• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första tvätt/oljning av mekaniskt urverk, behöver hjälp att komma vidare

Manny

Omega
Började med att skruva isär ett Omega cal 265 urverk för ett halvår sedan ungefär. Av olika anledningar blev det inget mer just då. Nu i helgen tog jag mig tid och tvättade och oljade samt skruvade ihop verket. På det hela gick det bra men när jag kikar på det i Timegraphern ser det inte lika bra ut.
Gjorde missen att notera skicket innan nedmontering och minnet sviker så jag vet inte hur verket mådde initialt.
Det tickar på men kurvan och värdena i Timegraphern skvallrar om att något inte står rätt till. Har försökt efter bästa förmåga att justera beat error och avvikelse utan nån större framgång.
Kan någon vänlig själ tipsa om var jag ska leta efter brister?
Så här ser kurvan och värdena ut.

IMG_4641.JPG
 
B

Banankontakt

Guest
Kan du ha råkat komma åt balansfjädern så den inte längre har rätt form? Annars kan det vara olja som får två varv att klibba ihop. Ligger balansfjädern rätt mellan ruckningsstiften?
Prova att ta lös balansen igen, rengöra den och dess juveler, ta lös balansfjädern från axeln och bryggan och kontrollera att den har rätt form.
Kanske är det något med gånghaken som inte är rätt. Kontrollera att juvelerna sitter som de ska i den.
Jag har sett liknande resultat innan service som blev bättre enbart med rengöring och nya oljor.
Före:
IMG_0518.JPG

Efter:
IMG_1380.JPG


Det kan förmodligen vara mycket mer olika saker men dessa är vad jag hade börjat kika på. Du kanske kan börja med en ny rengöring.
Om det är första klockan kan det vara ganska/väldigt knepigt att ge sig på balansfjädern och det underlättar om man har rätt verktyg. Det är stor risk att man förvärrar situationen. Men om du aldrig försöker så lär du dig aldrig heller.
Kanske lite onödigt på en Omega. :)
 

Manny

Omega
Tacksam för dina tips, får börja med att skruva isär och kika på de delar du nämner.
Gav inte speciellt mycket för klockan så jag ser det lite som ett testprojekt.
Återkommer med resultat.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Och om du har møjlighet att kolla om den ær magnetiskt laddad och avmagnetisera den i så fall kan vara en god ide.
Om du har en iPad eller iPhone finns det en app från Lepsi som man kan checka det med.
 

Manny

Omega

alexndr

Rolex
2-Faktor
Men den där "hagelsvärmen" borde du kunna se på balanshjulet att något inte står rätt till?

Jag vill minnas att det hänt mig själv någon gång men att jag då bara minskade känsligheten på signalstyrkan på Timegraphern (upp/ned knapp på Timegraphern) och att allt så mycket bättre ut när jag startade om mätningen. På något sätt kom Timegraphern i osynk med en för stark signal.
 

Manny

Omega
Men den där "hagelsvärmen" borde du kunna se på balanshjulet att något inte står rätt till?

Jag vill minnas att det hänt mig själv någon gång men att jag då bara minskade känsligheten på signalstyrkan på Timegraphern (upp/ned knapp på Timegraphern) och att allt så mycket bättre ut när jag startade om mätningen. På något sätt kom Timegraphern i osynk med en för stark signal.
Intressant, värt att kika närmare på. Tack.
 

rogart-63

Patek
Vad har du oljat med ? Det är ganska låg amplitud vilket tyder på något ? Oljade du gånghaken juveler . Ändstenarna på gånghaken?
 

Manny

Omega
Vad har du oljat med ? Det är ganska låg amplitud vilket tyder på något ? Oljade du gånghaken juveler . Ändstenarna på gånghaken?
Oljade med och enligt Per Torpshammars bok Amateur watchmaking.
Jo men det är det . Men undrar hur han gjort beat error justeringen . Har den arm så man kan justera det ? Dom 265 verk jag såg på nätet hade fast läge .
Blir osäker på cal nu, det är iaf en tvådelad arm på det verk jag jobbat med.
 

Manny

Omega
L1050283.JPG
Jo det är ett cal 265, fick för mig att armen i den röda ringen var för att justera beat error och armen i den blå ringen var för att justera avvikelsen. Har jag helt missuppfattat?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
L1050283.JPG
Jo det är ett cal 265, fick för mig att armen i den röda ringen var för att justera beat error och armen i den blå ringen var för att justera avvikelsen. Har jag helt missuppfattat?


"Stud" (den som håller änden av spiralen) på ditt verk sitter fast i bryggan. Det är den man skall flytta för att justera beat error. De 2 saker du ringat in sitter ihop och justerar således samma sak. Petar du på den ena kommer den andra röra sic och vice versa.

Som exempel kolla denna bild på omega kaliber 565 som har "movable stud". "Stud" är fast i en "arm" som är justerbar i förhållande till balansbryggan
120_movement_01.jpg


Någon som kan översätta "stud" till den korrekta svenska fack- termen?
 
Senast ändrad:

Manny

Omega
"Stud"- pinnen (den som håller änden av spiralen) på ditt verk sitter fast i bryggan. Det är den man skall flytta för att justera beat error. De 2 saker du ringat in justerar samma sak.

Som exempel kolla denna bild på omega kaliber 565 som har "movable stud". "Stud"- pinnen är fast i en "arm" som är justerbar i förhållande till balansbryggan
120_movement_01.jpg


Någon som kan översätta "stud"- pinne till den korrekta svenska fack- termen?
Där lärde jag mig något nytt, tack för lektionen.
 
Och om du har møjlighet att kolla om den ær magnetiskt laddad och avmagnetisera den i så fall kan vara en god ide.
Om du har en iPad eller iPhone finns det en app från Lepsi som man kan checka det med.

Eh, va? Det är inget som fungerar bra. Det är en iPhone app, på allvar... Magnetismen är så pass lokalt centrerad att den appen är lila pålitlig som att låta någon som sommarjobbat på ett bygge bygga din alldeles nya lyxvilla.
Litar man på den är man riktigt trög.

Att ge sig på även minsta jobb med reglage eller spiral kommer garanterat sluta avsevärt värre än innan om du inte haft utbildning på det.
 
Senast ändrad:

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Eh, va? Det är inget som fungerar bra. Det är en iPhone app, på allvar... Magnetismen är så pass lokalt centrerad att den appen är lila pålitlig som att låta någon som sommarjobbat på ett bygge bygga din alldeles nya lyxvilla.
Litar man på den är man riktigt trög.

Att ge sig på även minsta jobb med reglage eller spiral kommer garanterat sluta avsevärt värre än innan om du inte haft utbildning på det.

Vad skulle du rekommendera? Kompass?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Att ge sig på även minsta jobb med reglage eller spiral kommer garanterat sluta avsevärt värre än innan om du inte haft utbildning på det.

Man skall naturligtvis veta vad man gör samt att det krävs erfarenhet för att få till. Även om man förstår teorin bakom operationen är risken att misslyckas vid första försöken påtagliga. Personligen skulle jag inte använda en Omega- kaliber för att bygga erfarenhet utan något billigare och mer lättillgängligt.
 
Man skall naturligtvis veta vad man gör samt att det krävs erfarenhet för att få till. Även om man förstår teorin bakom operationen är risken att misslyckas vid första försöken påtagliga. Personligen skulle jag inte använda en Omega- kaliber för att bygga erfarenhet utan något billigare och mer lättillgängligt.

Man bör veta teorin bakom det vilket jag tvekar till att TS gör tyvärr...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Man bör veta teorin bakom det vilket jag tvekar till att TS gör tyvärr...

Jag är inte heller utbildad urmakare men har via böcker, videos och internet kommit en bit på vägen och jag delar gärna med mig av de ringa kunskaper och erfarenheter jag förskaffat mig inom ämnet. Någonstans måste man ju börja ..
 
Jag är inte heller utbildad urmakare men har via böcker, videos och internet kommit en bit på vägen och jag delar gärna med mig av de ringa kunskaper och erfarenheter jag förskaffat mig inom ämnet. Någonstans måste man ju börja ..

Det är alltid kul med intresse och det uppmuntrar jag, men just spiralarbeten tycker jag att en erfaren urmakare bör få göra. Det är dyrt att laga om det går fel, vilket är väldigt lätt om man inte tränat väldigt mycket under kontrollerade former. (Typ Urmakarskolan etc där man nästan har oändligt utbud av reservdelar att byta ut.)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är alltid kul med intresse och det uppmuntrar jag, men just spiralarbeten tycker jag att en erfaren urmakare bör få göra. Det är dyrt att laga om det går fel, vilket är väldigt lätt om man inte tränat väldigt mycket under kontrollerade former. (Typ Urmakarskolan etc där man nästan har oändligt utbud av reservdelar att byta ut.)

Jag håller delvis med. Det klurigaste momenten jag utövat inom hantverkets ramar är helt klart spiral- relaterade. Jag tycker inte att det är något man skall ge sig på som entusiast om det enbart är resultatet som är målet. Har man däremot en vilja lära sig hantverket så tycker jag absolut man skall ge sig på även de bitarna även om man inte är inskriven på någon urmakarskola. Initialt dock inte med en kaliber där reservdels- utbudet är begränsat.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Gick bet på ett 265 verk från @Tripeiro nyligen? Fick inte till det med spiralen. Gick ungefär likadant som TS klocka. Tror beat error var mycket värre på den? Vågade inte heller meka för mycket? En balans till ett 265 verk kostar runt 8-1000:-
Tror det är en Breguet overcoil vilket är ganska knepigt att få till?
 
Topp