• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min resa till klockfrossa och tillhörande råvaruvaluta

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Tack ska du ha SwedishMade. :)

Har sett att det finns minst 2 olika visare op Day-date, den jag har och så en solid som inte verkar ha lysmassa i. Sett att forumbrodern Omens 118206 har solida visare och av bilderna att dömma är dessa mörkare. En anna platina på forumet verkar ha samma som jag. Bilder på nätet verkar indikera minst 2 olika.

Hur många varianter på visare finns det? Kan vara bra för mig att veta innan jag shoppar loss på tillbehören...:woot:

/gustav
Här kommer en closeup på min tavla med visarna som är solida..hur många olika visartyper det finns till platinan vågar jag dock inte uttala mig om.
IMG_20150612_070840-1.jpg
 
Det får vi se när den dyker upp...:)

Vill även passa på att tacka Rob Engström för fin service idag, högg en länkbit som de hade på lager, kändes som julafton en gång till. Blev sådär perfekt lite halvlöst som jag vill ha. Länken liksom inbjuder till liiite lösare än jag normalt brukar ha. Kanske är en dödare för livslängden men what the hell.

/gustav
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det får vi se när den dyker upp...:)

Vill även passa på att tacka Rob Engström för fin service idag, högg en länkbit som de hade på lager, kändes som julafton en gång till. Blev sådär perfekt lite halvlöst som jag vill ha. Länken liksom inbjuder till liiite lösare än jag normalt brukar ha. Kanske är en dödare för livslängden men what the hell.

/gustav

Helt rätt, det är sommar. Handlederna sväller, samt att man vill att den ska periodsenliga cashual-hänget.
 

poormans

Rolex
Jag tittar på urtavlan ovan, jag måste säga att tritiumprickarna ser väldigt vita och fräscha ut för att vara runt 17 år (???) gamla. Hur pass lyser klockan i mörker? Då det är tritium skall den väl inte gå att ladda upp med ljus, utan skall och kan bara lysa av egen strålning (?).

jo den ska nog lysa lite, jag har haft tritiumtavlor ifrån ca 1989/90 som lyst svagt efter en dag i solen (visserligen var det sportklockor så mer lume på dem och så behöver man ett riktigt mörkt rum för att se det)
cheers
christian
 

SwedishMade

Cartier
jo den ska nog lysa lite, jag har haft tritiumtavlor ifrån ca 1989/90 som lyst svagt efter en dag i solen (visserligen var det sportklockor så mer lume på dem och så behöver man ett riktigt mörkt rum för att se det)
cheers
christian

Ok, jag kan inte detaljerna, men det är ju helt olika teknik bakom t.ex. "superluminova" och tritium-lösningen.

I superluminovan lagras ju elektroner upp i högre energinivåer, för att sedan sakta falla tillbaka (eller?) och då skicka ut fotoner.

I tritiumlösningen finns tritium, som skickar ut bl.a. elektroner, som sedan via fosfor skickar ut fotoner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tritium#Self-powered_lighting

Som jag ser det skall man inte kunna lagra upp solenergi för "upplysning" i en tritiumurtavla. Den enda tritiumurtavlan jag ägt kunde jag inte lagra in något i. Är du säker på att den urtavlan du pratar om verkligen var av tritium? T.ex. stod det: "T swiss made T"? Eller var det kanske en gammal "superluminova" eller liknande teknik?
 

poormans

Rolex
menade mer
Ok, jag kan inte detaljerna, men det är ju helt olika teknik bakom t.ex. "superluminova" och tritium-lösningen.

I superluminovan lagras ju elektroner upp i högre energinivåer, för att sedan sakta falla tillbaka (eller?) och då skicka ut fotoner.

I tritiumlösningen finns tritium, som skickar ut bl.a. elektroner, som sedan via fosfor skickar ut fotoner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tritium#Self-powered_lighting

Som jag ser det skall man inte kunna lagra upp solenergi för "upplysning" i en tritiumurtavla. Den enda tritiumurtavlan jag ägt kunde jag inte lagra in något i. Är du säker på att den urtavlan du pratar om verkligen var av tritium? T.ex. stod det: "T swiss made T"? Eller var det kanske en gammal "superluminova" eller liknande teknik?

ganska säker;)
 

Chagall

Cartier
Fett att åka ner och köpa en klocka på plats sådär. Vill jag också göra!

(Sen är den svinful, men det är högst min personliga åsikt. Så skit i det! ;) )
 
Dags för en liten uppdate som gav för mig ovantat stort uppsving.:)

Fick hem den nya tavlan idag, tack forumsponsorn Rob Engström.

Måste säga att det känns helrätt med den isblå tavlan. Vet ej om det är färgen eller att det är designen till de 6-siffriga referenserna som gör det men klockan ser lite större och maffigare ut. Så glad att glasringen är slät också, rent och propert.

Bara att återgå till semestern med andra ord.:)

image.jpg


image.jpg


/gustav
 
Topp