• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min dyraste service...

RDFG

Cartier
Apropå tiden som AD tar på sig att utföra service, exakt vad är det som tar så in i helvete lång tid?

Jag misstänker att lejonparten är väntetiden är tills urmakaren faktiskt börjar med just min klocka. Och om detta stämmer tycker jag det vore på tiden att man börjar införa "bokning" av service så man slipper va utan klockan så förbannat länge. Så funkar det ju med precis allting annat?

Min första och hittills enda service tog 10 veckor (taget ur minnet) och det är ju helt obegripligt.

Nu vet jag inte exakt vad de gör men om man ser det såhär (i min mening generöst räknat)
Demontering 1 arbetsdag
beställning av slitna delar*
Polering 3 arbetsdagar
Montering 2 arbetsdagar
Trycktest 1 arbetsdag
Gångtest 5 arbetsdagar

Jag slänger in ett par extradagar för leverans av delar och ger dom 3 hela veckor. Vart kommer dessa 7 extra veckor ifrån?

*om man inte har på lager dvs

(Nu pratar jag enbart om service av vanliga bruksklockor typ rolex, omega)
 

Sond

Patek
Jag tillhör också de som på ett sätt med glädje lämnar in min klocka på service. Även om jag blir som allra gladast om det stannar på så låg summa som möjligt...

Det som irriterar mig är, som för så många andra, tiden. Dels tycker jag att de borde hitta ett sätt ala bilservice. Alternativt korta tiden rejält. Erfarenheter från sjukvården är att köer ofta gör vården dyrare. De kliniker som ständigt ligger på 5, 7 eller 57 veckor har ofta bara vant sig vid att det ska vara 5, 7 eller 57 veckor. Om man organiserar om kan man kapa veckorna rejält och stabilisera det på ett fåtal veckor istället. De som gör det får ofta fram nya arbetssätt som är billiggare/effektivare än tidigare. En gåta varför vården är så svår att få att förstå detta. Liksom att urmakare inte klarar det.
 

Whedda

Rolex
Nu är det ju inte riktigt samma sak att köpa en klocka för 20 000 som efter 5 år är värd 10 000 och att köpa en Hublot som kostar 150 000 och efter 5 år kostar 70 000. Skulle jag spendera dom pengarna på en klocka köper jag inte en Hublot som jag får byta mot en bussbiljett efter 10 år. Sen kan jag självklart hålla med om att ML inte är det bästa köpet rent ekonomiskt men 20 000 är inte extremt mycket pengar och jag gillar klockan. När man spenderar 150 000 borde man kanske tänka lite mer på framtiden också.

Eller så köper man Hublot beg. för 70 000kr.

Ett dåligt andrahandsvärde är ju samma sak som ett tacksamt begagnatköp.

Sen är premiumklockor jävligt mycket mer än vilka verk de huserar. Finns mängder med vettiga anledningar att köpa Hublot. Det bästa är att man gillar dem.
 

David

Bödeln
Apropå tiden som AD tar på sig att utföra service, exakt vad är det som tar så in i helvete lång tid?

Jag brukar be urmakaren meddela när det är dags för min klocka, så lämnar jag in den igen då. Det innebär att den är borta totalt ca en vecka för kostnadsförslag, åtgärd och test. Simples.

En gåta varför vården är så svår att få att förstå detta. Liksom att urmakare inte klarar det.

Jag misstänker att urmakare som hanterar lyxmärken förlänger kön artificiellt av samma anledning som restauranger och klubbar gör det. I fallet vården är det nog bara inkompetens.
 

DDraper

Omega
[FONT=-apple-system, BlinkMacSystemFont, Segoe UI, Roboto, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, Helvetica Neue, sans-serif]Någon som har erfarenhet av service av Breguet? Inte allt för blodigt enligt prislistan hos Nymans i jämförelse med priserna hos liknande tillverkare. Men har någon erfarenhet av att det springer iväg och vart har du hamnat då? Tänker främst på enklare verk med datum som [/FONT]komplikation[FONT=-apple-system, BlinkMacSystemFont, Segoe UI, Roboto, Oxygen-Sans, Ubuntu, Cantarell, Helvetica Neue, sans-serif] och inte så mycket mer än det. Tacksam för info! [/FONT]
 

CyberAndre

Cartier
Personligen tycker jag att just denna sak är ett viktigt ämne. Särskilt i dessa tider. Det är ju så viktigt med omsorg, kundvård och kvalitet tänker jag.

Särskilt i en värld där man lätt kan skaffa nån billig kinesisk kopia, en halvrisig quartz oklart vartifrån, nån franken från Indien osv - ännu större anledning till mer omsorg om det äkta. Personligen står kvalitet högt i kurs hos mig och jag betalar gärna för det både vad gäller klocka och service. Men man ska inte slarva och börja jiddra med tid, priser, kvalitet, kundvård, trams och i allmänhet göra sig märkvärdig och förringa mina fina klockinvesteringar på min bekostnad. Det som får branchen att överleva är att erbjuda kvalitet.

Gick igång en aning nu, antar jag. Sorry.:nailbiting:

:gs::omega::tudor::rolex::breitling:
 

ssp226

Cartier
35kkr kommer det kosta att få min gamla Calatrava från 1960 servad och det är mitt rekord i särklass. Även tiden det tar är nytt rekord; 1 år och 7 månader.
 

Bilagor

  • IMG_20200102_093119.jpg
    IMG_20200102_093119.jpg
    94.8 KB · Visningar: 16

KenKun

Patek
2-Faktor
Rätt säker på att dom kommer tillverka några delar i alla fall och dom kommer fixa tavlan, vilket var den dyraste kostnaden (ca 12kkr). Skälet till att det tar sådan lång tid är nog att dom har ett antal klockor som ska servas innan min.
Är det inte dessutom standard att de brukar bli försenade... Kommer att ta minst två år :(
 

CyberAndre

Cartier
Kan vara värt att vänta på utifrån kvalitet. Man tar sin tid på sig. Det här är ingen bruksklocka utan en värdesak som är tänkt att vara kvar många generationer efter dig.

Och ser man det så är det bara att luta sig tillbaka. Det är vackert, som en guldtacka som förvaltas.

Vilken klocka bär du under tiden?
 

Willur

Cartier
Rätt säker på att dom kommer tillverka några delar i alla fall och dom kommer fixa tavlan, vilket var den dyraste kostnaden (ca 12kkr). Skälet till att det tar sådan lång tid är nog att dom har ett antal klockor som ska servas innan min.

Du får gärna uppdateras oss med lite före och efter bilder.. om ett år eller två. :)
 

Weberg

Audemars
Tycker inte det var så svettigt. Servade en gammal Datejust hos Nymans Ur och det gick på 9500 kr inkl. kronbyte.
 

ssp226

Cartier
Kan vara värt att vänta på utifrån kvalitet. Man tar sin tid på sig. Det här är ingen bruksklocka utan en värdesak som är tänkt att vara kvar många generationer efter dig.

Och ser man det så är det bara att luta sig tillbaka. Det är vackert, som en guldtacka som förvaltas.

Vilken klocka bär du under tiden?
Det är en klassisk referens och absolut väl värt väntan och kostnaden. Jag har lite blandat med klockor att bära som tur är :).
 
Topp