Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Min första "riktiga" klocka.. Köphjälp - Omega

Diskussion i 'Diskussion' startad av Damoon, 20 oktober 2014.

?

Vilken första-klocka tycker Du att jag ska välja?

1. Omega Speedmaster Professional

38 röst(er)
    48,1%
  2. Omega Speedmaster Date

3 röst(er)
    3,8%
  3. Omega SMP (Cheramic) - Blå

7 röst(er)
    8,9%
  4. Omega SMP (Cheramic) - Svart

1 röst(er)
    1,3%
  5. Omega Seamaster Planet Ocean 42mm

10 röst(er)
    12,7%
  6. Omega? Haha, klart grabben ska ha en Rolex (Submariner) såklart!

22 röst(er)
    27,8%
  7. Annat - skriv i tråden

7 röst(er)
    8,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Damoon
    Trådstartare

Damoon Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej allihopa!

En 24, snart 25-årig kille som sneglat en hel del på KS på sistone, såpass att jag nu bestämde mig för att registrera mig.. :)
    Är en sån kille som gärna snöar in på saker - prylar, skor, och på senare år även klockor!
    Då jag nu känner att jag har råd att "steppa upp" ett par snäpp i kvalitet och pris så önskar jag råd från er!

Jag har en Certina DS Podium som jag köpte för ett par år sen efter högskole-examen..
    Är väldigt nöjd med den i både storlek och användningsbarhet och har använt den dagligen.

Nu känner jag som sagt att det är dags att uppgradera sig, jag vill ha ett automatiskt urverk och jag har (nog) bestämt mig för att köpa en Omega då det passar min prisklass och stilpreferens väl (budget 25-30k, max 35k).

Jag jobbar som IT-konsult på ett stort internationellt bolag och har tänkt att bära klockan varje dag ute hos kund - dvs till skjorta/pullover/chinos, men också på fritiden till T-shirt och jeans.

Sneglat en hel del på de olika modellerna, var även och klämde hos Rob E häromdagen för att få mig en bild av vad jag vill ha. Blev lite klokare när jag gick ut, men nu när jag fått smälta känslorna några dagar är jag återigen tudelad.. Har ganska smala handleder och då jag sitter mycket vid skrivbordet om dagarna vill jag inte ha en alltför klumpig klocka.

Min nuvarande Certina DS Podium (40mm)
    bild.JPG

Omega Speedmaster Professional (Man on the moon)
    Skärmavbild 2014-10-20 kl. 20.21.58.png
    OBS Lånad bild!

+
    Riktig klassiker, svårt att tröttna på utseendet (?)
    Passar till det mesta - jobbet, fritiden. Bra allroundklocka helt enkelt!
    Håller andrahandvärdet bra (?)
    Går att variera - brun läderbandsvarianten var t.ex. väldigt snygg hos Rob E!

-
    Ganska stor modell, 42mm och när jag testade den med länk kändes den på gränsen till för stor för mina handleder.
    Känslig för repor på glaset (Hesalite ?)

Omega Seamaster 300M Diver ("SMP")
    bild 2.PNG
    +
    Smidig och relativt tunn klocka - bra när man som jag sitter mycket vid datorn på jobbet.
    Vacker blå urtavla som skiftar i solljuset, och den svarta varianten som gör den lite "hårdare" :angel:

-
    Ganska vanlig modell på stan, speciellt bland yngre män.
    Sämre andrahandvärde än t.ex. Speedyn (?)
    Har lite blandade känslor för länken på SMP, föredrar länken på PO.

Omega Planet Ocean 42mm

+
    Sportig men ändå avskalad
    Modernt urverk i och med Cal 8500
    En framtida klassiker (?)

-
    Inköpspriset
    Blir väldigt tjock på min handled, svår att få in under t.ex. manschetten på skjortärmen?
    Robust - urverket, materialvalen - en rejäl klocka helt enkelt. Kanske för rejäl?
    Skärmavbild 2014-10-20 kl. 20.38.34.png
    (lånad bild)

bild 1.JPG
    The battle between the Omega Divers 2014 @ Rob E ;) - PO 42mm vs. SMP

Vill gärna ha era tips och idéer, bör man köpa en begagnad klocka istället för att t.ex. kunna utöka samlingen? Känns som att det är svårt att vara en OWG-kille efter några timmar på ett forum som detta.. Kliar ju redan i fingrarna! Samtidigt så uppskattar jag "Nyköpet" då det är ett första köp som jag sent kommer att glömma.
    Ser ju gärna att denna klocka är en del av samlingen i ett tiotal år framöver (om inte mer)!
    Tids nog kanske en Submariner och/eller en kostymare dyker in i samlingen..

Bifogade filer:

Icaras gillar detta.
  2. mega

mega Borgare

Jag röstar på Speedy Pro, tyvärr får man vara extra försiktig med denna när det gäller vatten, den är gjord för ett liv i vakuum och knappt vattentät överhuvudtaget.
    Att det är plexiglas är inte så farligt vad gäller repor.

Damoon gillar detta.
  3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Välkommen hit till KS!
    Eftersom du inte vet säkert vad du vill ha bör du köpa begagnat, du kommer att vilja prova dig fram och då är det mindre kostnad att byta än om du köpt nytt.
    Skall bli kul att se vad det blir och ser fram emot bilder.

Kejsaren, Damoon och Icaras gillar detta.
  4. MJ24

MJ24 Friends of KS

Speedyn är ju en klassiker och får min röst om du inte behöver kunna bada med klockan.
    Har du kollat på Omega AT som finns i 38mm och 41mm?

Damoon, mega och Icaras gillar detta.
  5. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Välkommen välkommen...
    En Rolex Explorer I ryms gott och väl i din budget.

Jonulf, Sjobedan, yonsson och 3 andra gillar detta.
  6. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Nu är Speedy så poppis så nästan alla har en. Slå till på något annorlunda. Glycine Airman. Yeah man :)

7. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Värt att ha i åtanke att månklockorna inte är automatiska, men det är inte svårare än att du skapar en morgonritual av det hela :)
    Var inte orolig för plexi, det repar sig inte så lätt som man kan tro och är heller inte speciellt svårt att putsa bort. Betydligt jobbigare om du skulle råka splittra ett safirglas.​
    Du borde kunna få en begagnad 3750.50 i väldigt bra skick för runt 22k alternativt en ny för runt 35k (med nya lådan) :)

Edit: Om speedyn känns för stor så är Explorer som StrawberryFields nämner ett bra alternativ!

jabla, Damoon och StrawberryFields gillar detta.
  8. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Instämmer, Explorer. Eller en Sub, budgeten tillåter även det, beg självklart.

Damoon och StrawberryFields gillar detta.
  9. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Aqua terra fungerar grymt på konsult företag, dressig och sportig owg för stunden. Sen kanske man kan rekrytera över dig så att det finns någon mer med ett klockintresse på jobbet...

Jonulf och Damoon gillar detta.
  10. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    what he said

Damoon gillar detta.
  11. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Omega SMP eller Speedy. Tänk inte så mkt på andrahandsvärdet då du ska köpa det som känns rätt på handen istället. Satsa du på nån begagnad så tror jag iof inte du förlorar speciellt mkt på någon av de modeller du väljer i mellan.

Damoon gillar detta.
  12. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Smala handleder, något som inte är för klumpigt, allround som passar till alla kläder och tillfällen... Inget att fundera över.

Damoon gillar detta.
  13. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    För 30-35k borde du väl med lite tur kunna hitta både en SMP och en Speedy, begagnade då. Har du lite funderingar kring andrahandsvärdet så är begagnat grejen. Gå på relativt nya eller nyservade så slipper du otrevliga överraskningar.

Damoon gillar detta.
  14. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Och det är bara Speedy PRO som gäller!! Gissar att det blir mothugg men om andrahandsvärde och servicekostnader är en fråga så gå på säkra klassiker. Vet inte säkert men har läst här att servicekostnader på en Speedy reduced ska vara rätt svettig.

15. Noami

Noami Friends of KS

Jag satt i exakt samma sits som du gör nu. Jag valde Speedy. Fick jag välja igen skulle jag gjort samma val. Råkar man ändra sig är det lättflippad.

Damoon gillar detta.
  16. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Aqua terra eller explorer. Gamla AT med kaliber 2500 finns dessutom i 36 mm.

Damoon gillar detta.
  17. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag skulle nog avråda dig från en Omega PO. Det är min nuvarande klocka och jag absolut älskar den. Dock kan den vara problematisk ifall du har små handleder. En Seamaster eller en Speedy är min rekommendation.

Damoon gillar detta.
  18. Damoon
    Trådstartare

Damoon Torpare

Från:
    Stockholm
    mega MJ24 3atm/bar/30m = tål vattenstänk, men ej dusch/bad - korrekt? (Inget som det står och faller på, men visst är det lite negativt)

jabla Tack för tipset! Begagnat ska jag kika mer på..!
    Mekmek Hmm! Intressant och annorlunda. Tyvärr lite för "plottrig" för min smak!

Icaras Är det manuell uppvridning som gäller på alla Speedys, eller bara "The Moonwatch"? Hur länge håller en "uppvridning"? :)

David Eriksson StrawberryFields En synnerligen vacker klocka med klassisk look! Dock tror jag spontant att en AT eller t.ex. i Rolex-världen en Submariner skulle falla mig bättre i smaken/passa bättre just nu - något större och "sexigare" klockor! Vem vet, ska ändå ta och kika närmare på Explorer (och även AT, där den blåa urtavlan verkligen lockar!) KMS Aboynamedsue

mruhr Haha! ;)

Glusch I hear you! PO är väldigt fin, men den kändes inte tillräckligt bekväm när jag provade den, tyvärr. Är gamla 2500-urverket smidigare?

(PS Hoppas att det inte är alltför irriterande med alla quotes :) DS)

19. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Finns en uppsjö av speedmastermodeller, månklockan är dock manuell och har en gångreserv på 48 timmar enligt Omega. Manuell är inget problem om du frågar mig, tvärtom.

Damoon och Icaras gillar detta.
  20. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Håller med om det men man bör tänka på är hur vattensäker klocka man vill ha?

Damoon och Matts gillar detta.
  21. JayLar

JayLar Borgare

Jag knep en Speedy pro i kanonskick för 16k på Ebay i somras så det går att komma undan billigt.

Damoon gillar detta.
  22. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Hej och välkommen!
    Jag skulle kliva på en speedy pro eller en AT. Köpte nyligen en AT 38.5mm med blå tavla och den sitter som en smäck. Hade en planet ocean tidigare, tyckte den blev lite för "nischad". Funkar skitbra till shorts och t-shirt, den står verkligen ut för sig själv, men så fort du ska klä dig lite elegantare så känns den väldigt out of place kan jag tycka. Missförstå mig rätt, PO är en grym klocka som du säkert är jävligt nöjd med ett bra tag om du köpte.

Hur som tycker jag att AT'n funkar perfekt till allt, den är lagom elegant och skulle absolut funka till enklare kavajklädsel också. Dessutom blir den inte lika topptung och ställer inte samma krav på perfekt passform på länken som PO gör pga sin tyngd och runda form med den tjocka glasbaksidan. Har haft min AT i dryga veckan nu, är helfrälst. Kanske är det att man varit intresserad lite längre som fått en att uppskatta mindre ur, i början tyckte jag att större var lite coolare också.

Speedy Pro är Speedy Pro. En tidlös klassiker som alltid är och alltid kommer vara respektingivande och som alltid blir ett samtalsämne hos icke-intresserade, då de flesta tycker att det här med rymden är lite häftigt ändå. Jag har aldrig ägt en Speedmaster, vi får se om jag någonsin kommer göra det - kronografer är inte riktigt min grej i största allmänhet.

Kläm och känn, låt det ta tid, det är inga super-rariteter till klockor du är intresserad av, så du bör kunna stämma träff med diverse klocksnackare för att få pröva på och sitta ned och prata i lugn och ro i utbyte mot en fika. Vill du titta på Omega hos AD så rekommenderar jag efter personliga erfarenheter att prata med en herre som heter Hampus nere på Krons Ur i PK-huset. De har gott sortiment och han är enormt kunnig. Självklart erbjuder alltid Rob Engström service av världsklass, men när det kommer till en avspänd pratstund och mycket kläm och känn så rekommenderar jag personligen Krons.

Damoon och Rookie gillar detta.
  23. Rookie

Rookie Borgare

Speedy pro är en rolig klocka som definitivt är värd att testa och som kommer att sälja för bra pengar när du får för dig att byta (under förutsättning att du inte betalar något överpris, och begagnat alltså) :)

Damoon gillar detta.
  24. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Speedy Pro går väl bort då du ville ha automatare? Tycker du PO 8500 är för tjock tycker jag du ska testa en PO med 2500 verket. För en PO är det du ska ha! End of discussion! :)

Damoon och Eurenius gillar detta.
  25. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Speedy vore något men du är skeptisk mot storleken vilket gör att du antingen vänjer dig eller vill flippa vidare inom kort. Minus också att den inte är vattentät.

Smp-c är ett bra alternativ och första riktiga klocka. Den körde jag på. Passar till det mesta framförallt passar den bättre till kostym än PO.
    Gillar inte länken? Byt finns massor att köpa och byta mellan. Plus att du kan få den beggad för under 20k.

PO är ju magisk. Både utseende och urverk. Den är hög, stor enligt dig (42mm), sportig men passar enligt mig inte till din vardag, ingen kostymklocka i mina ögon.

Explorer 1. grymt alternativ likaså exp2.

Sub? Snygg, klassisk, tråkig, klockan som många som inte vet något om klockor och bara vill ha en dyr köper.

Enligt mig ska du ha en smp-c, AT, exp1 el. 2, rolex gmt eller en iwc ingy. ;)

Edit: LNIB borde du leta efter

Damoon gillar detta.
  26. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

En PO är bra val. Personligen gillar jag 2500 mer än 8500.
    Jag tyckte 8500 var för hög, 2500 satt perfekt.

Damoon gillar detta.
  27. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Du väljer mellan grymma klockor!
    Men du borde ta en titt på Aqua Terra också.
    Hur som, Speedy Pro är min röst. Varför?
    Klassisk klocka som aldrig kan gå fel. Otroligt snygg, handjagare gör att den har extra själ.
    Att det är plexiglas är inget minus. Visst, inte lika tåligt som safir men det är snyggare samt om du tröttnar på repor så är det inte så dyrt att byta.
    Nya packningar, glas och trycktes på min Rolex DayDate var 1250:- så det kan knappast vara dyrare på en Speedy.

Damoon gillar detta.
  28. Cristian

Cristian Friends of KS

Jag röstar för en AT 38,5 med blå tavla :) även om du inte har den som alternativ.

Damoon gillar detta.
  29. Syven

Syven Friends of KS

Varför inte börja med en beg smp.
    Senare kan du kompletta med en AT.
    En bra duo skulle jag säga!

Damoon gillar detta.
  30. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Värt att nämna att 3570 är tät till 50m och de med glasbaksida (exempelvis 3573) är täta till 30m :).

Damoon gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield