• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min Seiko "hoppar" eller går åt helvete för fort. Hjälp?

jakebarnes

Cartier
Hej expertisen.
Köpte för några veckor sedan en ny Seiko SKX007K från Moon Dog, Japan.
Har nu, vid två tillfällen plötsligt upptäckt att den visar betydligt mycket mer än vad klockan faktiskt är.
Alltså - i kväll var den plötsligt 19.20, när klockan egentligen var 19.00, trots att den, tror jag, gått rätt hela dagen innan. Häromdagen upptäckte jag att den var en timme mer än "actual time." Så antingen "hoppar" den, eller så "rusar" den, som jag upplever det.
Är det någon som känner igen detta? Känns så osannolikt och märkligt.
Vad göra? Några erfarenheter av att reklamera hos Moon Dog?

Tack på förhand.

/J.B
 

joh.jonsson

Panerai
Sök lite i ämnet här på forumet. Flera som har haft samma problem. Detta har löst sig med (tro det eller ej) en stadig smäll med klockan mot handflatan. Tydligen något som fastnar/låser sig. Men som sagt sök runt lite och lycka till :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fjädern hoppar ur position vid hårda stötar, främst förekommande på 7s26a. Går att lösa på ovan nämnda sätt men att gå till en urmakare är nog att föredra. :)
 

Littera69

Omega
Jag har provat den en gång, känns... inte särkilt stabilt men det funkade.

Sökte själv fram det på "hair spring issue".
 
Topp