• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första renovering

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Well.
Detta går ju sådär. Tredje gången gillt?
Fan vet.

Nivadan finns fortfarande kvar - men jag kommer fan inte in i den. Locket sitter som berget!
Är "bollen" att föredra framför vanlig boettöppnare? Känns som om det borde vara tvärtom!

Nåväl.
Till det som förhoppningsvis kommer att bli min första riktiga renovering:

ks_IMG_9946.jpg


En Tissot med ref. 6540-2.
Mitten/slutet av 40-talet(?), och rätt rolig i och med att det faktiskt är av användbar storlek - 35mm ex kronan. Borde varit oversize back in the day? ;)
Klipptes på loppis idag, utan att ha någon egentlig aning om vad jag köpte. Den startade dock när jag drog upp den, varför jag inte tänkte att det kunde vara alltför mycket besvär att sparka igång den!

Efter uppdrag så visade det sig dock att den funkade över förväntan. Ca 1,5 dygn gånget och fortfarande "tick, tack" och utan någon direkt tidsdiff mot mina andra klockor.
Däremot så kändes den inte särskilt "automatic". Av rotorn märkte man ingenting...

ks_IMG_9947.jpg


ks_IMG_9944.jpg


ks_IMG_9936.jpg


Sagt och gjort. Av med locket!
Se där... Nån hammarautomat har jag inte haft tidigare. Skoj!
Men rotorn/hammaren är fortfarande rätt stationär i sitt uppförande.
Troligen är det smuts och annat som sätter stopp för automatiken, för efter att jag manuellt "puttat" på den, och "sopat banan" lite grann så verkar den snäppet mer automatisk.
Fortfarande så går den dock inte hela varvet tillbaka (om man inte tvingar), så något strular fortfarande.
Charmigt med hammare, för övrigt. Uppdraget gör sig onekligen påmint... Känslan är väldigt mekanisk när rotorn tjongar i fjädern! ;)

ks_IMG_9939.jpg

Kan det ha något samband med det faktum att skruven som borde ha suttit här inte direkt satt som den skulle.
Ingen av gängorna höll nog den på plats.
Att jag tillfälligt tog bort skruven (har ingen tillräckligt liten mejsel hemma för stunden) gjorde dock ingen skillnad. Hammaren rör sig fortfarande "hackigt".


ks_IMG_9950.jpg


Liten skruv, Certina for size.


ks_IMG_9942.jpg



Nåja. Allmän rengöring och glasbyte, som sagt!
Hur lossar man egentligen kronan? Utdraget läge och markerad skruv?

Efter att jag skruvat dit boettlocket igen så märkte jag snart att rotorn tar i locket.
Skruvade man upp det ca 0,5 varv så gick allting dock fritt igen.
Packning som blivit väl torr/platt? Den saknade skruven som spökar?

Hur som helst behöver jag försöka jaga hem mina skruvmejslar...
Denna ska fixas. Återkommer i saken! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Borde gå att dra ur kronan efter du har skruvat upp den markerade skruven ett par varv
 

Exxet

Rolex
Fin klocka o verk, men rejält med rost i verket, troligen ett 31-1 caliber, mitten på 40-talet, ena dämpfjädern till bumpern ser ut att saknas så vifta inte för mkt med den, hoppas renoveringen går bra.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Borde gå att dra ur kronan efter du har skruvat upp den markerade skruven ett par varv

Misstänkte. Tackar!

Fin klocka o verk, men rejält med rost i verket, troligen ett 31-1 caliber, mitten på 40-talet, ena dämpfjädern till bumpern ser ut att saknas så vifta inte för mkt med den, hoppas renoveringen går bra.

Yes, 31-1 stämmer.
"Bumper" - så heter det ju! Kändes inte helt rätt med "rotor" i detta fallet!
Hade helt missat att fjädern saknades (doh!). Tackar!
Ett icke-problem i nuläget, dock - Eftersom bumpern inte tar sig hela vägen till det ändläget. Åtminstone inte utan att man fysiskt för den dit.

Faktiskt ingen (synlig) rost alls. På bilderna syns däremot mängder med skit/småpartiklar.
Jag kommer att gå grundligt tillväga, och verkligen plocka ner, rengöra samt olja verket.

Liten brasklapp för att allting förmodligen kommer att gå käpprätt åt helvete, och att det snart kommer att finnas en gammal Tissot-boett, utan verk, till salu på K&S.
Nåja. Ska väl inte ta ut förlusten i förskott! ;)
 

rogart-63

Patek
Misstänkte. Tackar!



Yes, 31-1 stämmer.
"Bumper" - så heter det ju! Kändes inte helt rätt med "rotor" i detta fallet!
Hade helt missat att fjädern saknades (doh!). Tackar!
Ett icke-problem i nuläget, dock - Eftersom bumpern inte tar sig hela vägen till det ändläget. Åtminstone inte utan att man fysiskt för den dit. Kul att få se hur man servar en hammarautomat.

Faktiskt ingen (synlig) rost alls. På bilderna syns däremot mängder med skit/småpartiklar.
Jag kommer att gå grundligt tillväga, och verkligen plocka ner, rengöra samt olja verket.

Liten brasklapp för att allting förmodligen kommer att gå käpprätt åt helvete, och att det snart kommer att finnas en gammal Tissot-boett, utan verk, till salu på K&S.
Nåja. Ska väl inte ta ut förlusten i förskott! ;)
Så länge som du inte har sönder nåt ska den nog gå att få ihop igen. Var försiktig men balansfjädrar och huvudfjäder. Ska försöka guida så mycket jag bara kan. Ska bli kul att få se hur man servar en hammarautomat?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Misstänkte. Tackar!

Yes, 31-1 stämmer.
"Bumper" - så heter det ju! Kändes inte helt rätt med "rotor" i detta fallet!
Hade helt missat att fjädern saknades (doh!). Tackar!
Ett icke-problem i nuläget, dock - Eftersom bumpern inte tar sig hela vägen till det ändläget. Åtminstone inte utan att man fysiskt för den dit.

Faktiskt ingen (synlig) rost alls. På bilderna syns däremot mängder med skit/småpartiklar.
Jag kommer att gå grundligt tillväga, och verkligen plocka ner, rengöra samt olja verket.

Liten brasklapp för att allting förmodligen kommer att gå käpprätt åt helvete, och att det snart kommer att finnas en gammal Tissot-boett, utan verk, till salu på K&S.
Nåja. Ska väl inte ta ut förlusten i förskott! ;)

Modigt objekt du ger dig på... Hoppas allt går bra och att du pluggat på med hjälp av youtube innan du sätter igång. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Så länge som du inte har sönder nåt ska den nog gå att få ihop igen. Var försiktig men balansfjädrar och huvudfjäder. Ska försöka guida så mycket jag bara kan. Ska bli kul att få se hur man servar en hammarautomat?

Tackar och bockar - All hjälp uppskattas!
Mina mejslar är som sagt på villovägar. Det tidigaste jag kan komma åt dem blir nog till helgen.

Modigt objekt du ger dig på... Hoppas allt går bra och att du pluggat på med hjälp av youtube innan du sätter igång. :)

Youtube kommer att vara allt jag tittar på under veckan.
...Förutom Antikrundan, alltså! ;)

Kul att du vill ge dig på att skruva i klockor. Om du skulle bestämma dig för att ge dig på ett enklare verk är jag spekulant på din Tissot :)

Spekulanterna duggar tätt, tydligen...
Ett högst märkligt fenomen som alltid tycks infinna sig när jag köper klockor för renovering.
När jag pratade med frun om att köpa en klocka (...till - Hon tycks tycka att ensiffrigt antal räcker) så kläckte jag dock meningen "Detta är en klocka som går att sälja hur lätt som helst".
Trevligt att ni bevisar min tes!
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Var rädd om uret, de är inte så vanliga och är riktigt fina. Känner du dig för osäker borde du köra på något billigare... Är ju samma hammarautomatverk som sitter i de tidigaste seamasterna.

Klart jag känner mig osäker. Absolut!
Men jag kan ändå inte riktigt bringa mig själv till att pilla med någon klocka som jag inte känner något inför.

Visst kan jag verka lite casual när jag kläcker grejer som "hoppsan, var det en hammarautomat - det var ju lite skoj".
Men faktum är att jag inte har några planer på att begå helgerån genom att sabba en gammal klocka.
Nu kan det ju så klart hända ändå, men jag tänker verkligen ta det så pass försiktigt som jag bara kan för att minimera risken.

Nåja...
Vi börjar försiktigt - Innan jag börjar pilla med smådelar så ska glaset bytas!
För mig som aldrig gjort det förut - behöver man glaspress eller liknande?
Om ja - Vilken?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart jag känner mig osäker. Absolut!
Men jag kan ändå inte riktigt bringa mig själv till att pilla med någon klocka som jag inte känner något inför.

Visst kan jag verka lite casual när jag kläcker grejer som "hoppsan, var det en hammarautomat - det var ju lite skoj".
Men faktum är att jag inte har några planer på att begå helgerån genom att sabba en gammal klocka.
Nu kan det ju så klart hända ändå, men jag tänker verkligen ta det så pass försiktigt som jag bara kan för att minimera risken.

Nåja...
Vi börjar försiktigt - Innan jag börjar pilla med smådelar så ska glaset bytas!
För mig som aldrig gjort det förut - behöver man glaspress eller liknande?
Om ja - Vilken?
Om du köper ett vanligt oarmerat glas utan spännring tycker inte jag man behöver glaspress men vet inte vad de mer erfarna säger? Det enda jag ville få fram med inlägget ovan var att det verkligen inte är ett dussinur så om du kommer till ett moment där du verkligen tvekar kanske du bör lägga undan den ett tag istället. Du gör så klart som du vill men det hade gjort lite ont i hjärtat om uret skulle fara illa, obotligt vintagenörd som man är.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Om du köper ett vanligt oarmerat glas utan spännring tycker inte jag man behöver glaspress men vet inte vad de mer erfarna säger? Det enda jag ville få fram med inlägget ovan var att det verkligen inte är ett dussinur så om du kommer till ett moment där du verkligen tvekar kanske du bör lägga undan den ett tag istället. Du gör så klart som du vill men det hade gjort lite ont i hjärtat om uret skulle fara illa, obotligt vintagenörd som man är.

Det var inte nödvändigtvis riktat bara åt dig.
Propåer har kommit även som PM.
Inget negativt alls med det, för övrigt - ber om ursäkt om jag fick det att låta så - tycker det är fantastiskt att ni försöker rädda en klocka undan mina klumpiga köttbullefingrar! ;)
Men... Såvida ingen erbjuder tio gånger så många pengar som klockan betingade (vilket får som effekt att frun bländas av mitt affärskunnande - och gud vet vad det kan innebära) så kommer detta att hända!
Bära eller brista!

Kommer dock inte att börja "bända och ha mig", utan kommer att konsultera bok, Youtube och (inte minst) denna tråden.
 

KurtHell

Breitling
Spennende tråd!
Har bestilt boken til Per. Hva slags urverk anbefales det at man benytter seg av?
Fikk tilbud om å kjøpe øvningsverk med boken, men det gjaldt bare om jeg bodde i Sverige :(

-Keep up the good work!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Spennende tråd!
Har bestilt boken til Per. Hva slags urverk anbefales det at man benytter seg av?
Fikk tilbud om å kjøpe øvningsverk med boken, men det gjaldt bare om jeg bodde i Sverige :(

-Keep up the good work!

Boken har jag också...
Har dock svårt att finna ro nog att sätta mig ner och bläddra i den.
Så vilket verk som rekommenderas, eller hur övningsverket (som jag faktiskt heller aldrig beställde) ser ut - det vet jag faktiskt inte!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vilka kanaler rekommenderas förresten när det gäller Youtube?
Tittar mycket på Watch Repair Channel, som jag tycker är helt okej.
Hyggligt bra bild - vilket väl egentligen är det viktiga. Annars är väl produktionsnivå och hans monologer väl i torraste laget!
Finns det någon som är bättre?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vilka kanaler rekommenderas förresten när det gäller Youtube?
Tittar mycket på Watch Repair Channel, som jag tycker är helt okej.
Hyggligt bra bild - vilket väl egentligen är det viktiga. Annars är väl produktionsnivå och hans monologer väl i torraste laget!
Finns det någon som är bättre?

Tror inte det finns något som toppar Watch repair channel tyvärr. Tråkigt nog verkar det inte komma mycket nytt?

Som övningsverk till Pers bok skulle jag rekommendera något från 50- talet med subsekund. Kolla Tratten efter något med icke attraktiv urtavla. De brukar slumpas bort.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tror inte det finns något som toppar Watch repair channel tyvärr. Tråkigt nog verkar det inte komma mycket nytt?

Som övningsverk till Pers bok skulle jag rekommendera något från 50- talet med subsekund. Kolla Tratten efter något med icke attraktiv urtavla. De brukar slumpas bort.

Trist!
Har inte kommit så pass långt att jag hunnit märka att det inte kommer något nytt material längre.

På tal om något annat...
Nån som vet om Cousins brukar köra några kampanjer där man får mer än 2,5% rabatt?
Finns det några kampanjkoder att tillgå?
Sambeställningar - är det någonting det brukar roddas med på forumet? Har grejer för nästan 5.000kr som ska beställas - men ca 10% av dessa är ju fraktkostnad.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
image.jpeg


Inte mycket uträttat i helgen dessvärre...
Började dock kika lite på vilken typ av läder jag ville ha på klockan...
Kikade i gömmorna och hittade det enda som mätte 18mm - denna gamla JB Champion-länk.
Den följde ursprungligen med en, något modernare, Certina. På den klockan funkade den inte alls - vare sig i bredd eller i stil.
Tyckte däremot att den funkade rätt bra på Tissoten.
Vad säger den samlade expertisen?
Lirar det? ...eller måste man ha läder på fyrtiotalare?
Den känns dock relativt gammal - nån som vet när det började tillverkas länkar på allvar? Och mer specifikt - av JB?
 
Topp