• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första "seriösta" klocka - max 15,000kr

Hejsan!

Jag är ute efter min första seriösa klocka. Vill ha något som håller och osar kvalité. Har läst lite på forumet (första gången jag postar) tidigare och det finns otroligt många vackra klockor här, men de kostar där efter... För mig är 15,000:- en hel del (student) så det får duga tills jag blir rik.

Mina krav är följande:
  • Automatiskt urverk
  • Safirglas med vettig antireflex
  • 38-40mm diameter (har en ganska liten handled, klarar väl MAX lug-to-lug på 50mm, men gärna under)
  • Datum
Resten är upp till er, alla förslag uppskattas.

Tack på förhand!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
(Hantera att jag använder uret som källa :blackalien:)

image.jpg

Denna är 400kr över budget (köp den av AD!) men borde ju vara perfekt :) Vår forumsponsor kan säkert låta dig klämma på en om den faller väl in
 
Hejsan!

Jag är ute efter min första seriösa klocka. Vill ha något som håller och osar kvalité. Har läst lite på forumet (första gången jag postar) tidigare och det finns otroligt många vackra klockor här, men de kostar där efter... För mig är 15,000:- en hel del (student) så det får duga tills jag blir rik.


Mina krav är följande:
  • Automatiskt urverk
  • Safirglas med vettig antireflex
  • 38-40mm diameter (har en ganska liten handled, klarar väl MAX lug-to-lug på 50mm, men gärna under)
  • Datum
Resten är upp till er, alla förslag uppskattas.

Tack på förhand!

Finns det krav att det måste vara en ny klocka? Om inte så kan du få mycket kvalitet för 15kkr
 
Sinn 856 UTC eller 556I är båda snygga! Blir dock lite osäker när jag inte kan känna på dem i butik först, så svårt att köpa klockor genom nätet! Kan man returnera om man inte är nöjd?

Blir lite osäker på datumplaceringen och de stora siffrorna på 856, men annars är båda klockorna snygga. BTW, är inte kronan på 856 enorm?

Jag ser helst att min första klocka är ny, så slipper jag oroa mig för några problem eller skavanker som jag kommer störa mig på!

När ni kommer med förslag får ni hemskt gärna bifoga en bild eller en länk till klockan, är inte helt insatt så märkena säger mig inte alltid mycket!
 

SSL

Audemars
Sinn 856 UTC eller 556I är båda snygga! Blir dock lite osäker när jag inte kan känna på dem i butik först, så svårt att köpa klockor genom nätet! Kan man returnera om man inte är nöjd?

Blir lite osäker på datumplaceringen och de stora siffrorna på 856, men annars är båda klockorna snygga. BTW, är inte kronan på 856 enorm?

Jag ser helst att min första klocka är ny, så slipper jag oroa mig för några problem eller skavanker som jag kommer störa mig på!

När ni kommer med förslag får ni hemskt gärna bifoga en bild eller en länk till klockan, är inte helt insatt så märkena säger mig inte alltid mycket!

Sinn finns hos Erikson Urhandel i Sumpan, om du bor i Sthlm.

Å självklart kan du returnera. Kolla bilder på nätet av olika kvalité, självklart inte samma sak som att känna irl men man kan få en bra uppfattning i vissa fall.
 
Sinn finns hos Erikson Urhandel i Sumpan, om du bor i Sthlm.

Å självklart kan du returnera. Kolla bilder på nätet av olika kvalité, självklart inte samma sak som att känna irl men man kan få en bra uppfattning i vissa fall.
Bor i Skåne, men alltid skönare att beställa från Sverige! Erikson Urhandel ser inte ut att ha 856 eller 556?

Omega Aqua Terra. Gamla modellen borde gå in i budgeten. 39mm. Inte utvändig AR dock!
image.jpg
Wow, vart får jag tag i en sådan för det priset?
 
Som Rozzy är inne på, en Omega AT, eller en SMP/GMT, bör heller inte vara omöjligt med en PO, eller för den delen en Tudor BB. Dock är alla utom AT omkring 41-41.5 mm, tror jag. Eller med lite tur en Rolex DJ head, Tudor Sub head. Fast ja, Rozzys AT är jävligt fin och den blir man nog grymt nöjd med som en första klocka...
 

Frobomm

Omega
Som tidigare nämnts så är Sinn och Longines båda bra alternativ, läget blir ju annat om du även kan tänka dig beg? Jag upplever Sinn som ett lite intressantare märke, men Longines har många fina klockor inte tu tal om saken. Men du kanske ska slå ett öga på ett svenskt alternativ? Tänker då givetvis på Sjöö Sandström.

Spara en extra månad och du kan köpa den här: http://gripenbro.se/artiklar/watches/sjaa-sandstram-2.html
Annars är Oris ett märke som jag tycker är väldigt trevligt som dessutom är rätt snäll mot plånboken!
 

john b

Rolex
Du kommer ångra dig. För 15 000 kr kan du välja mellan flera mer tidlösa modeller från de mer renommerade tillverkarna.

(Jag har ingen aning om "Ball")

Ball är en jävligt fin tillverkare som varit med sedan 1891. De gör bra grejer med egen design. Bl a ofta använder de sig av tritiumtuber. Mer ansedda utomlands än i Sverige och ett jävligt schysst alternativ till tråkomega eller allt annat massproducerat från swatch group.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Stötte på denna som definitivt ser intressant ut: http://www.timenordic.se/ball-engineer-ii-chronometer-red-label-15150/

Vet någon vart man kan få tag på den?


Ball var en av mina fösta "riktiga" klockor. Jag köpte min från England har jag för mig.
Det är riktigt bra finish och byggkvalitet för pengarna och ofta intressanta och välgjorda urtavlor.
Mycket bang for the buck men inte så kända här i SE.

Köper du en beggad så tror jag inte ev värdeminskning blir särskilt stor.
 
Topp