• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min frus klockor, som jag givit henne. Del 2. Rolex Air King

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har du träffat den STORA kärleken och vill ge henne en klocka, bara en klocka, så skall du ge henne en Rolex. Jag skall snart förklara varför.

För att leda er in i rätt tankebanor skall jag ge er ett annat tips in the art of loooove! Alla unga killar (kanske även ni äldre!) ta åt er av detta tips och lyssna till Farsan Baloo, jag skall lära er allt jag kan! Säg att du träffat den där perfekta vackra drömkvinnan. Du är kär och du märker att kärleken är besvarad. Hur kan du då visa din kärlek? En Rolex i gåva? Kanske inte det första året, skulle kännas lite krystat och desperat. Ge henne blommor så klart, alla kvinnor älskar att få blommor! Men så här skall du göra: skicka ett blomsterbud till hennes jobb med en rejält påkostad bukett, gärna rosor i hennes favoritfärg. Gör gärna detta när du är på resande fot (som en ursäkt att buda blommorna). Varför till jobbet? För att förstärka den enkla gåvan och
upplevelsen mångfalt! Tänk er själva, blomsterbud kommer till arbetsplatsen. Alla (speciellt alla kvinnor)
undrar vem blommorna är till och vem den lycklige är som dessutom tycks vara uppvaktad. Din kärlek är den utvalde och får alla andra kvinnors uppmärksamhet och nyfikenhet på vad det är för bukett (därför bra att ta i lite av val bukett), från vem och varför? Din rodnande, lätt generade, men stolta kärlek får berätta
om dig och blir samtidigt överröst av lovord från avundsjuka kollegor om hur romantiskt du är och vilken tur hon har som hittat en sådan gentleman. Gissa om du är populär nar du kommer tillbaka hem!
Kvinnor är ju lite så (förlåt men nu generaliserar jag ganska hårt) att de exklusiva skorna, kläderna, handväskorna inte är, sorry killar, främst till för att attrahera eller snärja er killar utan helt till för show off gentemot andra kvinnor. Därav den exklusiva buketten som hon får "showa off" offentligt jämfört med få
den i handen hemma i köket.

Det är nu vi börjar närma oss till varför man skall ge sin kvinna en Rolex, ni börjar säkert förstå mitt tankesätt.
Jag letade efter en Rolex DateJust men hittade en Air King i stället. Fantastiskt fin med svart urtavla och vitguldsstavindex. Det var en ref. 5500 -92:a i fint skick på en auktion och budade hem den till ett bra pris. Air-Kingen är 34 mm och egentligen en herrklocka men en väldigt bra storlek till en ung kvinna som vill ha något större modern klockstorlek men inte Ur och Pen-stor. Air-Kingen är ju en cool stilren klocka som i princip sett exakt lika dan ut sedan 1940-talet. 70 år på nacken så är väl att kalla den klassisk är väl det minsta man kan säga om modellen. Jag fick den med låda och papper så det var extra lyckat.

Jag gick sedan till Dr Watch som polerade upp den intill nästan nyskick, även plexiglaset.

auktionsvara_68133_stor.jpg


Lite historik om Air King:
http://rolexblog.blogspot.se/2013/07/the-complete-history-of-rolex-air-king.html

Denna klocka gav jag henne som en kärleksgåva på Julafton efter julklapparna. Jag ville ge den till henne för att hon givit mig en underbar son och var höggravid och skulle snart föda var första dotter. Vi hade släkten på besök och jag bad min fru sitta och vänta och kallade på min son, då snart tre år, och vi gick iväg och smusslade i hemlighet. Min son fick försiktigt bära det exklusivt inslagna paketet och stolt överräcka den till sin vackra mor.
Redan här blev hon nervös (jag tror hon förstod var det var på väg, hon såg väl min självgoda syn!). När hon kom in till kartongen men även fortsättningen av öppningen, var hennes reaktion helt obetalbar, jag har aldrig sett så många känslolägen på så kort komprimerad tid!

1. Först oro, förvåning och nervositet när hon såg boxen innanför omslagspappret! Händerna började darra!

2. Överväldigad, glädje och extas. Jag tolkade det först som förtvivlan, hon blev högröd i ansiktet med tårar rinnandes ner för kinderna när hon ser klockan.

3. Skratt, triumf, tacksamhet och stolthet när hon insåg att hon numera var en Rolexinnehavare!

Allt inom loppet av mindre än en minut!

Rolex is da shit att ge sina käraste. Inte nog att det är fina klockor. Bara namnet, statusen och skimret kring varumärket är lika mycket värt som klockan. Hennes vänners och kollegors respons på att jag givit henne en R O L E X (ALLA vet att det är världens finaste och dyraste klocka!...), till och med hennes mors grannar i Norrland kände till det hela inom loppet av några dagar....
Pröva det med en Certina, Oris eller Breguet, garanterat inte samma effekt!

Så hennes återkoppling (och min, som den generöse givmildemaken som skämmer så) från vänner, släkt och arbetskamrater) gör att Rolex är klockan du skall ge.
Dessutom fick min fru en annan syn på mina klockinvesteringar. Då jag inte ägde någon Rolex själv (OK att jag hade Girard Perregaux, IWC och andra faktiskt mycket finare och dyrare klockor) så ökade förståelsen införför framtida klockinköp, och att det nästan var synd om mig som inte hade en egen lika fin klocka som henne! :D

Hon använder den väldigt mycket och i alla lägen, i vått och tort. Därav ser den efter ett par år så välanvänd som den faktiskt är!
IMG_6269.JPG
IMG_6270.JPG
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Grymt bra historier och bra tips inför framtida gåvor. Tack för att du delar med dig :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Icaras

Rolex
Härligt se att du hittat en kvinna som verkar uppskatta en klocka som gåva :D

Rolex som varumärke är svårslaget. Vet man inte vad Rolex är har man bott det senaste seklet i en grotta.
 
Topp