Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Min SKX007 går +2-3 min/h?!

Diskussion i 'Diskussion' startad av BartVader, 3 oktober 2015.

1. BartVader
    Trådstartare

BartVader Bonde

Från:
    Göteborg
    Passade på att köpa min första dykare, en Seiko SKX007 från CreationWatches.
    Har haft den i 3 dagar nu och den går verkligen alldeles för fort, får ställa den flera gånger per dag för att den diffar flera minuter.
    Har läst att klockor kan rusa en aning i början och sedan "lugna" sig men då verkar det handla om ~30 sek/dag.
    Spelade in urverket med min iPhone och det låter precis som att en häst galopperar, till skillnad mot min svinbilliga Rodina-klocka som tickar på jämnt och fint (och håller tiden!). Laddade upp det på Dropbox om någon har lust att lyssna: https://www.dropbox.com/s/qfonqfpx1xryii9/Klockjämförelse.m4a?dl=0
    Första delen är Seikon, andra är Rodinan.

Är det ett måndagsex jag fått? Kan jag ens reklamera en klocka från CreationWatches, den är ju skickad från andra sidan jorden eller räcker det att kontakta en Seiko AD? Ja, tack för all hjälp. :)

2. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Låter skumt.
    Visst kan du dra ett garantiärende tebaks till Singapore, tyvärr är de inte kända för någon strålande kundservice .
    Här annars med någon av forumets duktiga hemma urisar.

Ping @Minuteman

BartVader gillar detta.
  3. BartVader
    Trådstartare

BartVader Bonde

Från:
    Göteborg
    Tack för svaret! :) Ja, någon som känner sig hemma på Seiko-urverk får gärna droppa idéer om vad det kan bero på. Är inte främmande för att pilla i klockan själv, då den ändå var rätt billig och jag känner mig rätt händig (dock noll erfarenhet av klock-meck utöver massa youtube-filmer som ändå gett mig hyfsad koll på klockans delar).

4. JMT

JMT Torpare

Är den magnetiserad eller dåligt uppdragen kanske?

5. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Den har troligen fått en smäll under transporten alternativt blivit utsatt för magnetism.
    Du lär få bra tips i tråden när folk börjar kvickna till imorrn.

Strindberg gillar detta.
  6. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Så kan det vara, testa att dra upp den ordentligt genom att vicka på den fram och tillbaka nån minut, och se över ett dygn hur den går.

7. BartVader
    Trådstartare

BartVader Bonde

Från:
    Göteborg
    Det ska jag prova, tack för tipset. Kan jag ta reda på om den magnetiserad? Och isåfall "avmagnetisera" den, eller släpper det av sig själv efter ett tag?

8. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Njae det får nog en uris kolla upp.
    Sök i forumet på magnetiserad klocka så kanske du hittar något matnyttigt i ämnet.

9. BartVader
    Trådstartare

BartVader Bonde

Från:
    Göteborg
    Efter en snabb sökning verkar det absolut vara så att klockan är magnetiserad. Tar den till en urverkare i morgon så får vi hoppas att det löser problemet. Tack för alla snabba svar, det förväntade jag mig inte sent en fredagkväll! :)

Jonte73 gillar detta.
  10. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Så funkar det på K S .
    Alltid nån nattsuddare igång :)
    Lycka till och välkommen hit.
    007 an är en schysst dykare som tål det mesta btw.

Arsius11 gillar detta.
  11. BartVader
    Trådstartare

BartVader Bonde

Från:
    Göteborg
    Ja, det verkar vara en schysst instegsklocka. Modvänlig och passar på alla olika band.
    Känner mig ytterst välkomnad!! :)

Greven och Jonte73 gillar detta.
  12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tror knappast den är magnetiserat. Det är ganska vanligt att fjädern hoppar på dessa om de utsätts för en hård smäll och då beter den sig som din gör. Bara att lämna in till urmakare alternativt smocka den på sidan av handens insida och hoppas att fjädern hoppar rätt igen.

Arsius11, Seikosthlm, Goose och 2 andra gillar detta.
  13. osc10

osc10 Borgare

Från:
    Norr
    Min tidigare Skx gick för fort efter att ha legat på kanten en tid. Hittade ett tips på nätet att man kunde "knacka" motsatt hörn till kronan (klockan 10) mot något ex en bok. Pang på några gånger och sedan gick klockan som den ska.

Point Blank och BartVader gillar detta.
  14. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Alla Seiko går sådär dåligt. Tyvärr.

Arsius11, Samps, Quaker och 5 andra gillar detta.
  15. osc10

osc10 Borgare

Från:
    Norr
    Men min var inte ny som din verkar vara, reklamera! Den har nog fått sig en smäll under resan.

16. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Eftersom du inte blivit utmanad på duell än så gissar jag att @yonsson sover fortfarande.

Brutus, swedesoc, Icaras och 1 annan gillar detta.
  17. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Du har verkligen noll koll

NickL, Aros och JesperO gillar detta.
  18. JesperO

JesperO Präst

Dagis!!

Aros och yonsson gillar detta.
  19. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Köpte också en seiko från dem, går +2865 sek/dygn. Så är det när man köper billigt skräp.
    Slängde klockan

Rojalisten och Spencer gillar detta.
  20. Jokkmokkswe

Från:
    Sthlm
    Men fan @Compiss du klagar då fan på allt, hur tycker du om Omegas verk?

Sedan, bit i det sura jävla äpplet för att du snålade in på en redan riktigt billig klocka (och tydligen jävligt racklig!)
    Alla är så jävla snåla och snikar in och köper via nån suspekt sida halvvägs på andra sidan världen fast när det väl måste bli ett garantiärende så är man oförståelig.

Samt ni som inte förstår ironi, haha shit vad curlade ni måste vara hemifrån!

Ping @yonsson

Spencer och Hmpson gillar detta.
  21. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Japp jag skyller bara mig själv, borde fattat bättre då klockan kostade ca två glas sprit på krogen. Det hade faaan vart en bättre investering:)

Omega....finns det bättre verk...

Edit: skall givetvis ändra mig och inte gnälla så mkt, SÅ sluta gnäll på mig nu!

22. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Inte min Seiko Quartz :D

23. Jokkmokkswe

Från:
    Sthlm
    Har du något belägg för detta utlåtande. Är det en GS? (Grotesk Seiko)

24. BartVader
    Trådstartare

BartVader Bonde

Från:
    Göteborg
    Provade detta. Nu kunde jag (för första gången) mäta klockan i Kello, tidigare sa den bara "signal unstable" men nu mäter den +6sek/dygn. :) Är det balansfjädern som "hoppat rätt" då kanske? Förhoppningsvis är problemet löst, återkommer med resultat senare.

edit: Spelade in klockan med iphonen igen, och nu låter den helt normalt! Hur känslig för stötar/smällar är den här modellen egentligen?! Jag köpte ju den mestadels som en beater, i tron att det var en riktig tank.

Senast ändrad: 3 oktober 2015
    Arsius11, Goose, osc10 och 1 annan gillar detta.
  25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ja

Seikosthlm gillar detta.
  26. Jokkmokkswe

Från:
    Sthlm
    NEJ

swedesoc gillar detta.
  27. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det är väl inte möjligt att man lagar Seiko på detta vis, hur simpla är de i sin konstruktion?

28. Jokkmokkswe

Från:
    Sthlm
    Är väl endast med Seiko man skulle nöja sig att den fixade till sig själv.
    Det säger väl ganska mycket om märket!

29. Stab Ein

Stab Ein Bonde

Från:
    Korsö Huvud
    Jag måste faktiskt säga att jag fick skitbra respons från Creationwatches när paketet med min SKX009 saknades (det gick aldrig iväg någon bekräftelse eller något trackingnummer). Rappa, trevliga svar och snabb lösning på problemet.

Orkade dock inte bry mig om att kontakta dem när jag konstaterade att tavla / chapter ring är lite skev och att det lossnade en bit lume redan efter någon dag.
    Wabi-Sabi är vackert, osv..
    Min gick f.ö. rätt stökigt i början, nu ligger den stabilt på +6 sek per dygn.

BartVader gillar detta.
  30. BartVader
    Trådstartare

BartVader Bonde

Från:
    Göteborg
    Igår kväll kom problemen tillbaka, men nu har den lugnat sig igen. Jag väntar nog några dagar och ser hur det utvecklas, annars kontaktar jag Creationwatches. Härligt att höra att du fått ett bra bemötande från dem.

Gummo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield