• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min nya klocka - en köpresa

Erik1

Patek
2-Faktor
Pelagos helt klart! Riktigt fin, att den är lätt men ändå med kvalitetskänsla är ovanligare.

Köp inte en TAG ny.. Andrahandsvärdet är förskräckligt så vill du ha en köp beggat :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Ska kolla rolex Explorer 1 men klarar inte 36mm, känns för lite för mig. Beror iofs kanske på hur den sitter på handleden.

Jag har inte så mycket att komma med men kan bjussa på en bild. Explorer 39 mm eftersom du även har en LLD och tyckte att Explorer 36 mm kanske var för litet.
1025057a93b18890172e01457d9c5292.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Ska kolla rolex Explorer 1 men klarar inte 36mm, känns för lite för mig. Beror iofs kanske på hur den sitter på handleden.

Jag har inte så mycket att komma med men kan bjussa på en bild. Explorer 39 mm eftersom du även har en LLD och tyckte att Explorer 36 mm kanske var för litet.
1025057a93b18890172e01457d9c5292.jpg

Nu börjar det likna något, ser riktigt bra ut! Gillar Explorer, den enda känslan jag har är dock att den ser lite "ordinär" ut, ta detta nu för vad det är. Min åsikt och den är allt annat än vettig. Samtidigt som jag inte vill ha något "ordinärt" så vill jag inte ha något som sticker ut alldeles för mycket, jag vet hur det låter :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Nu börjar det likna något, ser riktigt bra ut! Gillar Explorer, den enda känslan jag har är dock att den ser lite "ordinär" ut, ta detta nu för vad det är. Min åsikt och den är allt annat än vettig. Samtidigt som jag inte vill ha något "ordinärt" så vill jag inte ha något som sticker ut
alldeles för mycket, jag vet hur det låter :)

Understatement...
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor


Snygg är den varjefall Explorern, ska försöka se hur den ser ut på mig innan jag dömer ut helt, om jag kan hitta den. 39mm ser ut att funka bra. Fördelen med en sådan modell är ju att den blir aldrig "gammal" alltid lika schysst. Jag vill inte att du tar "ordinär" som något negativt, jag är väldigt förtjust i den.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Lycka till med resan. Av allt det jag läst hitills tycker jag nog att du ska ge tudor pelagos, tudor BBB (blåa) rolex sub samt exp2 chansen. Omega AT blå är riktigt bra oxå. Bilder kan du få på alla dessa men det viktiga är att du själv prövar o testar dem irl.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Oj vad alla kommer att bli chockade när jag helt plötsligt dyker upp med en Breitling Avenger II eller nått :)

För ett tag sedan sa jag till min fru att det var tur att hon inte godkände ett sådant här klockköp för jag hade haft bekymmer att välja, det är ju alltid "the usual suspects" som dyker upp, ivarjefall för mig. Vissa Rolex, vissa Tudor, vissa Breitling osv. Jag gillar liksom lite av varje. Jag har alltid slösurfat i butiker o forum länge utan att riktigt ta det på allvar för att det har alltid varit trist att drömma om en Tudor tex när det inte var dags att köpa. Men så som en blixt från en klar himmel för några kvällar sen sa min fru att "nu är det dags för den där tok dyra klockan" så här är jag :) Nu är det allvar...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har också 17 cm handleder och hoppades på PO. 8500-verket lockar, men den är tjock. Jättetjock. Och XL:en är stor, medan 42:an ser lite oproportionerlig ut tycker jag. Så det blir nog ingen för mig. Men Aqua Terra. Den rockar. Fett.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Jag har också 17 cm handleder och hoppades på PO. 8500-verket lockar, men den är tjock. Jättetjock. Och XL:en är stor, medan 42:an ser lite oproportionerlig ut tycker jag. Så det blir nog ingen för mig. Men Aqua Terra. Den rockar. Fett.


Jag är lite rädd att jag kommer att känna som du, hoppas på att testa i morgon lördag.

Passar den inte så är det bara att stryka den från listan. Tycker den är oerhört snygg så det hade varit synd.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen på resan som många av oss gjort. Lätt att bli fartblind på ditt äventyr.

Jag personligen hade gått på en beg Rolex Sub ref 14060. De kan du hitta för dryga 30 med lite sökande från 90-talet. Då har du en helt underbar klocka och dessutom lite kudos över till att serva den om det skulle behövas.

Box & cert är trevligt men långt ifrån avgörande för mig i vart fall
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Hej och välkommen på resan som många av oss gjort. Lätt att bli fartblind på ditt äventyr.

Jag personligen hade gått på en beg Rolex Sub ref 14060. De kan du hitta för dryga 30 med lite sökande från 90-talet. Då har du en helt underbar klocka och dessutom lite kudos över till att serva den om det skulle behövas.

Box & cert är trevligt men långt ifrån avgörande för mig i vart fall

Hur är länken på de 90-tals 14060?
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Tänker du på slitage?
Det finns ju alla varianter där. Jag har klockor från mitten 90 tal med riktigt bra länkar. Har också haft klockor med slitna länkar från 2000 talet...

Tänkte både slitage och funktion. Kanske ingen stor ändring i hur länkar funkar då och nu.

Tänkte dessutom om det var något att tänka på eftersom jag har dålig koll på hur de ser ut på Sub överhuvudtaget.
 

Knight

Cartier
Tänkte både slitage och funktion. Kanske ingen stor ändring i hur länkar funkar då och nu.

Tänkte dessutom om det var något att tänka på eftersom jag har dålig koll på hur de ser ut på Sub överhuvudtaget.


På moderna oyster-armband har du solida ändlänkar och glidelock.. det är stor skillnad mot en 90-tals sub. Ett modernt oyster är top notch. Världsklass.
 

JayJay

Rolex
Tänkte både slitage och funktion. Kanske ingen stor ändring i hur länkar funkar då och nu.

Tänkte dessutom om det var något att tänka på eftersom jag har dålig koll på hur de ser ut på Sub överhuvudtaget.
Det är faktiskt en avsevärd skillnad i känslan på en modern rolexlänk och de från 90-talet. De moderna känns mkt robustare. Funktionsmässigt gör de dock samma jobb. Har ingen aning om det tar längre tid att få stretch i de moderna länkarna heller.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
På moderna oyster-armband har du solida ändlänkar och glidelock.. det är stor skillnad mot en 90-tals sub. Ett modernt oyster är top notch. Världsklass.

Det var precis sådan info jag tänkte på. Jag gillar glidelock, Pelagosen har också ett system för justering av länk och det är ett plus. Tycker ofta det är svårt att få rätt på en länk.

PO skrämmer mig lite för jag vet att den ej har microjustering ens. Kan bli ett problem.

Vet du när glidelock började på Subbarna?
 

Onelund

Rolex
Gillar den skarpt, i mitt märkliga huvud så ställs den dock mot explorer I eller II och då har tävlingsledningen i huvudet bestämt efter hårt övervägande att Explorer serien vinner.



Tycker det är lite mera stake i Milgaussen med tanke på sekundvisaren och det gröna glaset, utan att för den delen sticka ut allt för mycket. Jag hade gärna sett en hårt sliten milgauss med lite patina på min egna handled om jag någon mera gång ska köpa en Rolle
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Ska man ha ett enda ur så föreslår jag 16710. Vill man samla på sig några ur så skall 16710an ingå i laguppställningen.

Dräggel på den också. I svart helst för min del.

Jag är laddad idag för min rundtur.

Först simskola med kids, efter ska kidsen dumpas hos lämplig släkting. Bilen går direkt i 600km i timmen till butikerna. Sen följer tuffa förklaringar för frun varför jag hellre vill ha en rolex eller omega med den där konstiga dykringen istället för alla snygga tidtagar klockor som hon gillar.

Just nu är jag lite försikigt inställd till begagnat. Det har svängt upp o ner sedan tråden skapades och det är det som är meningen. Man får så oerhört mycket bra input här och folk engagerar sig, det är oerhört hjälpsamt för en sådan som mig.

Ibland blir jag så trött i huvudet av allt funderande (ilands problem) så det skulle vara värt en del att bara gå in o plocka en klocka i butik.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Vet ni hur butiker brukar ställa sig till handleds foto? Jag tycker det är skönt att kunna ta ett kort, dels för tråden men mest för mig egen del när jag sedan sitter hemma och funderar. Brukar det vara ok att dra fram mobilen och fota?
 
Topp