• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min klocka är fast i tullen, behöver all hjälp jag kan få!

Schildfat

Cartier
Spontant är det otaktiskt att hinta för myndigheterna att man eventuellt har något som kanske ska tullas och momsas OM man nu vill komma runt det.
De hade redan inspekterat innehållet och skickat ett brev där de menade att värdet överstiger en viss summa.. Dock ville de ha personnummer? Är det för att de ska kunna fakturera mig ev tull och moms..?
 

Wristwatch

Breitling
Jahopp. Att göra den här historien kort och och tydlig blir svårt men jag får väl försöka så hoppas jag att jag kan få råd.
Efter jag bestämt mig att skicka min klocka från Sverige till Australien så verkade det som om DHL skulle göra jobbet bäst och smidigast. Min mor som är avsändaren pratade först med DHL på telefon och de sa att det är inga problem att skicka min klocka till Australien, de sa att de ända de behöver veta är vad som paketet innehåller på engelska och ett uppskattat värde i svenska kronor.
Wristwatch och 35.000kr
De sa att de skulle max ta 14 dagar för paketet och att det skulle kosta runt 1400kr att skicka paketet.

Den 24/september kommer DHL och hämtar min klocka i Stockholm.
Då såg mitt paketet ut såhär:
image.jpg


Som ni ser står det alltså: Wristwatch och värdet : 35000.000 SEK.
När det gått två dagar har klockan nått Brisbane i Australien som är väldigt nära där jag är, jag står och hoppar av glädje och tänker snart får jag äntligen klockan.
Sedan dess har det sett ut såhär:
Skärmavbild 2014-10-05 kl. 12.33.48.png


Skärmavbild 2014-10-05 kl. 12.33.42.png


På måndag så förstår jag att något är inte som det ska. Det har blivit "uppdaterad tullstatus och tullhändelse" flera gånger, DHL har INTE kontaktat avsändaren eller mig som mottagare på varken mobilen eller mail. Min mor som är avsändaren ringer till DHL i Sverige och frågar vad det är som händer, de säger att de ska kolla upp det omedelbart men hörde inte av sig.

Jag ringer till DHL i Australien och de säger att de vill ha ett mail med innehållet och uppskattat värde i AUD. Jag skickar mailet på en gång med innehåll "Wristwatch 5000 AUD" för den vi har skickat på svenska där det står "Wristwatch och 35000.000 SEK" inte är tillräcklig. Utan att valutan måste vara i AUD (Australian dollars)

Redan här anser jag man är fan inkompetent om man inte kan göra en översättning från SEK till AUD och sedan skicka det vidare till tullen, utan att jag som kund ska behöva jaga dem från DHL för de inte varit uppriktiga i Sverige?

Yttligare en dag går och jag får ännu en gång ringa upp till DHL här i Australien, VART ÄR MITT PAKET?
Då får jag höra det här "Du behöver skicka en "invoice" på engelska till oss, för ditt mail räcker inte".

Då har DHL först gett mig fel uppgifter i Sverige, sen när jag får jaga dem här så säger de fel igen, att mitt mail inte räcker utan att jag måste skicka en "invoice" på engelska till dem.
Så min mor får skicka en helt ny invoice till dem via mail på engelska.

På fredagen får jag prata med den första trevliga killen på DHL (efter jag har ringt upp, såklart) han säger att de fått in en giltig invoice här och att de ska inte vara några problem, han frågar mig om det är en ny klocka? Jag säger att det är en Vintage wristwatch och att den är cirka 40år gammal. Då säger han att jag förmodligen inte ska betala någon införtullningsavgift eller skatt för den. (Att jag skulle behöva betala något mer än de 1400kr som det kostade att skicka paketet har INTE DHL upplyst mig eller min mor om)
Okej tack säger jag för den här dagen och tänker, ÄNTLIGEN nu kommer fan klockan snart efter en veckas jagande av de sämsta företaget jag någonsin använt mig av.

Men nej :) Igår (lördag) får jag som vanligt ringa till DHL och säga, hur går det? Då säger han, ja vi väntar på att du ska betala en införtullningsavgift? De väntar alltså på att jag ska göra något som de ej har gett mig upplysning om? ( som vanligt ) Jaha, hur mycket är det då? 578dollars and fifty cents. Det är alltså 3900 svenska ungefär.
Jag sa att din kollega sa si och så, då säger han "What had you expect your watch is worth 35000 dollars?"
Jag säger nejnejnejnej, min klocka är värd 35000 SVENSKA KRONOR, och ber han gå in och kolla på invoice'en som hans kollega har sagt är giltig och då ser han att det står 35000 SEK och cirka 5200dollars.
Han hänvisar sedan till att om jag vill diskutera det här vidare får JAG ringa DHL på måndag för de som har hand om sånt jobbar inte idag. Att allt över 1000 dollars ska skattas.
Han sa även att om jag inte betalar 578 dollar så måste jag stå för kostnaden att skicka tillbaka klockan och att det kommer kosta lika mycket som när jag skickade hit den.

Så antingen har jag förlorat 1400kr + 1400kr för att min klocka ska ha åkt runt i ett paketet i två veckor och jag varit helt jävla tokig, eller betala 1400kr för frakten (det är det ända du behöver betala - DHL Sverige) + 3900kr för att få in klockan?
Ingen från DHL har någonsin kontakt mig eller min mor som är avsändaren under den här fantastiska tiden sen paketet lämnade Stockholm.

När jag läser det här på DHL's hemsida så undrar jag när jag kommer få uppleva det här"
Även vår mission understryker detta uttalande, vilket har fyra viktiga beståndsdelar:
1) Vi vill förenkla livet för våra kunder.
2) Vi gör våra kunder, anställda och investerare mer framgångsrika.
3) Vi ger ett positivt bidrag till världen.
4) Vi visar alltid respekt när vi uppnår våra resultat
"

Snälla KS'are, jag behöver verkligen all hjälp jag kan få, jag är helt knäckt. Försökt vara tydligen i min text men det är riktigt svårt när det är så många turer.
Fungerar det såhär? Går det att komma runt det här? Vad hade ni gjort?
som vanligt med DHL, lovar fet och håller tunt :)
 
Topp