• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min mest mångsidiga klocka!

jabla

Sarlacc
Om jag bara fick behålla en klocka (vilket borde vara förbjudet) så blev det min Rolex GMT 16700.
Den levererades med svart vridring och oysterband när jag köpte den på pantbanken i Helsingborg för 2 år sedan.
Efter några månader tyckte jag att en GMT hörde hemma på ett jubilee-band, då blev den väldigt mycket mer kostymig.

Min handled är 18 cm och jag upplever inte GMT:n som stor, även om den benämns som 40 mm i Rolexkatalogen är boetten bara 39mm. Vridringen sticker utanför boetten och är 40mm.
När sommaren närmade sig kändes det nödvändigt med en pepsi-ring.

Till hösten skapades lätt behovet av en coke ring. Kombinationen av coke och jubilee blev min favorit för en lång tid.

Redan här har jag visat 4 och täckt in samtliga 6 möjliga kombinationer när klockan såldes original.
Nu skall jag ge ett exempel på vad ett läderband kan tillföra (Rios nubuck).

Jag har fler kombinationer som jag kommer att presentera senare i tråden.
Som den uppmärksamme läsaren kan se är det väldigt lätt att byta utseende på GMT:n. Alla bilder är tagna live medans jag skrev detta inlägg. Jag är kvällsmänniska och min fru är morgonpigg, kanske en förutsättning för att snöa in på ett forum som detta?
Ett sista exempel är min sommarfavorit. Blekt pepsi med Hirsch Duke! (bytte skjorta för att matcha).


Nu vill jag se vilken klocka ni tycker är mest mångsidig, och kom ihåg! utan bilder finns det inte.
 

Bilagor

  • GMT_black.jpg
    GMT_black.jpg
    205 KB · Visningar: 752
  • GMT_black_jubilee.jpg
    GMT_black_jubilee.jpg
    208.6 KB · Visningar: 750
  • GMT_pepsi_jubilee.jpg
    GMT_pepsi_jubilee.jpg
    220.4 KB · Visningar: 750
  • GMT_coke_jubilee.jpg
    GMT_coke_jubilee.jpg
    254.8 KB · Visningar: 750
  • GMT_coke_nubak.jpg
    GMT_coke_nubak.jpg
    179 KB · Visningar: 744
  • GMT_blek_duke.jpg
    GMT_blek_duke.jpg
    227 KB · Visningar: 748

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Min enda och mest mångsidiga klocka:

IMAG1642-1-1.jpg


Själv kommer jag nog att låta min vara som den är när det gäller insert. Länk jagas för tillfället.


Tack för en kul tråd!
 

jabla

Sarlacc
Kson skrev:
Nice!! Va kostar blekt pepsi ring? Är det svårt att hitta?
Jag hittade mitt på Ebay, har för mig jag gav 70 pund.
Du kan ju prova att sätta in en köpesannons här på forumet.
Tänk på att det inte är samma ringar till plex & safirglasklockor.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Fy fan vad nice! Vad är det som skiljer 16700 och 16710 mer än att 16700 har "non-independent hourhand"? Innebär det att gmt-visaren och timvisaren är fixerade gentemot varandra?
 

jabla

Sarlacc
Rber skrev:
Fy fan vad nice! Vad är det som skiljer 16700 och 16710 mer än att 16700 har "non-independent hourhand"? Innebär det att gmt-visaren och timvisaren är fixerade gentemot varandra?
Det är rätt uppfattat, dessutom har 16700 normal snabbinställning av datumet. På 16710 är 24-timmars visaren kopplad till minutvisaren och den vanliga timvisaren är fritt ställbar i läget där man normalt ställer in datumet, för att justera datum roterar man timvisaren. 16710 kan visa 3 tidszoner medans 16700 bara kan visa 2.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
jabla skrev:
Rber skrev:
Fy fan vad nice! Vad är det som skiljer 16700 och 16710 mer än att 16700 har "non-independent hourhand"? Innebär det att gmt-visaren och timvisaren är fixerade gentemot varandra?
Det är rätt uppfattat, dessutom har 16700 normal snabbinställning av datumet. På 16710 är 24-timmars visaren kopplad till minutvisaren och den vanliga timvisaren är fritt ställbar i läget där man normalt ställer in datumet, för att justera datum roterar man timvisaren. 16710 kan visa 3 tidszoner medans 16700 bara kan visa 2.
Tack för en bra förklaring på gammal hederlig svenska!
 
Topp