Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Min klocka stannar i windern

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pälle, 26 augusti 2015.

1. Pälle
    Trådstartare

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    Köpte en windern i början av veckan och satte i min navitimer klockan 1820 måndags, idag hade den stannat vid 1740 och jag har kört på 750 tpd clockwise. Det ska tilläggas att klockan är i behov av service och tappar ca 180 sek per dygn. Min fråga är egentligen om de är pga servicebehov den har stannat eller har den fått för få rotationer eller kan de vara något annat problem? Windern verkar ju funka som den ska och har bara en automatisk klocka för tillfället så kan inte prova med någon annan heller.
    Tacksam för svar :)

2. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Pga servicebehov. Sannolikt.

Dixie, Affe och Pälle gillar detta.
  3. VCalmen

VCalmen Friends of KS

Förmodligen servicebehov. En Breitling jag hade stannade i min winder. Det var dock inte pga servicebehov utan helt enkelt pga för få rotationer. Jag kör nu på max och ingen klocka jag har stannar eller sackar efter.

4. Pälle
    Trådstartare

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    Okej ska prova dra upp rotationerna men de känns ju lite meningslöst då klockan tappar tid snabbare än min tjej bränner pengar på "inredningsdetaljer"

Jimpa, TobbeL, mDavid och 1 annan gillar detta.
  5. Rivalen

Rivalen Friends of KS

På Orbitas hemsida finns/fanns en uppteckning över vilken mängd rotation som resp verk rekommenderas utsättas för. Men som sagt -180 är ju något att gå till urmakaren med.

Hittade länken http://orbita.com/2010_web/NEW/WatchDatabase.htm

Senast ändrad: 26 augusti 2015
    Pälle och jabla gillar detta.
  6. Pälle
    Trådstartare

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    Jo de är ju helt klart dags! Klockan är trotsallt från 95 med okänd servicehostorik

7. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Det är väl ett Valjoux 7750 i en Navitimer? I så fall skall den gå motsols om jag inte minns helt fel!

Pälle gillar detta.
  8. Amme

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Prova en polares klocka i windern. Men om den snurrar så kan du dra slutsats att det INTE är pga windern om den är inställd rätt riktning

Senast ändrad: 26 augusti 2015
  9. HasseW

HasseW Stadsbo

Bra tanke! Går det att ställa om rotationsriktningen? Värt att prova!

vonhall gillar detta.
  10. Pälle
    Trådstartare

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    De är valjoux 7750 i den men det står att den ska gå medsols men jag hittar inte hur många tpd den behöver men troligtvis så är de nog pga servicebehov

11. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Sorry det var jag som rörde i hop det! Synd för det hade annars varit det billigaste alternativet :D

12. Pälle
    Trådstartare

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    Ingen hade blivit gladare än jag :)

vonhall gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield