Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Min första renovering

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Anders Forsberg, 10 maj 2015.

1. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Enligt något tidigare inlägg i Vintage-tråden så köpte jag som sagt ett riktigt sunkigt gammalt ur för nån hundring.
    Gillade designen lite smått för all del, men hade väl egentligen inte trott att jag skulle gå och vinna auktionen. Men... As luck would have it, som det så fint heter, så landade det en lastgammal (kan man tro fyrtiotal eller så?) Doxa i brevlådan för några dagar sedan.

Eftersom den inte riktigt (läs: inte alls) lirar så tänker jag att detta skulle kunna bli ett bra objekt att faktiskt kunna lära sig lite på.
    Så... Vad ska göras då...

- Urverket ska bli som nytt (nåja, men klockan ska i alla fall skramla igång och gå, istället för som nu då den bara tickar några minuter eller så).

- Glaset ska slipas (Byte hade väl också kunnat vara på tapeten, men jag tror att man kan få det rätt bra med lite slipning. Då känns det dessutom som man lagt ner lite mer arbete).

- Visarna kommer förmodligen att bytas, alternativt behållas men att man bättrar på lumen lite.

- Urtavlan. Tja, se bild nedan... Siffrorna har blivit svarta mer eller mindre. Man kan se att det ligger guld/gult bakom, så jag antar att det är någon typ av lume-bemålning? Hade varit roligt om man kunde få bort det, och eventuellt lagt dit något nytt. Men det kanske är lite väl pilligt?

IMG_9212.JPG

IMG_9213.JPG

IMG_9214.JPG

IMG_9217.JPG

^^ Som synes riktigt grisig. Men kanske räddningsbar?

Innan jag börjar behöver jag dock hjälp med en shoppinglista för vad som ska inhandlas.

- Verktyg? Gärna någon form av sats av mejslar och liknande. Boetthållare? Etc, etc, kom med tips på vad jag behöver.

- Bok? Finns det EN bok som gör mig till en urmakarguru över en natt? Skämt åsido, men jag känner ändå att jag vill läsa på lite grann om hur allting förhåller sig när jag väl håller på. Finns det något bra?

- Olja/Lager? Ehm... Vad använder man för olja, och var hittar man lager som passar just denna boetten? Antar att det finns någon tredjepartstillverkare som tillverkar lager i lite olika storlekar, beroende på boett? Inte måste jag väl skriva ett fint mejl till Doxa? ;)

- Glömt något?

Det här har alla möjligheter att gå käpprätt åt helvete. Men eventuellt så lär jag mig något som får intresset att leva vidare/bli ännu starkare.
    Så hissa, dissa, och tipsa på. Uppdaterar vartefter nya prylar handlas in och arbetet påbörjas!

Kettil, Fixoflex, Camo00 och 1 annan gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Matts, Kettil och Gummo gillar detta.
  3. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Friskt vågat! Men ge fan i tavlan!!! Allt du gör på den kommer att dra ner värdet och riskerar att förstöra klocka helt.

4. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Haha... Vi pratar om ett "värde" om dryga 200kr. Men absolut - du har övertygat mig! Jag låter bli tavlan.
    Får jag mickla med visarna då?
    ...kan ju för all del behålla original alldeles oavsett.

Gummo gillar detta.
  5. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Strålande. Den beställer vi!
    Känns härligt "hantverksmässigt". Skär lite grann i ögonen på en gammal formgivare som mig själv, men fuck it... Nu var det lära mig som jag skulle göra! ;)

jabla gillar detta.
  6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Friskt vågat . Kul att du vågar .
    Skruvmejslar skulle jag köpa ett par bra . Gjorde inte det från början vilket jag ångrar nu . Men ett par Bergeon från cousinsuk kostar inte skjortan .Du klarar dig med 0,8 och 1 mm .
    En hyfs korntång är det viktigaste .Har själv inte tagit steget ut .Kör med Vetus men gillar kvaliteten för priset .
    Olja och fett kör med Moebius 9010 och 8300 eller 8200 .

Men det viktigaste ta reda på vad verket heter och leta efter om det finns nåt på nätet .
    Sen är ett tips att inte ha bråttom .Fota alla steg så du kan kolla hur det ska sitta ihop sen .
    Och behåll tavlan som den är och visarna kan få lite ny lume .

Ska bli kul att följa din väg .
    BTW urverket tror jag är ett Doxa 14 ?

Tomas Eriksson, eriksson850 och jabla gillar detta.
  7. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Den där biten med att fotografera allting fick jag lära mig den hårda vägen när jag köpte första "entusiastbilen".
    Den blev aldrig riktigt sig själv efter min isärplockning! ;) När jag köpte den nuvarande så införskaffades således en särskild "garagekamera".
    Har bra macroläge, så den bör duga för urverk också!

Tack för de handfasta tipsen i övrigt.
    Gällande verktyg så har jag som filosofi att köpa dyrt/bra hellre än tveksamt/billigt. Kikar närmre på Bergeron!

jabla och rogart-63 gillar detta.
  8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Bergeon :) . Gjorde samma sak en gång i ungdomen . Det slutade på skroten och försäljning av delar .Grämmer mig än idag . Men det var roligt så länge det varade .

9. Exxet

Exxet Borgare

Rekomenderar Per Torphammars bok "Amateur Watchmaking" den är visserligen på Engelska men lättläst.

http://www.watchmaking.se/index.htm

Verktyg: Bergeon, Horotec, Dumont (pincetter) om man vill ha dyrare grejer. Oljor: Moebius.

Tool.jpg

Oil.jpg

Lycka till.

rogart-63 gillar detta.
  10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Nej nej nej!
    Jag hade den där klockan på min minneslista, men glömde av den.
    Du får inte göra något åt tavlan eller visarna! Jäklar vilken fin klocka, helt underbar ju!
    Tavlan ser ut att vara i mycket fint skick, visarna likaså. verket en fröjd med tidig shock resist, fin stor skruvad balans och indirekt sekundvisare.

Verket ser dock väldigt smutsigt ut, så om något, försök bara att serva den och behåll den original. :nailbiting:

Sorry om jag är tråkig, men om du vill kan du få någon gammal Lagonda med as-verk av mig istället.

Edit: För övrigt så är Doxa ett väldigt underskattat märke.

LongCon, Strindberg, Jokkmokkswe och 4 andra gillar detta.
  11. TheBear

TheBear Bonde

Fasen va roligt, var flitig med bilder bara :D

12. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Ajdå... Kan snäll mod byta namn på tråden till "Konsten att uppröra folks känslor"? ;)
    Skämt åsido... Roligt att folk blir delaktiga!

LOVAR att inte röra varken tavla eller visare! ...men jag tänker fucking slipa glaset, okej? :woot:

Boken beställd. Dyker väl inom någon dag eller så, hoppas jag.
    Verktyg ska jag försöka sätta mig ner och kika på ikväll! Tackar Exxet för utdraget ut Torphammars bok angående detta.

Bilder kommer absolut att komma efterhand som allting fortskrider. Räkna dock inte med att det dyker upp något särskilt förrän tidigast om en vecka eller så, i och med att bok och verktyg behöver hitta hem först!

eriksson850, Gummo, jabla och 1 annan gillar detta.
  13. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Håller med panelen att den är grymt läcker!

Ta det försiktigt!

Gummo gillar detta.
  14. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Charmig! Ska bli kul att följa! :)

15. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Mjo... Alltså...

Detta gick ju inte så bra!
    Eller rättare sagt - Det är bra att jag döpt tråden så pass generiskt som jag gjort! Hade jag istället döpt den till "Min första renovering - Doxa 14", så hade detta blivit ett ännu hårdare slag mot stoltheten.
    Klockan är nämligen såld till annan KS:are. Förhoppningsvis kommer ni således att få se mer av den - men det lämnar jag till vederbörande att bestämma!

Således måste jag leta vidare efter en ny "Första renovering".
    Borde kunnat bli min Sideral eftersom den går lite sisådär, men den är jag alldeles för rädd att förstöra för att våga ge mig på. Men något roligt ska jag nog försöka hitta!

Tillsvidare är det alltså verktyg som gäller (boken har ännu inte kommit hem)...
    ...en, måhända dum, fråga angående detta:

- Mejslar - Magnetiska eller ej?

Spenderat en bra stund att klicka runt på Cousins UK nu. Går snabbt att bli fattig där - särskilt givet pundets ställning mot kronan.

Warwian, eriksson850, Gummo och 1 annan gillar detta.
  16. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Icke magnetiska :) Pilligt som fasen i början men när du får in tekniken med korntången är det lättare . En magnetisk mejsel är inget bra för verket .

Anders Forsberg gillar detta.
  17. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö

Lite så kände jag också...
    Men då tänkte jag att alla borde vara icke-magnestiska, och att man kanske bara glömt skriva ut det i webbshoppen. Nåja. Icke-magnetiska it is!

18. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kan vara så illa att dom är magnetiska ändå . Och att man bör avmagnetisera innan man börjar . Funkar fint med billig avmagnitiserare från Ebay . Mer utgifter :D

eriksson850 gillar detta.
  19. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det är något man behöver ha vilketfall. Efter ett tag blir ofta mejslar och korntänger magnetiska efter användning. Sedan är den bra att ha för att avmagnetisera verk.

rogart-63 gillar detta.
  20. TheBear

TheBear Bonde

Känner att man lär sig mycket av att läsa denna tråd :D

21. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    ImageUploadedByTapatalk1432029429.691723.jpg

Boom!
    Let the fun begin. ;)

Inte skriven av någon som är särskilt van att skriva böcker kanske, och produktionsvärdet på boken är väl inte så våldsamt högt...
    ...men allt det där fyller mig snarare med mer förtroende!

Börjar ångra att jag inte tog express på verktygen dock!
    Tålamod är säkert en dygd, men det är inte för mig!

rogart-63 gillar detta.
  22. Chagall

Chagall Stadsbo

Lycka till :)

Anders Forsberg gillar detta.
  23. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Tänkte att jag åtminstone fick göra ett ärligt försök att hålla lite liv i tråden.
    Tyvärr händer det inte så mycket som jag skulle vilja. Mycket jobb - mindre fritid. Och den lilla jag väl har har fått gå åt till att förbereda sommarbilen för ombesiktning, och allmän puts och studs inför säsong!

Men...

Efter att jag sålde Doxan till - He who shall not be named - så spontanbjöd jag hem en gammal sorglig dykare från det världskända märket (skrivet med viss ironi; vänligen notera) Lenga.

Verket gör ingen glad - i dubbel bemärkelse. Dels är det ett skittråkigt litet verk, dels går den ca 10 sek när man dragit igång den, för att sedan somna in.
    Har inte bestämt mig riktigt hur jag ska göra med detta.

IMG_9260.JPG

Det som däremot också var ganska tråkigt var glaset.
    Detta bestämde jag mig ganska snabbt vad jag skulle göra med... Våtslippapper fram!

När den kom hem såg den ut så här:
    01.jpg

Going (alltid den jobbiga biten med sliparbeten - att det blir sämre innan det blir bättre)
    02.jpg

Going
    03.jpg

Gone
    04.jpg

Fortfarande mycket skit bakom glaset, men glaset i sig blev onekligen klart bättre!
    Och då var detta ändå bara kanske tio minuter aktivt arbete. Tog vad jag hade hemma, d.v.s. 400-papper, följt av 600-papper följt av flytande rubbing för billack! ;)

Gummo gillar detta.
  24. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ser ut som ett baumgartner verk . Pin pallet escape . Jobbiga verk som sagt . Servade ett sånt verk till någon på forumet . Gick väl sisådär efteråt . Så länge den låg på bänken gick den. Sen antigen fortade den eller stannade.

Erik1 gillar detta.
  25. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Vi måste hitta nåt kul du kan sätta tänderna i ? Har lite reservdelar till olika verk liggande . Tyvärr inget komplett klocka . men bistår gärna med delar om jag har nåt som passar .

26. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Vet inte om jag håller med om att "0.8 & 1.0" mm mejsel funkar...
    Väldigt typiskt rookie-mistake att använda fel storlek och även det snabbaste sättet att ta död på både mejsel och skruv.

27. Anders Forsberg
    Trådstartare

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Ja - Visst måste vi? ;)

Första projektet ser istället ut att bli denna Nivada.
    Tipsades av någon (@rogart-63? ...eller om det var @eriksson850?) att det kanske skulle kunna vara bättre att faktiskt börja skruva isär ett verk som fungerar istället för att försöka fundera ut vad som felar i ett defekt verk.
    Efter att ha kommit över den första skräcken av att eventuellt lyckas förstöra ett väl fungerande verk så låter det faktiskt inte som en särskilt dålig idé.

Så - tillbaka till den, i mitt tycke, roliga Nivadan.
    Oklart om den är helt fungerande eller ej... Allting tickar igång okej, men den stannar sedan relativt snart igen.
    Om det beror på det högre motståndet som måste bli av att sekundvisaren försöker tälja plast eller ej är väl svårt att säga. När jag märkte att visaren låg an så har jag, av förklarliga skäl, försökt låta bli att dra igång den.
    Planen är hur som helst att göra en allmän service (vilket väl gör att det får bli en liten oljebeställning från Cousins till slut), byte av armband till något mindre gräsligt plastigt samt justering av visaren och polering av glaset.

IMG_9333.JPG

IMG_9350.JPG

IMG_9359.JPG

swedesoc och rogart-63 gillar detta.
  28. koze

koze Stadsbo

Kul att du vågar börja med urmakeri! Jag började under våren och har snöat in på gamla Seiko som finns billigt i drivor på eBay och Tradera. Eftersom delar har en tendens att försvinna eller paja är det perfekt att hitta reservurverk på nätet. Jag har köpt svinfina vintage korntänger gjorda av Dumont från eBay. Mejslar var billiga från Kina vilket jag ångrar. Generellt så har 90% av alla billiga saker från Kina och eBay varit skit som gått sönder efter 10 sekunder, så köp hellre vettiga saker begagnat eller nytt från något semifint märke. Räkna med att du kommer att ha sönder saker, och framförallt att saker sprätter iväg. Kan rekommendera att kolla på mycket videos, gillar den här kanalen som också har ett grymt forum: https://www.youtube.com/user/jewldood/featured

Littera69 och swedesoc gillar detta.
  29. Torkel

Torkel Bonde

Perfekt tråd, har fått svar på frågorna jag tänkte ställa. Den boken ska klickas hem snarast! :)

30. Victore

Victore Torpare

Trevlig och lärorik tråd:)