• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Rolex - Sub Date eller BLNR?

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag tänker att om en GMT glider in under manschetten, så glider en Sub in under samma manschett. Allt annat lika.

Jag tänkte på att han inte har provat klockorna med rätt antal länkbitar för hans handled...

Edit: han kanske har provat GMTn med rätt antal länkbitar. Vi får vänta på svar :D

Jag bär skjorta till vardags - är det inga problem att få klockan att hamna under manschetten? Klockan är ju inte i närheten av enorm, när jag provade klockan i butik så kändes det som att den skulle passa, men länkarna var ej justerade specifikt för mig, därav att jag frågar.
 
Senast ändrad:

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Är medveten om att GMT:en får plats under manschetten utan problem, det är just Subben jag undrar över.
Det var ovanstående jag fastnade på. Jag tolkade det som att TS hade verifierat att det funkade med GMT:en, men undrade om Sub:en och jag menade därför att det inte kan vara så stor skillnad. Sedan kom jag på att låset är tjockare på Sub:en så det kanske är större skillnad än jag föreställer mig. Kontentan: Jag kan mycket väl ha fel :)

Obs! Blev lite förvirrat här. Ovanstående var riktat till Ernesto.
 
Senast ändrad:

Wboy

Panerai
Detta är faktiskt min första (riktiga) klocka, därav början på min samling. Har inte burit ett ur sedan jag hade en Nike-klocka när jag var runt sju-åtta år gammal.
Köpte BLNR som första riktiga automatiska klocka. Aldrig ångrat för en sekund. Älskar den jämt och hänförs av inte minst det blåa. Suben fin och en ikon, men jag gillar det där lilla speciella på BLNR. Och sen säger ju faktiskt John Mayer att det är den bästa moderna klocka Rolex gör. Då måste det ju vara så! :smug:

 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Själv stod jag där inför nästa samma val. Tycker du ska definitivt köra på en sub.
Kan absolut bara bli rätt!! Lycka till.

Återkom gärna med vad det blir! :D
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Två saker:
1) På en vettig skjorta kan man ändra så att klockarmens skjorta har större omkrets vid handleden.
2) Att tänka på att Sub har vassare kanter på vridringen vilket nöter mer på skjortan (kanske inte är något större problem men bra att känna till).
Gällande punkt ett har du helt rätt. Just nu försöker jag måttsy mina skjortor, de RTW-skjortorna jag köper brukar jag alltid justera hos skräddaren. Blir nog inget problem tror jag att flytta knappen på manschetten någon centimeter för att få en större öppning.
Jag tänkte på att han inte har provat klockorna med rätt antal länkbitar för hans handled...

Edit: han kanske har provat GMTn med rätt antal länkbitar. Vi får vänta på svar :D

Haha, sorry om jag var lite otydlig. Jag har varken provat GMT:en eller Subben med korrekt antal länkar anpassat efter min handled, dock försökte jag "böja" till länken lite så att jag fick en ungefärlig bild utav hur skulle sitta. Kändes inte som ett problem att få den under manschetten (GMT:en, alltså).

Vill du inte ha PCL hade jag gått på Hulk före en Batman med borstad länk.

Som jag redan nämnt: Hulken är otroligt vacker, men det är inte så mångsidig - speciellt inte som en förstaklocka.

Förresten, ni som såg bilden jag laddade upp på föregående sida där jag bar Subben: Vad tyckte ni gällande storleken? Satt den bra?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Hur håller dem sig i värde dessa två emot varandra? Sub kontra gmt2.

Tycker BLNR är förjävla fin!
Har hört att man kan köpa en BLNR, använda den och sälja det för fullpris. Nu må inte detta vara sant till hundra procent (är dock ingen expert på Rolex-klockornas andrahandsvärde, så någon får jättegärna rätta mig), men man får mer ifall man säljer BLNR jämfört med Subben. BLNR:en är väldigt eftertraktad.

Den är otroligt fin! Det som håller mig mest bort från den är de blanka mittlänkarna samt låset...
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Generellt: Du lär inte kunna sälja en klocka utan väntelista för listpris begagnat.
Skjorta: Köpt sådana som passar din klocka.

Jag brukar bildgoogla på
klockmodell och lägga till wrist eller wrist shot
då får man ofta upp bilder när klockan bärs med olika kläder etc, då kan man lätt få en uppfattning om hur den ser ut i olika situationer.



Batman: "the ultimate ceramic sports Rolex"
https://www.youtube.com/results?search_query=archieluxury+batman
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
En liten fråga till bara: Är det någon som helst skillnad storleksmässigt på Subben samt GMT:en? Det jag vet om är att Subben sitter lite högre på grund av den tjockare bakboetten, samt att låset på länken är tjockare. Några andra skillnader?
 
Köpte Hulken som första "riktiga" klocka. Den svarta är så extremt vanlig så det känns kul att skilja sig lite från mängden. Att den skulle vara mindre mångsidig eller svårare att matcha etc har jag aldrig märkt.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
En liten fråga till bara: Är det någon som helst skillnad storleksmässigt på Subben samt GMT:en? Det jag vet om är att Subben sitter lite högre på grund av den tjockare bakboetten, samt att låset på länken är tjockare. Några andra skillnader?

Subben har tjockare bakboett, men GMTn lite tjockare boett. Subben är väl minimalt tjockare totalt.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Enkelt val tycker jag om man bara ska välja en klocka. Subben, mest tidlösa och stilsäkra klockan genom alla tider.

1965_Sub_Ad.jpg


1968-Rolex-Submariner-ad.jpg


Bilder på min SubC
sub_bad.jpg


MK_shot_gray.jpg
 

Strauss

Omega
2-Faktor
Kul att det blir en Rolex!
Efter att ha kört på Omega Seamaster Keramisk, Panerai 312 så blev min första Rolex en BLNR.
Är riktigt nöjd och det är extra roligt att ha något "annorlunda" då i den branschen jag jobbar inom så är det bara subs som gäller vart jag än tittar.
Så min röst faller på BLNR.

EDIT: bilder
image.jpeg

image.jpeg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Hej igen! :)

Har ju gått nästan en vecka sedan sist. Självaste klockvalet har inte blivit enklare tyvärr. Sitter fortfarande och grubblar över vilken jag ska välja.
En punkt (vilket även ni säkerligen har märkt) som jag har hakat mig fast vid är ifall klockorna (speciellt Subben) kan få plats under en manschett. Ni får hjälpa mig lite med att få bort den lilla jobbiga tanken. Jag provade på en bekants vintage GMT för någon dag sen - den passade under manschetten. Därav antar jag att den moderna GMT:en också passar utan problem. Hur blir det dock med Subben vars bakboett samt lås (Glidelock) är lite tjockare?

Jag postar en bild på GMT:en här nedan, så ni vet vilken exakt vintagemodell det handlar om. Är knappt insatt i vintageklockor, så ifall storleken mellan dem samt de modernare modellerna skiljer åt så vet ni det bättre än mig.

IMG_5212.JPG
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hej igen! :)

Har ju gått nästan en vecka sedan sist. Självaste klockvalet har inte blivit enklare tyvärr. Sitter fortfarande och grubblar över vilken jag ska välja.
En punkt (vilket även ni säkerligen har märkt) som jag har hakat mig fast vid är ifall klockorna (speciellt Subben) kan få plats under en manschett. Ni får hjälpa mig lite med att få bort den lilla jobbiga tanken. Jag provade på en bekants vintage GMT för någon dag sen - den passade under manschetten. Därav antar jag att den moderna GMT:en också passar utan problem. Hur blir det dock med Subben vars bakboett samt lås (Glidelock) är lite tjockare?

Jag postar en bild på GMT:en här nedan, så ni vet vilken exakt vintagemodell det handlar om. Är knappt insatt i vintageklockor, så ifall storleken mellan dem samt de modernare modellerna skiljer åt så vet ni det bättre än mig.

IMG_5212.JPG
Subben glider in under manschetten om det behövs...dock tycker jag klockan ska synas :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hej igen! :)

Har ju gått nästan en vecka sedan sist. Självaste klockvalet har inte blivit enklare tyvärr. Sitter fortfarande och grubblar över vilken jag ska välja.
En punkt (vilket även ni säkerligen har märkt) som jag har hakat mig fast vid är ifall klockorna (speciellt Subben) kan få plats under en manschett. Ni får hjälpa mig lite med att få bort den lilla jobbiga tanken. Jag provade på en bekants vintage GMT för någon dag sen - den passade under manschetten. Därav antar jag att den moderna GMT:en också passar utan problem. Hur blir det dock med Subben vars bakboett samt lås (Glidelock) är lite tjockare?

Jag postar en bild på GMT:en här nedan, så ni vet vilken exakt vintagemodell det handlar om. Är knappt insatt i vintageklockor, så ifall storleken mellan dem samt de modernare modellerna skiljer åt så vet ni det bättre än mig.

IMG_5212.JPG
Beror ju på i vilket läge du har manschetten. Med knappen ytterst går den lätt under manschetten. Även i innersta läget går subben under manschetten men inte av sig själv i regel. Jag tycker inte att detta är ett problem då jag oftast har klockan framför manschetten dels för att det är mer praktiskt (behöver inte dra bak manschetten för att se tiden), dels snyggare.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Vadå GMTn lite tjockare boett?

Se röd pil. Det är knappast en skillnad som märks, men jag har inte testat dem på armen. Skillnaden i hur de bärs märks nog dock i och med att subben står högre upp medan gmt ligger mer platt mot armen. Det finns säkert någon här på forumet som har både submariner och gmt som kan ta fram skjutmåttet och mäta :)


sub 006.JPG

(bild snodd av train-time på rolexforums och målad i)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Se röd pil. Det är knappast en skillnad som märks, men jag har inte testat dem på armen. Skillnaden i hur de bärs märks nog dock i och med att subben står högre upp medan gmt ligger mer platt mot armen. Det finns säkert någon här på forumet som har både submariner och gmt som kan ta fram skjutmåttet och mäta :)


sub 006.JPG

(bild snodd av train-time på rolexforums och målad i)
Intressant. Aldrig noterat.
Däremot har jag för mig att Subben har tjockare luggar.
 
Topp