• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min resa - från 1 till 10 klockor på 3 månader

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tänkte berätta lite om mina första 3 månader som klocknörd.

När jag reggade mig på detta forum ägde jag en, 1st, klocka. Eller ägde och ägde, jag hade ett minne av att nånstans ligger min ungdoms klocka. Kanske fick jag den när jag gick ut 9an eller tog studenten? Var ganska övertygad om att det var en bastant pjäs av märket GUL.

Letade fram den och inte var den jättestor inte;



Inte heller fungerade den, det gör den inte idag heller.

Hursomhaver, jag fick, där i början av november, för mig att en klocka vore lite coolt att ha igen. I samma veva började jag lurka runt här och kolla, främst på vintagesidorna. Intresset växte och växte.

Kunde dock inte minnas hur det var att ha en klocka på armen och tid kunde ju mobilen visa tyckte jag i många år. Tog av mig klockan, jättestor GUL, när jag gick på semester för 12 år sedan eller nåt i den stilen. Var helt emot att bära klocka under dessa år.

Nåväl, efter att ha bevakat Tradera ett tag var jag övertygad om att jag skulle ha en Omega Seamaster av äldre modell. Auktioner på dessa slutade då alltid nånstans över tusenlappen vilket jag tyckte var galet mycket pengar för en gammal klocka :roll: Det här var alltså 3 månader sedan.

Jag våndades och budade och bevakade men det blev aldrig nåt riktigt avslut. Det hela slutade dock med att jag budade hem min första vintageklocka, en Certina DS-2, som var helt fantastisk men som gick dåligt. Skickade tillbaka den och budade hem den igen när den blivit lagad, denna gång till en tredjedel av vad jag betalade första gången :)




När Certinan returnerats var jag så besviken så jag trösthandlade en SKX007 med pepsiinsert som ni nog sett bild på nån gång här. WOW!!! Vilken fräsig klocka tyckte jag! Seiko is the shit! :ugeek:



Handlade på mig mer Seikos, en 7002-7001, nån SKX till och lite annat som flippades tämligen omgående då jag inte riktigt visste vad jag gillade eller höll på med egentligen. Fick nog lite panik för jag spenderade ju en massa pengar på klockor... nästan lite i smyg tror jag.





Några mindre skrivbordsdykare handlade jag på mig innan jag förstod att de var för små för mig. Rätt fina var de dock!



Efter att ha köpt och flippat och grejat lite så köpte jag till slut en 6309-7040 och där nånstans förstod jag vad jag gillar, trodde jag iallafall. Nu är vi framme i jultid 2012, har lidit av klocksjukan i en och en halv månad ungefär.

Följde raskt upp det köpet med att införskaffa en Seiko 6306-7001 som jag då trodde är en keeper och det tror jag faktiskt fortfarande.



Vintage Seikodykare alltså! Såna ska man ha fler av. I mellandagarna klippte jag till på en till goding, en 6105-8110 från 1975. Den finaste klocka jag har ägt hittills, under min überkorta karriär som klocknörd. I love it!



Kompletterade samlingen med en hel del spontanköp.

Ett exempel på bra köp är min Seiko Sportsmatic 1964



Och en Seiko 5 Sports som får agera snickarbeater.



Ytterligare en Seiko som jag tyvärr knappt använt,



En MWC PVD-dykare ramlade också in under januari men den flippades till en kollega efter bara några veckor eftersom han blev förtjust i den och var sugen på nåt nytt. Jag har förhoppningar om att detta kan ha triggat igång ett intresse hos honom som legat lite i träda :) MWC´n var en trevlig klocka för övrigt.

rujasuhy.jpg



Vid det här laget hade jag reducerat rätt bra, hade egentligen bara 2 Seikodykare som var nåt att hänga i julgranen. Läge för nåt nytt alltså. Köpte då Rilles nästan nya Squale 20 ATM, för sub hade jag aldrig haft och det kändes lockande.

Den används flitigt trots att den är mindre än mina andra dykare.







Vill inte utge mig för att vara nån mästerflippare men jag tycker jag varit rätt duktig med tanke på att jag startade från noll :lol: När jag tittar tillbaka känns det verkligen inte som att jag hittade detta intresse i november! Fattar inte hur jag hunnit med alltihop. Många timmar har det nog blivit surfandes just klockor :ugeek:

Nu har det tagit tillfälligt stopp tror jag..... Nu vet jag inte vad jag vill ha :roll: För dryga 3 månader sedan tyckte jag att Rolex var halvpatetiskt och nu sitter jag och dreglar över subbar, sea dwellers och försöker lära mig om dessa pjäser. Vet inte riktigt var det ska sluta, tycker att den datejust kan vara riktigt åtråvärd :roll:

Jo, igår trillade det in några fynd som inte kunde motstås. Gammalt skrot och en NOS Caravelle med dött batteri;







För tre månader sen visste jag i princip ingenting om klockor och idag är jag tämligen besatt och fluktar in detta forum fler gånger om dagen än vad jag vill erkänna :D

Det enda som oroar mig är att jag har fler klockor än jag hinner använda och det blir lite ångestframkallande. Hur hanterar jag detta? Flippa eller samla på allvar?

Har hängt på en mängd nördiga forum genom åren och detta är nog det härligaste av dom alla. Här hänger massor med kunniga och generösa människor som gärna delar med sig av både visdom och prylar. Det är högt i tak men samtidigt respektfull stämning. Snubben som köper en Casio för en femhunka får nästan lika många glada tillrop som den som köpt en Rolex! Det tycker jag säger ganska mycket om detta forum :!:


Tack KS!






Som vanligt bjuder jag på ganska dåliga bilder och av nån konstig anledning sitter det Nato på nästan alla mina klockor. Jag har länkar och andra armband, bara så att ni vet ;)
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Mycket trevlig läsning! och jag undrar också hur du har hunnit med det? :D
Jag vill även också tacka snubbarna som håller detta underbara forum uppe, TACK!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt att läsa och starkt jobbat. Skönt att se någon med än högre tempo än jag själv hade för dryga 2 år sedan när min resa startade. Tyvärr går detta missbruk hand i han med andra.. Man vill ha tyngre och tyngre doningar efter ett tag ;)
Men med ett nic som ditt så är en sån här helt klart nästa projekt tycker jag.. Kör hårt :D
30b5aa8b4e627c3e026e0b6d43cb2cd9.jpg
 

PierreS

Cartier
Det är kört för dig min vän!
Sådär börjar det och i en inte allt för avlägsen framtid sitter du där och undrar vad du ska köpa istället för t.ex. Dwellern som du haft i 1 månad :)
 

jabla

Sarlacc
Kul att läsa din klockhistoria, det syns ju vart du är på väg: Rolex sub!
Hoppas att jag själv får tummarna loss och berätta om min klockhistorik :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
PierreS skrev:
Det är kört för dig min vän!
Sådär börjar det och i en inte allt för avlägsen framtid sitter du där och undrar vad du ska köpa istället för t.ex. Dwellern som du haft i 1 månad :)

Så det är den vägen jag kommer att vandra? :) Antar att du talar av egen erfarenhet.

Vi får väl se vad som händer!

Jag glömde nämna att jag har nåt på ingång också ;)
 

vonhall

Rolex
Det var friskt jobbat på den korta tiden!
Har varit lite orolig för min egna del att jag handlat lite för många klockor på kort tid! Men så läste jag om din resa och blev alldeles lugn! Tack för det :D
 
Jag förstår precis var du är!

Jag började med att skaffa mig en Seamaster och tänkte att den lär ju räcka resten av livet! Sen blev det en vintage seamaster och nu sitter man med en seiko och en 16710 också och kan ändå inte sluta flukta runt trots att rollen kom för 3 dagar sedan =(

Kalaskul läsning =)
 

PierreS

Cartier
Scaramanga skrev:
PierreS skrev:
Det är kört för dig min vän!
Sådär börjar det och i en inte allt för avlägsen framtid sitter du där och undrar vad du ska köpa istället för t.ex. Dwellern som du haft i 1 månad :)

Så det är den vägen jag kommer att vandra? :) Antar att du talar av egen erfarenhet.

Vi får väl se vad som händer!

Jag glömde nämna att jag har nåt på ingång också ;)


Japp.....det börjar smått och sen går det snabbt utför :D
Ångrar inte en sekund ( eller krona för den delen ) :mrgreen:
 

Snårtas

Rolex
vonhall skrev:
Det var friskt jobbat på den korta tiden!
Har varit lite orolig för min egna del att jag handlat lite för många klockor på kort tid! Men så läste jag om din resa och blev alldeles lugn! Tack för det :D
Samma här. Tycker jag har gjort för många affärer sedan i sept/okt, men du knäcker! Det är otroligt vad detta med klockor är beroendeframkallande, det är nästan så att man tror att det är nåt biologiskt som styr. Människan har genom evolutionen utvecklat smak-och luktsinne för att överleva, samma med höjdskräck, ormfobi och åskrädsla. Vi skyr saker som är farliga för oss och dras till saker som ger oss överlevnad och konkurrensfördel...
Ämne för en doktorsavhandling i biologi/beteendevetenskap?
Tack för att du delade med dig :D
 
C

Crowolf

Guest
Du är faan heeeeelt galen! På ett fantastiskt sätt alltså. Keep'em Comin' Boy!:D

Och tack för mycket underhållande läsning.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Crowolf skrev:
Du är faan heeeeelt galen! På ett fantastiskt sätt alltså. Keep'em Comin' Boy!:D

Och tack för mycket underhållande läsning.

Haha! Tackar :) Känns skönt att ni alla tycker jag verkar frisk!

Funderade lite och kom då på att jag missade nog minst 3 klockor som passerat under denna period ;)

Tror jag ska avyttra några av de som jag aldrig använder... och göra plats för nya :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nu, mina vänner, har jag krympt samlingen till endast 5 klockor.

u8y7aryj.jpg


Är lite sugen på att reducera ytterligare för att frigöra kapital till en "riktig" klocka. Frågan är om jag blir lyckligare då?

Mina Seikos blir svåra att skiljas från, de har ju patina helt i min smak.

Squalen sitter ju sååå skönt med sin länk så den skulle jag vilja spara också ;)

Om jag tänker i extrema banor och tar steget mot att bli en OWG, (yeah right) ha bara en klocka, vad för slags klocka skulle fylla tomrummet efter dagens innehav?

Av bilden att döma gillar jag dykare, Pepsi och mögel ;)

I smyg drömmer jag om en lätt patinerad kvalitets Sub :) Tudor, Rolle eller Omega.

Vad tror ni? Finns det nåt annat jag borde spana in?

Funderingar, funderingar.....
 
C

Crowolf

Guest
Eftersom du är totalt körd (som tidigare konstaterat) får jag väl säga; Kör din grej, känn efter och gör vad du behöver. Tittar jag på hur du härjat under den tid vi levt parallellt på KS så finns det inte mycket mer att tillägga vid sidan om att du är ett skönt klock-freak sååååå.... Gör vad som känns bra!

Ps. Känns det bra att sälja din 6105 för runt 500:- till en skåne-jävel utan tillgångar???:)
 

m_s

Patek
2-Faktor
Herr Scaramanga - jag har upplevt samma sak som du, bara att jag kört 2 år istället. Många gånger har funderingarna gått kring att skaffa 1 max 2 klockor, man "ska ju inte ha så många" etc. Men problemet är att bara för att du köper en Rolle så kommer du inte sitta nöjd för det... Jag har nog tagit mig igenom totalt 20-25 klockor på 2 år, den dyraste har varit en Black Bay. När jag köpte den tänkte jag "shit nu har jag en keeper, en OWG-snubbe for real". Men det tog 2 månader sen blev det flipp....

Jag har bestämt mig att OWG inte är rätt just nu, det kommer kanske någon dag när man mognat i sitt relativt nya intresse.

Tror du råkar vara precis som jag, helt enkelt alldeles för sugen på att prova nya saker och då är det alldeles fel att låsa sig vid en "dyr" klocka!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
micke_s skrev:
Herr Scaramanga - jag har upplevt samma sak som du, bara att jag kört 2 år istället. Många gånger har funderingarna gått kring att skaffa 1 max 2 klockor, man "ska ju inte ha så många" etc. Men problemet är att bara för att du köper en Rolle så kommer du inte sitta nöjd för det... Jag har nog tagit mig igenom totalt 20-25 klockor på 2 år, den dyraste har varit en Black Bay. När jag köpte den tänkte jag "shit nu har jag en keeper, en OWG-snubbe for real". Men det tog 2 månader sen blev det flipp....

Jag har bestämt mig att OWG inte är rätt just nu, det kommer kanske någon dag när man mognat i sitt relativt nya intresse.

Tror du råkar vara precis som jag, helt enkelt alldeles för sugen på att prova nya saker och då är det alldeles fel att låsa sig vid en "dyr" klocka!

Tack Micke!

Du skriver precis det som lurar i bakhuvudet hela tiden. Bind inte hela kapitalet i en klocka!!! I nuläget skulle jag nog få svår ångest om jag laddade in 20-25 papp i en klocka. För mig är det mycket klockpengar och jag skulle nog våndas en hel del över ett sånt inköp. En Black Bay t ex finns ju på listan men den skulle jag ju behöva komplettera med ett flertal beaters för olika ändamål ;)

Det roliga med klockor, för min del, är nog funderandet, köpandet, provandet, flippandet och letandet. Som att bygga kojor när man var liten kanske? När det var klart var det inte kul längre ;)

Jag har nog en bra bit kvar till OWG. Det är ju så fantastiskt roligt att snoka (snika?) runt i lågpristräsket för att hitta det där fyndmöglet eller den där konstiga Seikodykaren :ugeek:

Det finns dock klockor som gjort djupa intryck på mig, bl a Rolex GMT II, Tudor Snowflake, Seiko 6105 och 62MAS, Omega Speedmaster, Rolex Daytona, Omega PloProf..... Klassiker helt enkelt, "riktiga" klockor som är ganska rejäla och användbara. Förmodligen är jag inte ett dugg unik som fastnat för just dessa.

Näe...jag är nog dömd att lattja runt i beggathörnan där patina och slitage redan är påbörjat. Min blanka fina Squale får ju aldrig komma i närheten av garaget t ex. Tycker att jag har en riktigt blank, tjusig och fräsch klocka när den sitter på armen :roll:


Crowolf; Visst kan du få den för en femhunka, bara du fixar mig en Black Bay för 2 papp :D

Nåväl, åter till det här med riktigt klocka. Det finns en risk att jag gjort bort mig totalt ikväll, eller inte :eek: Lite lätt överförfriskad på rött vin stod jag i tvättstugan och hängde en tvätt medan frun var i stallet. Telefonen blippade till och där var den ju!

Auktionen på den där "riktiga" klockan jag hade tittat på för nån vecka sedan. :? Kolla vad billig den verkar :) Inte jättebillig men ganska.

Suget accelererade snabbt.

Upp till datorn, kollade bilderna igen, för femte gången. Läste beskrivningen igen.... Ner till tvättstugan igen.

Smakade på iskall Jägermeister jag hittade, i frysen, i tvättstugan :D

Kollade omdömen på säljaren, för tredje gången, 100% nöjda kunder och ansenlig mängd lämnade omdömen.

Kolla bilder igen, igen.

2 minuter kvar.....

1 minut kvar...

12 sekunder kvar, jag trycker in ett bud som är 100 USD högre än jag egentligen tänkt

Väntar 8 sekunder :? Lätt kallsvettig hinner jag tänka, "Vad gjorde jag nu? Var detta genomtänkt?"

8 sekunder senare har jag vunnit auktionen på en....


















.. ja vadå?

Gissa på ni bara!

Om jag finner att detta var en lyckad affär kommer jag gladeligen posta bilder på unboxing och hela köret. Var det mindre lyckat kommer jag försöka tysta ned det hela, hur det nu ska gå efter denna post :mrgreen:

Nåja, "köpet" har firats med både Laphroaig och fin rom så nu känns det mest bara härligt.

Jag hoppas verkligen att detta spontanköp var lyckat och att jag kan avnjuta våren med en, i mitt tycke, "riktig" klocka på armen.

God natt!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Spännande, ser fram emot vad det är för något!

Håller med dig helt i det du skriver, hade man haft 100-200 i budget hade man kanske lätt jagat runt lite Rollar och Omegor etc (iofs aldrig Omega för mig, blä). Men har man snarare 20-40 så vill iaf inte jag sänka allt på en dinka. För bara för att det står Rolex på den kommer inte göra mig mer nöjd i längden...
 
Topp