• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första "Feta" klocka.

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Hallå alla klockgurus!
Efter några dagar av läsandes i smyg på forumet så har jag äntligen kommit till skott med att göra en användare och för mig en ganska viktig och nyfiken fråga.

Det börjar bli dags att införskaffa mig min första riktiga (som jag säger) "feta" klocka.
Jag har fastnat för Breitlings Avengers-klockorna.. dock funderar jag efter att ha läst här ett par dagar om Breitling har ett dåligt rykte eller dylikt, är det ett "budgetmärke" i urfantasternars värld..?

Mycket bilder på Rolexklockor och andra megapjäser, men lite om Breitling över lag enligt mig.. jag själv tycker deras klockor är snygga, sportig till utseendet och rätt storlek.

Vill någon "fill in the blanks" åt mig så vore jag otroligt tacksam, och jag ursäktar i förväg om detta är fel frågor vid fel forumstråd.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Breitling var ju the shit för 15 år sen, varenda jävel sprang omkring i dem. Men saker går i trender och de senaste 10 åren har väl Breitling inte varit sådär tvärhett, vilket jag tror beror på en kombination av för stora, för blingiga klockor med ok, men inte mer, urverk.

De senaste 3-5 åren tycker jag Breitling har börjat snäppa upp sig. Man har fortfarande en del designers som måste härstamma från Ryssland eller MENA och vara enormt nyrika, men man har satsat mer på inhouse-verk och börjat, iaf till viss del - lyssna på marknaden.

Breitling har ju annars en enormt fin historia och deras vintageklockor är sjukt underskattade.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Breitling is bra shit, finns många trevliga klockor i deras sortiment, själv så gillar jag deras gamla Chronomater och deras tidiga varsion av SuperOcean, även Navitimer är schyssta.

Breitling Chronomat!
Breitling-Chronomat-Evolution-Replica-Watches.jpg


Superocean finns i flertalet färger på tavlan, svart, gul, orange.
122-Copy.jpg


Navitimer!
Navitimer-01-46mm-GMT-e1395902289493.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jämfört med till exempel Rolex, så stämmer det att andrahandsvärdet är sämre. Du kan ju alltid börja med en begagnad Breitling, så slipper du det värsta tappet...
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Eftersom det är min första klocka, med en tänkt budget på ca 30-35tusen.. så vill jag känna det där mötet med klockhandlare alla pratar om, älskar bra service eftersom jag själv jobbar som butikschef.

men begagnat finns det bara en breitling jag haft ögonen på, och det är den helsvarta blackbird 44..? (hette den så?)
 

Kallefreddan

Breitling
Det är inga fel på Breitling, men det finns inget alla gillar och självklart kommer dom som gillar 36mm vintage-dressare oftast ogilla större Breitling klockor.
Och det finns ganska många som gillar såna små rackare här.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Eftersom det är min första klocka, med en tänkt budget på ca 30-35tusen.. så vill jag känna det där mötet med klockhandlare alla pratar om, älskar bra service eftersom jag själv jobbar som butikschef.

men begagnat finns det bara en breitling jag haft ögonen på, och det är den helsvarta blackbird 44..? (hette den så?)

Jag gillar Breitling och jag hatar Breitling. Vissa modeller är som nämnt tidigare alldeles för blingiga. Däremot var jag själv inne på Colt Automatic 44 för några månader sen, lyckades få runt 10% rabatt hos AD så den med länk låg strax under 30' om jag inte minns fel. Gav dom ett seriöst intryck och frågade inte ens vad klockan kostade, bad om en offert och nån timma senare hade jag ett pris på mailen.
Lite inspiration på denna modell:
colt.png


colt2.jpg
 

F-L-P

Panerai
Hallå alla klockgurus!
Efter några dagar av läsandes i smyg på forumet så har jag äntligen kommit till skott med att göra en användare och för mig en ganska viktig och nyfiken fråga.

Det börjar bli dags att införskaffa mig min första riktiga (som jag säger) "feta" klocka.
Jag har fastnat för Breitlings Avengers-klockorna.. dock funderar jag efter att ha läst här ett par dagar om Breitling har ett dåligt rykte eller dylikt, är det ett "budgetmärke" i urfantasternars värld..?

Mycket bilder på Rolexklockor och andra megapjäser, men lite om Breitling över lag enligt mig.. jag själv tycker deras klockor är snygga, sportig till utseendet och rätt storlek.

Vill någon "fill in the blanks" åt mig så vore jag otroligt tacksam, och jag ursäktar i förväg om detta är fel frågor vid fel forumstråd.

Att breitling skulle vara dåligt är sånt där som nya forummedlemmar tror att man ska tycka för att ha rätt åsikt. Andra åsikter som folk tror är rätt är bland annat att tag heuer är skit men heuer är grymt, ETA- verk gör automatiskt att en klocka är dålig och trist, alla kvartsklockor är tråkiga och alla klockor (även mode och budget märken) skulle vara bättre med automaturverk (missat någon?)

Själv gillar jag många breitling, främst deras kronografer med dess ikoniska raiders. Har för mig att de jhade lite kvalitetsproblem eller något för sådär 20 år sedan (vill minnas att typ undersöterskan skrev nåt om det), någon mer påläst får gärna rätta mig, så de kanske man bör undvika..
Tyvärr är de flesta aldeles för stora för mig så är nog inget jag skulle köpa. De har även en del mindre lyckade designer i sitt sortiment men de behöver man ju inte köpa så är det problemet löst.

/F-L-P
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
tack för klargörande och beskrivningar, benämningen "fet" är egentligen bara ett annat ord för "riktig" klocka för mig heh, inget annat, Rolex Sub är lite pricy för mig som första klocka enligt mig själv, sen det här med att Breitling är dåligt påstår jag verkligen inte, menar mer att bilden av den på detta forumet är väldigt tystlåtet :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
tack för klargörande och beskrivningar, benämningen "fet" är egentligen bara ett annat ord för "riktig" klocka för mig heh, inget annat, Rolex Sub är lite pricy för mig som första klocka enligt mig själv, sen det här med att Breitling är dåligt påstår jag verkligen inte, menar mer att bilden av den på detta forumet är väldigt tystlåtet :)
Det är snart 9000 medlemmar på forumet så det finns nog ingen samlad bild av Breitling. Det finns dock mängder av åsikter och förutfattade meningar men dessa kan du skita i. Väldigt många här gillar Rolex och vissa tror att man måste basha andra tillverkare för det och finner nöje i att racka ner på annat. Bretiling gör många grymma klockor och är en tillverkare med fin historia. Sen finns det ju fakta som att de kanske inte har lika högt andrahandsvärde som Rolex ifall man köper ny över disk men det är det få klockor som har. Att det skulle vara ett budgetmärke tycker inte jag man hör så ofta. Kör stolt på Breitling och välj en modell du gillar!
 

MrPlow

Rolex
Köper man klockan för sin egen del - att man själv tycker den snygg så spelar märket ingen roll.

Köper man den för att imponera på andra så får man försöka skapa sig en bild av de man vill imponera på. Kanske är det en tjej, dina kollegor eller forumet. Här på forumet anses Breitling mest bäras av dörrvakter i Göteborg. Själv gillar jag inte de ofta är för mycket polerat, de sneskurna länkarna eller pilarna på bezeln. Men när jag var yngre ville jag ha en Colt eller Superocean. Nu vet jag dock bättre! ;)

Men köp den klockan som du vill ha - vill du att den ska vara lättsåld här på forumet är nog inte Breitling rätt.
 
Topp