Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Min första recension: Superocean Heritage Chrono

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av svesam, 27 december 2012.

1. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Modellnamn: Superocean Heritage Chronograph
    Tillverkare: Breitling
    Referens: A-13320
    Årsmodell: 2011
    Urverk: Breitling 13
    WR: 200m
    Diameter: Ø 46 mm
    Tjocklek: 16.4 mm
    Vikt: 147.4 gram (exklusive armband)
    Armband: Polerat stål, Ocean Classic och Ocean racer med viklås
    Urtavla: Blå med självlysande indexmarkeringar, självlysande visare, svarta chrono dials
    Glas: safirglas, dubbel AR
    Bezel: Stål, svart, vridbar motsols
    Gångreserv: 42 timmar
    Datumangivelse: Datum
    Funktioner: Kronograf
    Övrigt: Kronometer (COSC-certifierad), skruvkrona

Första intryck
    Vad stor den är!! Det är inte en klocka för den blyge för den syns verkligen.
    Nästa intryck som direkt slår till är vilken ”looker” den är med sin svarta bezel, urtavlans eleganta blå färg som skiftar utseende beroende på ljus och vinkel och avslutningen med chrono-ringarna i kontrasterande svart. Den är verkligen snygg!
    Ett intryck som också bör nämnas i sammanhanget, allra helst när meshet är monterat, är att det minsann inte är någon lättviktare…

Att bära
    Storleken till trots så är den riktigt behagligt att bära. Klockan kommer upp bra från handleden och bandhornen är rejält böjda så den upplevs inte för stor. På ocean racer gummi känns den inte så tung heller.
    På mesh däremot så glömmer man aldrig bort att man bär en rejäl pjäs på handleden.

Upplevd kvalitet
    Känslan i hela bygget är solitt. Givet att den är så stor så känns den samtidigt gedigen och tålig. Bezelen är trevlig att snurra på med sköna och exakta ”klick”. Krona och knappar är även dessa riktigt sköna i känslan.
    Var in hos den lokala Breitling AD:n och mätte gångavvikelsen och den visade +-0 vilket gör att det bara är att konstatera att verket är det minsann inget fel på.
    En detalj som gör att den lyfter lite extra är att när kronan är inskruvad helt så är Breitling ”B:et” snyggt ”in line” således prydligt läsbart från sidan (se bild).

AR behandling på båda sidor av glaset gör att ibland ser det ut som klockan inte har något glas alls vilket är riktigt läckert.

Meshet, otroligt solid känsla, tjockt och härligt.
    Ocean Racer, ja det är ett gummi. No more no less. Mycket smidig dyk-förlängning i viklåset dock.

Mycket lovord. Inga nackdelar undrar ni?
    Jo då, viklåsen, både på mesh och ocean race, är blankpolerade och blir otroligt lätt repiga vilket känns tråkigt.

Vidare så märker jag av att klockan är stor genom att det faktiskt hänt att jag slagit i den i saker när jag bär den.
    Om jag skulle vara lite petig så skulle det ibland vara skönt att ha en klocka med lite diskretare framtoning.

Slutsats
    Efter att ha sökt länge efter just denna modell så är det givetvis en skön känsla när den väl sitter på handleden.
    Hittills tycker jag den fungerar i alla lägen. Till finkläderna på mesh gör den inte bort sig och lika bra passar den på ocean racer och luvtröja på gymmet.

Har den då gjort mig till en one watch guy?

Nej...
    Ibland skulle jag vilja ha en aningen mindre och diskretare klocka som alternativ. Varför inte en Transocean på läderband eller kanske en Omega Aqua Terra eller en Corum Admirals Cup Legend 42 eller en..... Sökandet påbörjat :)

Plus:
    Snygg så det förslår
    Prisvärd
    Bekväm trots sin storlek
    Chronon är ovanligare än sina syskon i Heritagefamiljen

Minus:
    Stor och tung
    Repkänsliga viklås
    Odiskret

Betyg:
    4,5 av 5

Tack för titten.
    //Daniel

Joakim, natovintage, Dixie och 4 andra gillar detta.
  2. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Mycket bra recension! Har extremt dålig koll på Breitling, men denna modell är riktigt snygg. Dock är den nog lite för stor för mig, men den är fin att titta på.

Grattis till en ball dinka!

svesam gillar detta.
  3. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Alltid kul att läsa recensioner och detta var inget undantag. Tycker att Breitling ryckt upp sig en hel del från den kladdiga stilen som de körde med tidigare. Den här modellen är riktigt läcker!

svesam gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    STOR pjäs! Jag har lite svårt för att vridringsinlägget inte har siffror, men förutom det, tycker jag den är riktigt fin!
    Lätt en av Breitlings mest lyckade modeller. Tack för recensionen!

svesam gillar detta.
  5. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Håller med ovanstående skribenter, kul läsning. Jag gillar grunddesignen, ogillar storleken. Är lite sugen på en "vanlig", dvs inte chrono. Finns i mindre storlekar om jag inte missminner mig.

svesam gillar detta.
  6. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Ruggigt fin! Testa den större modellen fast utan kronografen för något år sedan och det går inte undvika berömma breitling för finish på case. Polerat i perfektion! Stor som ett hus var den dock på smalare handleder :mrgreen:

svesam gillar detta.
  7. Crowolf

Crowolf Guest

Tycker denna är riktigt snygg! Inget av det där plottriga jag har svårt för med Breitling annars.

/Pope

svesam gillar detta.
  8. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten

Halloj, den "vanliga" finns i 42mm ref A-17321.
    Den kanske vore något ?! :)

//Daniel

9. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Tack för alla härliga kommentarer :D

//Daniel

10. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tack för en givnde recension, assnygg modell som jag själv neglat på och nu vet betydligt mer om - världsklass!

svesam gillar detta.
  11. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Tack för trevlig läsning! :)

svesam gillar detta.
  12. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Trevlig recension! Breitlings SOH serie är väldigt lyckad tycker jag :) Hur mycket väger klockan med meshet på?

svesam gillar detta.
  13. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten

Tackar !

Den väger drygt 200 gram (207 för att var exakt :))

/Daniel

14. lex

lex Bonde

Bra recension, den är verkligen snygg den där klockan!
    Inget för mig dock :)

Ungefär hur grov handled måste man ha för att kunna bära den utan att det ser för tokigt ut?

svesam gillar detta.
  15. svesam
    Trådstartare

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten

Jag har drygt 18cm handled och tycker det både ser ok ut och känns bra :)

/Daniel

16. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
    ocean race med viklåset e så grymt!

svesam gillar detta.
  17. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Mycket bra recension! Har länge varit sugen men jag tror storleken stoppar mig... Men riktigt snygg klocka måste jag erkänna!

svesam gillar detta.