• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min dyraste service...

JohnFors

Omega


Är väl lite blandat, personligen gillar jag dom inte dels för hur dom ser ut och dels för hur dom marknadsförs med 30000 olika limited edition modeller. Sen verkar andrahandsvärdet vara rätt kasst. Nu ligger ju iofs Hublot långt över vad jag har råd med men efter att ha prövat vänners Hublot/AP i samma prisklass så skulle valet vara ganska enkelt.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Haha! :D

Jag tycker det är lite märkligt att klockhobbyn inte får kosta nåt (den uppfattningen jag har fått från de flesta här) Helst ska man tjäna pengar på den.

Man ska köpa en klocka svinbilligt och aldrig serva och sedan sälja för 5k mer än vad man köpte den för.

Vilken annan hobby är sådan? Känner flera som trimmar bilar, lägger väldigt mycket pengar och sedan får man nästan inget tillbaka.
 

David

Bödeln
Det finns nästan ingenting som är så tillfredsställande att få tillbaka en decennier gammal klocka, med ett dokument som visar att den är i fabriksnytt skick, antagligen till och med bättre än när den ursprungligen lämnade fabriken.

141205-1675-04.jpg


Värt varenda krona, och lite till.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Haha! :D

Jag tycker det är lite märkligt att klockhobbyn inte får kosta nåt (den uppfattningen jag har fått från de flesta här) Helst ska man tjäna pengar på den.

Man ska köpa en klocka svinbilligt och aldrig serva och sedan sälja för 5k mer än vad man köpte den för.

Vilken annan hobby är sådan? Känner flera som trimmar bilar, lägger väldigt mycket pengar och sedan får man nästan inget tillbaka.

För mig är gnället obegripligt, har du inte råd att serva en AP så köp ingen AP. Som det är nu så skickas bara Svarte Petter runt på forumen.
 

JohnFors

Omega
Hehe ironin i att resonera om dumma klockköp med avsikt på värde och samtidigt äga en Maurice Lacroix :D



Nu är det ju inte riktigt samma sak att köpa en klocka för 20 000 som efter 5 år är värd 10 000 och att köpa en Hublot som kostar 150 000 och efter 5 år kostar 70 000. Skulle jag spendera dom pengarna på en klocka köper jag inte en Hublot som jag får byta mot en bussbiljett efter 10 år. Sen kan jag självklart hålla med om att ML inte är det bästa köpet rent ekonomiskt men 20 000 är inte extremt mycket pengar och jag gillar klockan. När man spenderar 150 000 borde man kanske tänka lite mer på framtiden också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det ju inte riktigt samma sak att köpa en klocka för 20 000 som efter 5 år är värd 10 000 och att köpa en Hublot som kostar 150 000 och efter 5 år kostar 70 000. Skulle jag spendera dom pengarna på en klocka köper jag inte en Hublot som jag får byta mot en bussbiljett efter 10 år.
Dyra bussbiljetter där du bor eller? :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Min polare gjorde nyligen klassikern, nämligen köpte en vintageklocka på tradera för 300kr som slutade gå efter några veckor. En billig service senare ( tack för det McGyver ), så jade klockan kostat lver 1000-lappen. Försökte febrilt få honom att inse att han istället för att serva skulle köpa en ny klocka för några 1000, men det gick inte. :D

Den blev dock jättefin och kommer säkert hålla långt framöver så han är nöjd.

Själv har jag i princip aldrig servat någon klocka då jag föredrar att köpa nytt eller nästan nytt. De äldre klockor jag plockat från Japan har alla haft urverk i bra skick.
 

Whedda

Rolex
Njae... Var ganska inställd på att det inte skulle räcka med en service. Men hoppades på service + typ 12-1500...
IMG_5138.JPG





Även om det är lite surt just nu så håller jag med dig. Det är något speciellt med en nyservad klocka. Och jag gillar verkligen GMT:n.


Mycket irriterande när det händer. En viktig påminnelse om att service av en Rolex inte automatiskt innebär grundservice ala 5 500 kr. Även ett argument för att följa serviceintervallet på ca 5-7 år så att man inte sliter i onödan på delar som blir dyra att byta.

Hoppas du får stort nöje av den när den är tillbaka i alla fall.
 

Whedda

Rolex
image.jpg

Min polare gjorde nyligen klassikern, nämligen köpte en vintageklocka på tradera för 300kr som slutade gå efter några veckor. En billig service senare ( tack för det McGyver ), så jade klockan kostat lver 1000-lappen. Försökte febrilt få honom att inse att han istället för att serva skulle köpa en ny klocka för några 1000, men det gick inte. :D

Den blev dock jättefin och kommer säkert hålla långt framöver så han är nöjd.

Själv har jag i princip aldrig servat någon klocka då jag föredrar att köpa nytt eller nästan nytt. De äldre klockor jag plockat från Japan har alla haft urverk i bra skick.


Jag är av raka motsatsen...Är det inte halva charmen och ett hållbart tänk att man tar hand om och vårdar sin klocka med regelbunden service för att den skall hålla maximalt. Gäller för mig oavsett om det rör sig om en klocka för 5000kr eller 50 000kr. Gillar man den så gillar man den och servicekostnaden är för mig snarare en ägandekostnad. Slå ut den tusenlappen på 5 år så är det inte så vansinnigt farligt.
 

F-L-P

Panerai
Är väl lite blandat, personligen gillar jag dom inte dels för hur dom ser ut och dels för hur dom marknadsförs med 30000 olika limited edition modeller. Sen verkar andrahandsvärdet vara rätt kasst. Nu ligger ju iofs Hublot långt över vad jag har råd med men efter att ha prövat vänners Hublot/AP i samma prisklass så skulle valet vara ganska enkelt.


Så Hublot skulle vara bland det dummaste man kan köpa för att du personligen inte gillar deras design eller marknadsföring? Kasst andrahandsvärde är ju inget problem om man inte ska sälja den.

Är inget stort fan själv av hublot men tycker att det är konstig argumentation.
 

JohnFors

Omega
Så Hublot skulle vara bland det dummaste man kan köpa för att du personligen inte gillar deras design eller marknadsföring? Kasst andrahandsvärde är ju inget problem om man inte ska sälja den.

Är inget stort fan själv av hublot men tycker att det är konstig argumentation.



Kanske överdrev en aning men jag har svårt att se hur folk spenderar dom pengarna på det märket, sen tyckte jag det var lite motsägelsefullt att i princip narra någon med en klocka för 20 000 att servicen är samma som hans klocka för 150 000 för att dom har samma urverk. Tycker varningsklockorna borde ringa lite om man betalar 150 000 för en klocka och får samma urverk som en för 20 000.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Pengarna är okej, men jag blir så jävla trött när man får vänta i 2-3 månader, och det blir förseningar och strul.

Verkar som att man måste ha personlig kontakt med AD för att få en riktigt bra serviceupplevelse.
Servade en 1675 på Bergströms i Göteborg, som blev försenad tre-fyra gånger till sammanlagt en månads extra tid (tog 3mån allt som allt). Var tvungen att ringa varje gång också.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Pengarna är okej, men jag blir så jävla trött när man får vänta i 2-3 månader, och det blir förseningar och strul.

Verkar som att man måste ha personlig kontakt med AD för att få en riktigt bra serviceupplevelse.
Servade en 1675 på Bergströms i Göteborg, som blev försenad tre-fyra gånger till sammanlagt en månads extra tid (tog 3mån allt som allt). Var tvungen att ringa varje gång också.
Surt.

Hämtar ut min sub i morgon efter service på Rob. Bra dialog och innan avtalad tid

Gäller att gå till rätt ställe ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kanske överdrev en aning men jag har svårt att se hur folk spenderar dom pengarna på det märket, sen tyckte jag det var lite motsägelsefullt att i princip narra någon med en klocka för 20 000 att servicen är samma som hans klocka för 150 000 för att dom har samma urverk. Tycker varningsklockorna borde ringa lite om man betalar 150 000 för en klocka och får samma urverk som en för 20 000.

Då missförstod du mig......min avsikt var mer att visa på att oavsett 20 k eller 150k så kostar servicen same same. Dyr klocka behöver inte innebära dyr service.....men billig klocka blir förhållandevis dyr att serva.

Att Hublot valde ett moddat 7750 visar bara hur sluga de är......win win! Bra intäkt för Hublot, relativt billigt ägande för slutanvändaren! För ärligt....att köpa en klocka över 5k är inget annat än ett statement...

Fö.....bara sängrökare köper Hublot....:)
 

Carlton

Cartier
Pengarna är okej, men jag blir så jävla trött när man får vänta i 2-3 månader, och det blir förseningar och strul.

Verkar som att man måste ha personlig kontakt med AD för att få en riktigt bra serviceupplevelse.
Servade en 1675 på Bergströms i Göteborg, som blev försenad tre-fyra gånger till sammanlagt en månads extra tid (tog 3mån allt som allt). Var tvungen att ringa varje gång också.


Absolut måste det vara så. Har inte haft och göra med Bergströms men annan AD och jag måste säga att jag är riktigt besviken på serviceupplevelsen. Inte ens i närheten av hur vissa beskrivit den här på forumet. Skillnad på folk och folk =)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Absolut måste det vara så. Har inte haft och göra med Bergströms men annan AD och jag måste säga att jag är riktigt besviken på serviceupplevelsen. Inte ens i närheten av hur vissa beskrivit den här på forumet. Skillnad på folk och folk =)

Ojdå. Pratar vi nu om service på "den där klockan du vet"?
 

ErikGBG

Audemars
Haha inte alls faktiskt men bergströms har varit jävligt ojämna i sin service. Men 4 veckor är väldigt rimligt tycker jag och var nöjd. Antagligen hade jag bara tur.
 
Topp