• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min nästa klocka??? Hjälp!

Igge

Panerai
Hej,

Jag har införskaffat en fin vit Explorer II 216570 som jag tillsvidare är nöjd med, men jag känner att jag skulle vilja ha ett komplement till den.
Tänkte först på en nyare GMTC. Efter ett tag började jag mer och mer överväga en något äldre GMT 16710 då i kombination med jubilee länk som jag är sugen på (har en WTB ute på en sådan).

Men nu börjar jag mer och mer överväga ett mer dressat alternativ, gärna i guld. Daydate, Datejust eller liknande. Budgeten ligger på ca 40K så jag vet inte vad som faller inom dom ramarna. Såg en grymt fin Datejust II TT här på KS, men den går lös på 60K som är mer än jag tänkt mig just nu, dessutom TT som jag är lite osäker på.
Vad göra, helst skulle jag vilja ha helguld men budgeten räcker ju inte för det tyvärr. Kan det vara en ide att köpa en head only på snyggt krokodilarmband eller liknande och sen komplettera med länk så småning om.

Eller är det klokare att välja en snygg 16710 alternativt en datejust/daydate i stål och sen eventuellt flippa/uppgradera den till något guldigt när man har råd med mer fläsk?

Dessa beslut ;)
/i
 

J&B

Omega
Hej,

Jag har införskaffat en fin vit Explorer II 216570 som jag tillsvidare är nöjd med, men jag känner att jag skulle vilja ha ett komplement till den.
Tänkte först på en nyare GMTC. Efter ett tag började jag mer och mer överväga en något äldre GMT 16710 då i kombination med jubilee länk som jag är sugen på (har en WTB ute på en sådan).

Men nu börjar jag mer och mer överväga ett mer dressat alternativ, gärna i guld. Daydate, Datejust eller liknande. Budgeten ligger på ca 40K så jag vet inte vad som faller inom dom ramarna. Såg en grymt fin Datejust II TT här på KS, men den går lös på 60K som är mer än jag tänkt mig just nu, dessutom TT som jag är lite osäker på.
Vad göra, helst skulle jag vilja ha helguld men budgeten räcker ju inte för det tyvärr. Kan det vara en ide att köpa en head only på snyggt krokodilarmband eller liknande och sen komplettera med länk så småning om.

Eller är det klokare att välja en snygg 16710 alternativt en datejust/daydate i stål och sen eventuellt flippa/uppgradera den till något guldigt när man har råd med mer fläsk?

Dessa beslut ;)
/i


Så klart en smaksak men vill du ha guld så hade jag gått på det, speciellt när budgeten inte är så långt ifrån. Daydate som du nämner görs bara i guld (gjordes väl typ fyra prototyper i stål iofs). Med den budget du har tror jag man kan få ett hyfsat ex strax över 50k (vitguld är klart dyrare dock) så det hade jag gått på. Om du inte kan hålla dig och spara ihop det sista så är ju en väg att köra head only och komplettera med länk.

TT har jag själv svårt för men en sådan datejust av äldre slag ryms utan problem i budgeten. Gå på magkänsla är mitt råd men helguld är vad jag gått på, speciellt om du har en Explorer II som är en bra vardagsklocka.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
As always: i slutändan är det alltid du som väljer.

Jag brukar spara ner bilder på mobilen, titta (nästan) konstant i dagar/veckor för att bestämma mig om en modell. Sen kan det finnas undantag, klockor som är så mycket bättre i verkligheten. Ett exempel är gårdagen, testade en Exp1 14270 och den satt grymt bra. Över förväntan.

Det är mina tips.
 

Galaxy

Rolex
Jag har sett YG DD (head only) för 33kkr här på KS. Köp en sådan och ett ljusbrunt krokodilarmband och du är hemma! :)
 

Sond

Patek
Klart head only är ett alternativ. Skulle själv i princip aldrig bära en DD på länk om jag köpte en sådan.
 

Igge

Panerai
Om jag nu ska gå på en DD head only gissar jag att jag får satsa på en 18038, 18238 ser ut att hamna utanför budgeten. Och de senare är ju än dyrare.
Å andra sidan såg jag att om jag går ner på en 1803 så börjar man nosa på helguld strax över budgeten ;)

/i
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Provade en DD på rocka igår och det var riktigt schysst. En med quick-set är nog att föredra då det blir en himla massa snurrande på kronan om man inte använder dagligen/har en winder. Har Tudors motsvarighet och den saknar quick-set på dagen och det gör att det tar emot att använda den om man måste ändra från t.ex måndag till fredag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Igge

Panerai
Ja det har du rätt i.

Då blir det att leta efter en 18038 eller eventuellt 18238 med mörk tavla eller ev. champagne på svart krokodil. Någon som har en till salu?

/i
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Ja det har du rätt i.

Då blir det att leta efter en 18038 eller eventuellt 18238 med mörk tavla eller ev. champagne på svart krokodil. Någon som har en till salu?

/i


Lägg ut en Köpes-annons och håll utkik på kaplans och handlarnas hemsidor/annonser så får du nog napp så småningom :)
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Provade en DD på rocka igår och det var riktigt schysst. En med quick-set är nog att föredra då det blir en himla massa snurrande på kronan om man inte använder dagligen/har en winder. Har Tudors motsvarighet och den saknar quick-set på dagen och det gör att det tar emot att använda den om man måste ändra från t.ex måndag till fredag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fungerar Tudors dagsättningen på samma vis som 1803, det vill säga att man bara pendlar runt 00:00?

Se klippet för att få ett hum om vad jag menar :)
 
Topp