• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första!

StrawberryFields

Sir Notalot
And damn it, jag menar första!

Håller på att gräva igenom gamla lådor, och längst ner i botten på en av de hittade jag min första klocka. En 34mm stor GUL, Swedish design - japanesse movement. Quartz :) vattenresistant till 5atm. Perfekt för en kille som precis ska börja fyran, med en vridring med 60 väldigt distinkta högljudda klick. Nu ska ett nytt batteri in i den!

tmp_IMG_20140226_153814-1607375169.jpg


tmp_IMG_20140226_153844-676661149.jpg


Mögel!!!
tmp_IMG_20140226_153942736271619.jpg



Lume yeah!
tmp_IMG_20140226_1537441294432315.jpg


jepp, samma handledsstorlek nu som i mellanstadiet, tyvärr är original kardborrebandet borta.
tmp_IMAG0836-72050823.jpg


Sitter som en smäck!!
tmp_IMAG0835-150723662.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nice, den första är alltid speciell! Såhär i efterhand inser man att man kunde ha presterat bättre, och det är inte alltid man är helt nöjd med valet, men något speciellt är det alltid. Ett minne man (oftast) kommer ihåg glasklart.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Nice, den första är alltid speciell! Såhär i efterhand inser man att man kunde ha presterat bättre, och det är inte alltid man är helt nöjd med valet, men något speciellt är det alltid. Ett minne man (oftast) kommer ihåg glasklart.
Äsch! Klart jag var nöjd. Det var ju jag som valde den :D

Fast valet gjordes med klart mindre research och bråkdelen av budgeten som när jag köpte min första riktiga.
 

Kakob

Cartier
Haha, tung! Hade en väldigt lik i samma ålder, fast med en digital display nere på urtavlan också. Den hade stoppursfunktion så jag var kung på skolgården när folk skulle springa ikapp. Får väl ta en titt efter den i föräldrahemmet någon dag ;)
 
Jag minns när miniräknarklockorna kom när man var liten. Den som hade en sån var coolaste katten på byn, det var ju typ den bästa uppfinningen sen penicillinet! Vilken lycka när man kunde lägga sina vantar på en sån... Har även avverkat en del kvalitetsur som man kunde göra robotar och flygplan av! Någon som minns? Vi snackar år 83-84 där någonstans.
 

Emil

Cartier
Hade en liknande GUL som jag fick av min farmor som liten när jag skulle åka tåg, 5atm har jag för mig att det stod också!
Efter någon tur eller två på det lokala badhuset så slutade klockan ticka. Det tog lång tid innan det gick upp för mig att det inte var en dykare. Mitt glada minne och en ny klocka köpt hos den lokala urmakaren i Växjö slutade i tragedi någon vecka senare i bassängen i Göteborg!
 
Avverkade nog tre gul-klockor i min barndom, vet att i allafall två av dem finns kvar. En mindre och större med kronograf och analog/Digital urtavla, alla har söndriga glas på något sätt :p
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag hade också en gul GUL, men innan det avverkade jag ett antal Swatch, bland annat en tuff sak som hade
kronograf-pusher i uppdragningskronan. Ska se om jag kan hitta någon av mina gamla klockor...

Tidigt 90- tal, så härligt! :)
 
Topp