• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min resa till klockfrossa och tillhörande råvaruvaluta

SwedishMade

Cartier
Hallå!

Nej, jag är verkligen ingen expert heller. Att klockan är i platina råder det dock inget tvivel om. Klockan är tillverkad 2007, det indikerar serienumret.

Men någon tavelkunnig får gärna komma med tips.

/gustav

Det är inte konstigare än att någon satt i en äldre vitguldstavla i klockan.

Ja, på något sätt har klockan fått en tio år äldre urtavla. Kanske behövdes en urtavla snabbt, och då fanns den i nämnda klocka. Sedan snålades det när urtavlan skulle ersättas.

Vissa Rolexcert nämner ju vilken urtavla klockan skall ha (USA?), men i övrigt antar jag att bara Rolex vet vilken tavla som levererades med en viss klockindivid. Jag antar detta är något man får se upp lite med om man köper "uspersamlarklockan", då vill man ju ha allt så original som möjligt. För en bruksklocka är ju detta strunt samma.
 
Hallå!

Samlarklocka är det ju inte tal om, annat än för mig själv då möjligen.:)

Men jag ska ta en sväng ner på Rob i veckan för att kolla lite på tavlor för just 118206. Som påpekats är det väl den karaktäristiska blå som tex. Omen har (fast utan diamanter) som verkar poppis. Visst hade väl Målarn en tråd med mängder med tavlor för Day-date?

/gustav
 
Exekutivt!

Grymt fin klocka. Gärna fler bilder!
Självklart.:)
image.jpg


image.jpg


/gustav
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Stort grattis!! Platina är kungligt på allvar. Sätter du i en platinablå tavla blir det ännu grymmare!
Kul att du fått hjälp här. Visst är KS fantastiskt.
 

SwedishMade

Cartier
Hallå!

Samlarklocka är det ju inte tal om, annat än för mig själv då möjligen.:)

Men jag ska ta en sväng ner på Rob i veckan för att kolla lite på tavlor för just 118206. Som påpekats är det väl den karaktäristiska blå som tex. Omen har (fast utan diamanter) som verkar poppis. Visst hade väl Målarn en tråd med mängder med tavlor för Day-date?

/gustav

Vill du köra superstealth behåller du ju den vita tavlan, men "ice blue" är som sagt riktigt snygg och reserverad för platina. Du kan se de officiella namnen nedan...

scrolla ner till runt 60% av sidan här, leta efter refnr 118206 (?)
http://www.timekeeperforum.com/forum/threads/rolex-ad-master-catalogue-2007-2008.570/
så kan du se vad du har att välja på. Kul detalj att din klocka är från samma år som katalogen.

Du kan ju kolla på chrono24 hur olika tavlor ser ut:
http://www.chrono24.com/en/search/index.htm?dosearch=true&query=118206&searchexplain=1&sortorder=1

Om detta priser stämmer så är det ju inga billiga urtavlor direkt....
http://www.chrono24.com/en/rolex/daydate-platin-dial--ice-blue-118206-118239--id3160132.htm

Tänk på att det kan vara så att du behöver byta visare också.


Ice blue (med STICK index) är riktigt snygg!
3395956g.jpg

http://www.chrono24.com/en/rolex/da...nt-band--nov-2014-uvp-46550eur--id3395956.htm

Eller så fortsätter du på den inslagna vägen och tar det ännu längre, enda stället man kommer undan med diamater som man :):
rolex-day-date-950k-platinum-ref.-118206-with-diamond-dial-bj-2005.-118206%2C-with-diamond-dial%2C-bj-2005-a.jpg

3372253b_xxl.jpg


Lycka till!!
 
Tack ska du ha SwedishMade. :)

Har sett att det finns minst 2 olika visare op Day-date, den jag har och så en solid som inte verkar ha lysmassa i. Sett att forumbrodern Omens 118206 har solida visare och av bilderna att dömma är dessa mörkare. En anna platina på forumet verkar ha samma som jag. Bilder på nätet verkar indikera minst 2 olika.

Hur många varianter på visare finns det? Kan vara bra för mig att veta innan jag shoppar loss på tillbehören...:woot:

/gustav
 
Tack ska du ha SwedishMade. :)

Har sett att det finns minst 2 olika visare op Day-date, den jag har och så en solid som inte verkar ha lysmassa i. Sett att forumbrodern Omens 118206 har solida visare och av bilderna att dömma är dessa mörkare. En anna platina på forumet verkar ha samma som jag. Bilder på nätet verkar indikera minst 2 olika.

Hur många varianter på visare finns det? Kan vara bra för mig att veta innan jag shoppar loss på tillbehören...:woot:

/gustav
Ser ut som att tavlan ska matcha visarna, alltså är det lume på visarna är det samma på tavlan så att säga. Helt logiskt, självklart.

/gustav
 

SwedishMade

Cartier
snygg men givetvis inte korrekt tavla för årsmodellen, inget allvarligt bara att leta rätt på en tahitian MOP så blir den fetare än fetast
Jag tittar på urtavlan ovan, jag måste säga att tritiumprickarna ser väldigt vita och fräscha ut för att vara runt 17 år (???) gamla. Hur pass lyser klockan i mörker? Då det är tritium skall den väl inte gå att ladda upp med ljus, utan skall och kan bara lysa av egen strålning (?).
 
Topp