är din allrounder och varför är den inköpt?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
En som är inköpt med precis samma saker i åtanke som JayJay - utom tavelfärgen:
Smiths Everest
pXltD7e.jpg

Bilden ogenerat stulen från Time factors.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Så vilken är din allrounder och varför är den inköpt?
Precis som dig kände jag i somras ett behov av en lättmatchad klocka som alltid går rätt för de tillfällen när man har lite bråttom och inte hinner sitta och dra upp klockan och ställa den efter Fröken Ur, och inte heller har tid att leta upp ett NATO som passar övrig klädsel. Så kraven var kvarts, lite vattentät, länk och vit/silvrig tavla.

Kikade först på en Longines Conquest med batteridrift. Kostade drygt femtusen hos handlare.
480667d1346659321-longines-conquest-quartz-silber-l3-659-4-76-6-conquest1.jpg


Hos handlaren blev jag dock lite besviken på länken (alldeles för blanka mittbitar för min smak plus att den kändes oväntat rasslig) och kronskyddets/kronans utseende föll mig inte alls i smaken.

Blev att skanna av eBay efter lämpliga sökkriterier. Hittade denna:
yGGBl8O.jpg

dZPwjjO.jpg

En Seiko SGEE77. Hur snygg som helst och klarar av alla kraven som allroundklocka. Kostade mindre än tusen spänn.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker att de flesta av mina klockor är bra allrounders, utom (och särskilt) den här som knappast är vattentät:

Tx_1.jpg


Annars har den här sett mest (so far):

travellerkit2_sm.jpg


Och det här är mitt val vid resor som inkluderar byte av tidszon. Det är också den klocka jag hittills har minst affektionsvärde knutet till, men det ska väl kunna ändra sig. För övrigt en praktisk (och snygg) Rolex, med bra läsbarhet i såväl dagsljus som mörker och praktisk med tidszon och datum, plus ingen vridring som samlar skräp under sig, eller riskerar att poppa av vid lite hårdare aktiviteter:

ExIIblkWSinPocket.jpg


mvh A
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får väl vara denna i så fall. Up and go, får plats under alla kläder, passar till allt, 100m WR har den och lume behöver den inte. Skulle dock inte simma med den även om den klarar det.

DSC_0413_zps8901fc3f.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag kör mest mellan min MM300 och 61GS... men just nu är 61GS:en min favorit...

st8kQR1.jpg


Orienten kör jag nog mest när jag behöver något som kan ta en del stötar och stryk...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
En som är inköpt med precis samma saker i åtanke som JayJay - utom tavelfärgen:
Smiths Everest
pXltD7e.jpg

Bilden ogenerat stulen från Time factors.


För mig är det fullständigt oförståeligt att man ens köper dessa klockor som inte ens försöker göra något litet eget, någon tvist eller något annorlunda. Man snyltar bara på en schysst dinka.

Den som avses:
OQS2PDi.png





Samma som ovan...

Jag är fullkomligt oförstående till att folk köper det här skräpet...

STSfBJw.png



Nåväl...

Detta är min allrounder.
hUvr5RL.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
För mig är det fullständigt oförståeligt att man ens köper dessa klockor som inte ens försöker göra något litet eget, någon tvist eller något annorlunda. Man snyltar bara på en schysst dinka.

Den som avses:
OQS2PDi.png






Samma som ovan...

Jag är fullkomligt oförstående till att folk köper det här skräpet...

STSfBJw.png
Äsch slappna av nu, ta det som en komplimang istället! ;)
 

SimonML

Omega
För mig är det fullständigt oförståeligt att man ens köper dessa klockor som inte ens försöker göra något litet eget, någon tvist eller något annorlunda. Man snyltar bara på en schysst dinka.

Jag är fullkomligt oförstående till att folk köper det här skräpet...

Fullkomligt värdelöst inlägg :banghead: .. Har du istället något förslag på bra allroundklocka för oss med budget så mottages det gärna.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fullkomligt värdelöst inlägg :banghead: .. Har du istället något förslag på bra allroundklocka för oss med budget så mottages det gärna.


Budget? Allt handlar om prioriteringar. Jag är student och började plugga på universitetet direkt efter gymnasiet, säger fan det mesta...

Skaffa ett extrajobb, att plugga är inte speciellt tidskrävande om du pluggar effektivt och strukturerat.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Budget? Allt handlar om prioriteringar. Jag är student och började plugga på universitetet direkt efter gymnasiet, säger fan det mesta...

Skaffa ett extrajobb, att plugga är inte speciellt tidskrävande om du pluggar effektivt och strukturerat.


Utan att låta elak men är så trött på slogan "allt handlar om prioriteringar", nej det gör det inte alltid. Vissa har inte råd lägga 30-60k på en klocka oavsett om de prioriterar det eller inte. Obs skriver inte detta för att försvara homager, så följ inte upp med det, utan mer att vissa verkar leva i en värld där de tror alla kan hosta upp dessa summor bara de prioriterar bort något (eller så jobbar vissa 24h/dygn, men det är inte aktuellt för mig).

Min allrounder...
DSC_0108_zps6651733f.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Utan att låta elak men är så trött på slogan "allt handlar om prioriteringar", nej det gör det inte alltid. Vissa har inte råd lägga 30-60k på en klocka oavsett om de prioriterar det eller inte. Obs skriver inte detta för att försvara homager, så följ inte upp med det, utan mer att vissa verkar leva i en värld där de tror alla kan hosta upp dessa summor bara de prioriterar.


Det beror på hur du definierar prioriteringar. Hur mycket vill du ha en viss dinka? Det går alltid att skippa att köpa andra prylar, ja you name it, och således välja en klocka före.

Om jag utgår från mig själv: Är det värt att banga en utekväll i månaden för att spara till en klocka? Njae, det tycker jag inte utan då jobbar jag hellre en dag och sparar så mycket jag kan av det jag får in på extrajobbet. Men det handlar ju som sagt om...

Precis, prioriteringar.

Och apropå homager så finns det inte så mycket mer att diskutera. :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det beror på hur du definierar prioriteringar. Hur mycket vill du ha en viss dinka? Det går alltid att skippa att köpa andra prylar, ja you name it, och således välja en klocka före.

Om jag utgår från mig själv: Är det värt att banga en utekväll i månaden för att spara till en klocka? Njae, det tycker jag inte utan då jobbar jag hellre en dag och sparar så mycket jag kan av det jag får in på extrajobbet. Men det handlar ju som sagt om...

Precis, prioriteringar.

Och apropå homager så finns det inte så mycket mer att diskutera. :)


Okej, jag kan förstå ditt resonemang och antar du inkluderar att vissa saker går inte rucka på typ familj, nödvändig mat etc. och tar jag för givet du menar det på ovastående "situation". Det jag kan bli lite trött på är just att alla inte kan köpa, eller för den delen vill lägga (då prioriteras det ju bort iof) pengar på en dyr klocka oavsett om de i slutändan gärna skulle vija och försöker. Men många av dem är ju trots allt en lyxvara. Hmm vet inte om detta blev rätt formulerat, det är ju söndag så ha lite förståelse, och som sagt absolut inget illa menat och jag förstår ju vad du menar.

hehe, näe verkligen inte. Ett ämne jag gärna begraver för all framtid, det skulle jag tycka oavsett vilken sida jag stod på :)
 

SimonML

Omega
Budget? Allt handlar om prioriteringar. Jag är student och började plugga på universitetet direkt efter gymnasiet, säger fan det mesta...

Skaffa ett extrajobb, att plugga är inte speciellt tidskrävande om du pluggar effektivt och strukturerat.


Förstår att det är lite känsligt med homager men jag kommer nöjt sporta min Steinhart tills dess att en 16600 blir min. Om jag ändå inte hade hostat upp en Patek på handpenningen till lägenheten...;)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
För mig är det fullständigt oförståeligt att man ens köper dessa klockor som inte ens försöker göra något litet eget, någon tvist eller något annorlunda. Man snyltar bara på en schysst dinka.

Förstår din vinkel mycket väl. Men med historien bakom Smiths tycker jag den är lite lattjo. Och dessutom beater-användbar. Slog till på den framförallt eftersom jag gillar utseendet och då jag inte riktigt litar på min 1016:s vattentäthet och faktiskt är mer rädd om den än Everesten kompletterar de varann väl.
Aq4XnjZ.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Okej, jag kan förstå ditt resonemang och antar du inkluderar att vissa saker går inte rucka på typ familj, nödvändig mat etc. och tar jag för givet du menar det på ovastående "situation". Det jag kan bli lite trött på är just att alla inte kan köpa, eller för den delen vill lägga (då prioriteras det ju bort iof) pengar på en dyr klocka oavsett om de i slutändan gärna skulle vija och försöker. Men många av dem är ju trots allt en lyxvara. Hmm vet inte om detta blev rätt formulerat, det är ju söndag så ha lite förståelse, och som sagt absolut inget illa menat och jag förstår ju vad du menar.

hehe, näe verkligen inte. Ett ämne jag gärna begraver för all framtid, det skulle jag tycka oavsett vilken sida jag stod på :)


Hehe, du skriver det jag skrev ungefär. :)

Det jag menar är att man inte måste lägga alla pengar man får över på en dyr klocka, men det är pinsamt att köpa något som liknar originalet. För mig är det som att köpa en kopia, minus alla värdelösa villkor för dom som tillverkar skiten.

Finns massa kul i samma prisklass, alla möjliga klockor från Tissot, Certina, Longines, Seiko och kanske vissa Oris. Kör på det istället :)
 
Topp