Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Min klocka är fast i tullen, behöver all hjälp jag kan få!

Diskussion i 'Diskussion' startad av willbur, 5 oktober 2014.

1. willbur
    Trådstartare

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jahopp. Att göra den här historien kort och och tydlig blir svårt men jag får väl försöka så hoppas jag att jag kan få råd.
    Efter jag bestämt mig att skicka min klocka från Sverige till Australien så verkade det som om DHL skulle göra jobbet bäst och smidigast. Min mor som är avsändaren pratade först med DHL på telefon och de sa att det är inga problem att skicka min klocka till Australien, de sa att de ända de behöver veta är vad som paketet innehåller på engelska och ett uppskattat värde i svenska kronor.
    Wristwatch och 35.000kr
    De sa att de skulle max ta 14 dagar för paketet och att det skulle kosta runt 1400kr att skicka paketet.

Den 24/september kommer DHL och hämtar min klocka i Stockholm.
    Då såg mitt paketet ut såhär: image.jpg

Som ni ser står det alltså: Wristwatch och värdet : 35000.000 SEK.
    När det gått två dagar har klockan nått Brisbane i Australien som är väldigt nära där jag är, jag står och hoppar av glädje och tänker snart får jag äntligen klockan.
    Sedan dess har det sett ut såhär: Skärmavbild 2014-10-05 kl. 12.33.48.png

Skärmavbild 2014-10-05 kl. 12.33.42.png

På måndag så förstår jag att något är inte som det ska. Det har blivit "uppdaterad tullstatus och tullhändelse" flera gånger, DHL har INTE kontaktat avsändaren eller mig som mottagare på varken mobilen eller mail. Min mor som är avsändaren ringer till DHL i Sverige och frågar vad det är som händer, de säger att de ska kolla upp det omedelbart men hörde inte av sig.

Jag ringer till DHL i Australien och de säger att de vill ha ett mail med innehållet och uppskattat värde i AUD. Jag skickar mailet på en gång med innehåll "Wristwatch 5000 AUD" för den vi har skickat på svenska där det står "Wristwatch och 35000.000 SEK" inte är tillräcklig. Utan att valutan måste vara i AUD (Australian dollars)

Redan här anser jag man är fan inkompetent om man inte kan göra en översättning från SEK till AUD och sedan skicka det vidare till tullen, utan att jag som kund ska behöva jaga dem från DHL för de inte varit uppriktiga i Sverige?

Yttligare en dag går och jag får ännu en gång ringa upp till DHL här i Australien, VART ÄR MITT PAKET?
    Då får jag höra det här "Du behöver skicka en "invoice" på engelska till oss, för ditt mail räcker inte".

Då har DHL först gett mig fel uppgifter i Sverige, sen när jag får jaga dem här så säger de fel igen, att mitt mail inte räcker utan att jag måste skicka en "invoice" på engelska till dem.
    Så min mor får skicka en helt ny invoice till dem via mail på engelska.

På fredagen får jag prata med den första trevliga killen på DHL (efter jag har ringt upp, såklart) han säger att de fått in en giltig invoice här och att de ska inte vara några problem, han frågar mig om det är en ny klocka? Jag säger att det är en Vintage wristwatch och att den är cirka 40år gammal. Då säger han att jag förmodligen inte ska betala någon införtullningsavgift eller skatt för den. (Att jag skulle behöva betala något mer än de 1400kr som det kostade att skicka paketet har INTE DHL upplyst mig eller min mor om)
    Okej tack säger jag för den här dagen och tänker, ÄNTLIGEN nu kommer fan klockan snart efter en veckas jagande av de sämsta företaget jag någonsin använt mig av.

Men nej :) Igår (lördag) får jag som vanligt ringa till DHL och säga, hur går det? Då säger han, ja vi väntar på att du ska betala en införtullningsavgift? De väntar alltså på att jag ska göra något som de ej har gett mig upplysning om? ( som vanligt ) Jaha, hur mycket är det då? 578dollars and fifty cents. Det är alltså 3900 svenska ungefär.
    Jag sa att din kollega sa si och så, då säger han "What had you expect your watch is worth 35000 dollars?"
    Jag säger nejnejnejnej, min klocka är värd 35000 SVENSKA KRONOR, och ber han gå in och kolla på invoice'en som hans kollega har sagt är giltig och då ser han att det står 35000 SEK och cirka 5200dollars.
    Han hänvisar sedan till att om jag vill diskutera det här vidare får JAG ringa DHL på måndag för de som har hand om sånt jobbar inte idag. Att allt över 1000 dollars ska skattas.
    Han sa även att om jag inte betalar 578 dollar så måste jag stå för kostnaden att skicka tillbaka klockan och att det kommer kosta lika mycket som när jag skickade hit den.

Så antingen har jag förlorat 1400kr + 1400kr för att min klocka ska ha åkt runt i ett paketet i två veckor och jag varit helt jävla tokig, eller betala 1400kr för frakten (det är det ända du behöver betala - DHL Sverige) + 3900kr för att få in klockan?
    Ingen från DHL har någonsin kontakt mig eller min mor som är avsändaren under den här fantastiska tiden sen paketet lämnade Stockholm.

När jag läser det här på DHL's hemsida så undrar jag när jag kommer få uppleva det här"
    Även vår mission understryker detta uttalande, vilket har fyra viktiga beståndsdelar:
    1) Vi vill förenkla livet för våra kunder.
    2) Vi gör våra kunder, anställda och investerare mer framgångsrika.
    3) Vi ger ett positivt bidrag till världen.
    4) Vi visar alltid respekt när vi uppnår våra resultat"

Snälla KS'are, jag behöver verkligen all hjälp jag kan få, jag är helt knäckt. Försökt vara tydligen i min text men det är riktigt svårt när det är så många turer.
    Fungerar det såhär? Går det att komma runt det här? Vad hade ni gjort?

2. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som jag har förstått det hela så har en på deras kundtjänst sagt att du "förmodligen inte behöver betala förtullningsavgift." Men den andra personen har sagt att du måste betala avgiften. Det gör det hela lite rörigt. Jag kikade lite på deras hemsida, men jag hittar absolut nada om att man "förmodligen inte behöver betala". http://www.customs.gov.au/site/page5653.asp utan det verkar som man måste betala för importen oavsett.

Så jag gissar på att du är illa tvungen att betala avgiften. Men ta och kontakta tullen först då de du pratade med på DHL är tämligen puckade. http://www.customs.gov.au/faq/ClearingCustoms-ImportsbyPost.asp
    Dom bör kunna svara på om du ska betala eller ej.
    Hoppas det löser sig! :)

willbur gillar detta.
  3. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Allt strul med DHL kan vi lägga åt sidan en stund, kärnfrågan här verkar vara huruvida importen av klockan skall skattas eller ej (10% moms + $50 i adminavgift). Tullen verkar förmoda att du beställt klockan, alltså ska den skattas. Det du bör försöka betona är att klockan är en "Unaccompanied personal effect", en UPE.

När man skickar personliga prylar behöver de inte skattas, om du kan visa att du ägt och brukat dem upp till 12 månader (se länken nedan). Du behöver alltså förmodligen kunna visa ett köpkvitto från upp till ett år sedan, annars kommer de nog anta att det är skattepliktigt.

Notera att beroende på hur man klassificerar en klocka i sammanhanget kan vissa regler gällande uppehållstillstånd i landet gälla. Kolla länken nedan.

Källa:

http://www.customs.gov.au/webdata/r...gsToAustraliaAsCargoOrByInternationalMail.pdf

Seikosthlm, Grafton, willbur och 2 andra gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ja, vad ska man säga...
    Inte direkt konstigt att de vill ha pengar vid gränsen och inte direkt konstigt att de strular med tanke på allt skattefusk som pågår. Tråkigt för dig såklart, men föga förvånande.

Har du på något sätt i förtullningspapprena deklarerat att paketet är i din ägo innan det skickats? Att ändra det i efterhand torde vara näst intill omöjligt.

willbur och jabla gillar detta.
  5. JayLar

JayLar Borgare

Jag kan definitivt tycka att DHL borde ha informerat trådskaparen om att han måste kolla upp ev tull- eller skattefrågor och inte bara säga att det är lugnt. Jag har själv haft en del problem med DHL (inte pga skatt eller tull) och det som är slående är hur förvirrad deras personal är och hur rörig deras organisation verkar. Vet inte hur många gånger jag fått höra att "hit kan du ju inte ringa, det är ju X du ska prata med" som att man dels förväntas känna till DHL:s organisation och dels har deras interna telefonnummer (jag ringde kundtjänst för utlandsförsändelser). Posten ska vi inte prata om, har rena Kafkahistorierna att berätta om dem...

willbur gillar detta.
  6. Hugii

Hugii Biskop

Man får först ringa tullen och fråga vad som gäller om man ska skicka en klocka (en bil,en båt, tv, toa-papper, ett äpple, stridsspets missil etc). När man har fått svaret då kan man sätta sig ner och kalkylera om det är värt eller inte värt att skicka "saken".

Efter att ha kollat upp allt, DÅ får man ringa DHL och fråga vad det kostar att skicka en klocka. (DHL ska bara svara på frågor om kostnader för frakten). (Hur ska de känna till alla regler i alla länder, och vad som är OK och vad som är inte Ok att föra i et land men inte i ett annat land. Ska de uppdatera sig varje månad på alla nya lagar i hela världen? Ska de oxå läsa eventuella domar?)??

Surt är det! Hoppas det ordnar sig utan några extra kostnader.

willbur och Fryken gillar detta.
  7. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Baserat på att adressen visar mottagarens namn på de två första raderna gissar jag att du använt DHLs företagstjänst. Då förväntas du generera och skicka med ett s.k. proforma invoice som listar innehållet, värde, transportkostnad och helst import/export kod(er). Dessutom specar du där vem som är ansvarig för tullkostnaderna; om du skickar med incoterms DDU (Delivered Duty Unpaid) så är det mottagaren som får betala eventuella kostnader (som vid ett vanligt paket) om jag minns rätt.

Surt om det är så att DHL inte förklarade vad du som avsändare är skyldig att göra dock.

willbur gillar detta.
  8. David

David Bödeln

Två konstateranden, efter att ha bott i Australien i många år:

1. Tyvärr måste man betala för alla leveranser med ett värde som överstiger 900 dollar, inga undantag, om man inte har en ATA-carnet.

2. DHL är fullständigt inkompetenta.

Erik1, willbur och Aquaracer2 gillar detta.
  9. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Har själv haft andra erfarenheter med dem. T.ex. skulle jag få iväg en oljemålning till USA nyligen. Fedex skulle ha 4500:-, UPS 3500:- och betedde sig som om det skulle vara enormt "jobbigt" att skicka den om jag inte hade företagskonto samt att den skulle behöva öppnas av deras "security department" så de skulle slita sönder trälådan som hade byggts för målningen. DHL tog 1531:- totalt för frakt+försäkring, kom hem till mig och hämtade den i torsdags, och nu så är den redan på väg till slutdestinationen från Cincinnatti...

Rockenfeller och willbur gillar detta.
  10. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Hota med att ta det till media. Kanske det blir lite fart på dom. :D

willbur gillar detta.
  11. David

David Bödeln

Jag upplever att ungefär en på tio går så smidigt.

A Current Affair och Today Tonight tar gärna emot tips av det här slaget. Var bara medveten om att vinklingen kommer att bli rätt åt idioten som köper en klocka för mer än vad man får betala för en bil.

Philippe Stern gillar detta.
  12. willbur
    Trådstartare

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för all hjälp! Imorgon är jag ledig från jobbet och kommer ringa till tullen och DHL för att se vad det är för typ av bevis de vill ha för att man ägt klockan i 12 månader. Fortsättning följer.

13. willbur
    Trådstartare

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nu har jag pratat med DHL i Sverige, de erbjuder sig att jag kan få skicka hem klockan kostnadsfritt som kompensation.
    Custom info center på Australien säger på telefon till mig att jag INTE ska betala en GST avgift och säger att jag ska ringa till DHL be de att göra en "Relodge new declaration as unaccompanied personal effect" och ger mig en kod som jag ska ge till DHL. Jag ringer DHL säger att tullen säger till mig att jag inte alls ska betala här är den här koden, gör en relodge. DHL säger att de ska göra en prövning på fallet och ringer upp mig efter tre timmar och säger jo, du behöver visst betala.

Märkligt att kundservice på tullen säger nej, men DHL säger jo. Jag fick tillslut tag på numret till tullverket i Brisbane där min klocka ligger just nu och de säger att jag ska betala.

Så nu ger jag upp min kamp, efter jag har jagat de här människorna i tre veckor som bara skickar en runt och säger olika. Dags att punga upp stålarna helt enkelt.

Tack för all hjälp jag har fått, snart blir det paketöppning.
    :rolex:

Philippe Stern, yonsson, Taxman och 1 annan gillar detta.
  14. nissehult

nissehult Friends of KS

Capture.PNG

Tydligen gör du helt rätt willbur...

Erik1, Seikosthlm, galácticon och 9 andra gillar detta.
  15. billo

billo Stadsbo

Tråkigt när de blir så, de är så jävla dåligt när man fastnar mellan två företag/myndigheter. Tips för framtiden! Jag spelar in viktiga samtalen jag har med företag och myndigheter. Kör på högtalartelefon och rec på datorn. Har även vid nått tillfälle begärt få information de sagt skriftligt.

willbur gillar detta.
  16. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Erik1, joca, willbur och 7 andra gillar detta.
  17. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
  18. Taxman

Taxman Friends of KS

Måste ju passa på när ens nick känns så lämpligt! :D

hollow123, willbur, nissehult och 1 annan gillar detta.
  19. 4cie

4cie Biskop

Vad jobbig följetång!
    Hade nog varit enklare att betala för en biljett till Sverige tor och bära den på armen genom tullen.

20. willbur
    Trådstartare

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Strå salt i såret ni! ;)

Philippe Stern gillar detta.
  21. willbur
    Trådstartare

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Någon som vet om man behöver betala någon typ av skatt/avgift när man lämnar landet? Så de inte tror att jag köpt klockan här. Jag skulle
    nämligen inte bli förvånad

22. David

David Bödeln

Du får lämna Australien utan problem, det är landet du åker till som kan ge dig bekymmer. Är det Sverige du åker till och du kan visa att klockan är köpt i Sverige ska det mycket till för att du ska stöta på svårigheter.

willbur gillar detta.
  23. willbur
    Trådstartare

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm

Tack! Antar att mellanlandningar ej är några problem?

24. David

David Bödeln

Nej, slutdestination där du passerar tullen.

willbur gillar detta.
  25. willbur
    Trådstartare

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm

Tack för hjälpen! Är måttligt förvirrad :)

26. Schildfat

Schildfat Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Hej på Er! Lånar tråden lite istället för att skapa en ny.. Har också köpt en klocka från Australien och paketet finns nu hos posten i Arlanda för tullbehandling. Hur stor är risken att jag kommer behöva betala för tull och moms? Samt, om klockan är begagnad, behöver jag då fortfarande tulla för den? Tacksam för svar! :)

27. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har köpt nya klockor från Singapore och Japan. Samtliga har belagts med mervärdesskatt och tull. Så räkna med dessa kostnader. Om du däremot köpt en begagnad klocka så jag lite mer osäker på hur tullen behandlar detta. Beror kanske på uppskattat värde på försändelsen samt hur försäljaren beskrivit innehållet.

28. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nu när ändå tråden är bumpad. Ett år senare, hur gick det till slut @willbur ?

29. Schildfat

Schildfat Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Tack för svar! Har mailat posten i Arlanda, får se vad de säger!

30. cab

cab Friends of KS

This, kommer aldrig använda DHL privat efter jag haft med dessa klåpare att göra via jobbet ett par gånger..
    Hur som helst, trist för TS men tips för er andra.

Mårtenssons ur Brookfield