• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min dyraste service...

Spindel

KS vulkanolog på Island
Yes den hade redan varit nere i 2,5 månad...



Boetten hade en liten buckla vid kl 10 och från början var det inget problem, skulle bara vara en liten skönhetsfel men tydligen inte haha ;)
Känns ju lite som att de försökte blåsa dig om de skulle ha så mycket för boettbyte, det dyra är guldet och den gamla boetten behåller de och kan smälta ner igen. :p
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Njae... Var ganska inställd på att det inte skulle räcka med en service. Men hoppades på service + typ 12-1500...
IMG_5138.JPG





Även om det är lite surt just nu så håller jag med dig. Det är något speciellt med en nyservad klocka. Och jag gillar verkligen GMT:n.
Byt inte visarna! Du har väl tritiumvisare idag? Du får Luminova... Vill du det? Praktiskt, men inte vintage...
Mvh A
 
  • Like
Reactions: POO

Hellebring

Cartier
Min dyraste va min senaste service, gick lös på 9,8k att serva min Panerai 243. Nu lyckades man dessutom knäcka boetten på den :-/
Så fick nytt case, baklock, glas, och bezel.
Så kvar av klockan är typ bara tavlan och visarna.
IoT8i0p.jpg


Peter


Hur funkar det egentligen med serienummer och det om i stort sett allt byts? Får man nytt nummer eller har de blanka case och så som de märker med det gamla?
 

Sond

Patek
Vad dessa klockor kostat som ni servat? Hur ofta ska man serva klockan?

En klocka "ska" servas ca vart 5 år. Priset skiljer sig ganska mycket. Men en äldre klocka som inte tillhör de exklusivaste kan man lämna in på många ställen för 1500-2500. Nyare klockor och mer exklusiva kostar från ca 5000 och uppåt. I servicen ingår vissa specifika saker. Ibland måste de byta en eller flera delar. Då tillkommer pris för det. Rob tar tex 5500 för service på de flesta Rolex.

Edit: Sedan finns det en diskussion om man ska lämna in sina klockor vart femte år eller köra dem in i kaklet. De klockor jag kört in i kaklet har inte blivit dyrare att serva. Men risken ökar ju att du tvingas byte någon del som inte ingår i servicen.
 

CarlV

Cartier
Som novis på området så verkar det lite märkligt att dyrare klockor inte håller bättre! Det innebär om man ska köpa en begagnad märkesklocka. Så måste man ha i åtanke att man kan lätt åka 10 lakan i service kostnad. Om inte man har en dokumenterad historia med klockan:(
 

DrDre

Patek
CarlV
Jag kan väl hålla med dig till viss del. Att det drar iväg uppåt 10 000 kr för en service av en vanliga automatklocka är ju svettigt (avancerade kalenderfunktioner etc är ju en annan sak). Man kan väl också tycka att det är en rätt dålig konstruktion som är så komplicerad att serva att kostnaderna hamnar på sådana nivåer om den inte i kan erbjuda något som är bättre än ett enklare verk (tidhållning, power reserve, serviceintervaller etc).

Bland de bästa urverken i världen från ngn sorts funktionsperspektiv, som tex Rolex vanliga automater, kostar ju inte så mkt att serva, går väldigt exakt, drar upp sig effektivt och är allmänt stryktåliga. Men sedan är det väl det där med "känslan". Det känns helt enkelt lite roligare och mer exklusivt med ett finare inhouse-verk (även om det väl egentligen inte är bättre) och dessa görs i kortare serier och därmed färre enheter att slå ut både maskin och utvecklingskostnader på.

Det verkar dock vara en ny glädjande trend på gång och det är att många av de "finare" märkena har börjat ta fram riktigt fina nya verk som innehåller nya high-tech material som gör att man kan förlänga serviceintervallen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det verkar dock vara en ny glädjande trend på gång och det är att många av de "finare" märkena har börjat ta fram riktigt fina nya verk som innehåller nya high-tech material som gör att man kan förlänga serviceintervallen.
Om samtidigt dyrare om det behöver lagas om X antal år antar jag. Det är väl billigare att svarva något i metall än att gjuta i kisel/silikon? (Om man nu gjuter kisel...)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Som novis på området så verkar det lite märkligt att dyrare klockor inte håller bättre! Det innebär om man ska köpa en begagnad märkesklocka. Så måste man ha i åtanke att man kan lätt åka 10 lakan i service kostnad. Om inte man har en dokumenterad historia med klockan:(
Det är inte märkligt, det är så det funkar.
Mvh A
 

oscarabc

Omega
Hm finns det någon tummregel på hur mycket servicen brukar kosta baserat på inköpspris? Alltså kan man räkna med typ 10% var 5 år?
 

DrDre

Patek
Om samtidigt dyrare om det behöver lagas om X antal år antar jag. Det är väl billigare att svarva något i metall än att gjuta i kisel/silikon? (Om man nu gjuter kisel...)

Vet inte faktist om det är dyrare med kisel och keramikdelar än i metall. Vad jag vet är att i min IWC (Portuguese 7 dagars med Pelaton) så bytte man för några år sedan ut vissa delar. Se bild. Detta skulle enligt IWC kraftigt reducera slitaget. Om jag inte missminner mig, så har även IWC's nya Portuguiser keramiska kullager med motivet att de ska hålla betydligt längre.

 

Sond

Patek
Som novis på området så verkar det lite märkligt att dyrare klockor inte håller bättre! Det innebär om man ska köpa en begagnad märkesklocka. Så måste man ha i åtanke att man kan lätt åka 10 lakan i service kostnad. Om inte man har en dokumenterad historia med klockan:(

Det är faktiskt en helt korrekt analys. När man köper en begagnad klocka utan verifierad service måste man vara beredd på en servicekostnad. Om jag köper en begagnad Rolex tänker jag alltid in ca 6000 för service i priset. Allt annat är att lura sig själv.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Gillar service......tycker det låter rimligt!
Det servas generellt för sällan på det är förbannade forumet......ni vill alla glassa.....till xtrapris.....

Bara att njuta när kostnadsförslaget sköljer över ansiktet.....surpla i er de sista dropparna bestående av små bokstäver på en lång lista av reservdelar......slicka er om munnen när sedan momsen särredovisas .....klappa er belåtet om trinda magen när till sist kortet dras för att reglera notan för väl utfört arbete....
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Gillar service......tycker det låter rimligt!
Det servas generellt för sällan på det är förbannade forumet......ni vill alla glassa.....till xtrapris.....

Bara att njuta när kostnadsförslaget sköljer över ansiktet.....surpla i er de sista dropparna bestående av små bokstäver på en lång lista av reservdelar......slicka er om munnen när sedan momsen särredovisas .....klappa er belåtet om trinda magen när till sist kortet dras för att reglera notan för väl utfört arbete....
Poesi!
Gillar känslan av att hämta ut en nyservad, ompysslad och påkostad klocka.. det är ju en självklar del av kalkylen med att äga en klocka
 

UNO

Panerai
Tre sidor visar vikten av att ta med service i livskalkylen OCH frågan om vilket urverk man vill vänta på.

Jag har kommit fram till att Rolex 3135 som servas i flera av Sveriges städer är lagom exklusivt utan att gå overthetop.
 

Ryttaren

Rolex
Längtar efter att jag får ge min AP lite spa....11,9k och uppåt. Ska kosta med lyx :p

Standardservice av min flinga innebar över 20% av värdet...så allt är ju relativt.
 

JohnFors

Omega
Har en Maurice Lacroix med Valjoux 7750 verk, den är cirka 5 år gammal och tydligen ligger en vanlig servicekostnad på cirka 5000kr. Tyckte det lät mycket för ett verk som ändå används i så stor utsträckning. Vad säger ni?
 

UNO

Panerai
Det är därför man ska köpa dyra klockor så känns inte servicen så betungande. Vissa klockor är ju lika bra att skrota när dom behöver service (rent ekonomiskt alltså).

En annan aspekt är att vissa dyra klockor är så dyra att serva att man undrar om det är dålig kvalité på verken.
Rolex med 3135 och ETA 7750 i både Panerai och IWC kostar ca 5 tkr att serva och känns vettigt.
Tiden man är utan klockan känns inte oväsentligt, jag hade en Chopard som var på service 16 veckor och straxt därpå lika länge igen, pinsamt.
 
Topp