• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min svettigaste klocka hittills.

Nicklas H

Cartier
Pust! Har efter nästan 15 år utan regelbunden konditions träning fått för mig att börja jogga. Fy djävulen vad tungt det är och benhinnorna står i lågor. Men det är alltid kul att ha en klocka att titta på under tiden.
image.jpg
 

Tre333

Cartier
Kanske man kan räkna kadens då som steg? Oavsett starkt jobbat!!! Den träning som blir av är den bästa :) Jag kör med en Casio g shock och runkeeper på fånen när jag springer. Men har funderat på någon variant med pulsmätare. Någon som kör med det?
 

isbjörn

Panerai
Faan.. Tack för det dåliga samvetet!
Samma sits som du, med den "lilla" skillnaden att jag inte kommit ut i spåret.... "Skall börja träna till hösten". Ni vet.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Pust! Har efter nästan 15 år utan regelbunden konditions träning fått för mig att börja jogga. Fy djävulen vad tungt det är och benhinnorna står i lågor. Men det är alltid kul att ha en klocka att titta på under tiden.
image.jpg
Härligt!

Får jag föreslå att du sänker såväl tempo som puls inledningsvis? Om du under de tre till sex första veckorna siktar på en genomsnittlig puls i intervallet 70-80% av pulsmax, så kommer löpningen att kunna bli mer njutbar samtidigt som konditionseffekten är optimal.

Sikta på kadens runt 180, kanske genom lite kortare steglängd, vilket initialt kanske upplevs som långsamt, men som spar ev känsliga baksidor av lår.

Och så inte för långa pass... Öka med 10% i veckan. Över 600 kcal känns som en premiär på 7-8 km? Akta knän och hälar!

Allt detta har funkat för mig. Fick göra omstart för två år sedan efter bekymmer med hälarna. Från regelbundna 10+ km startade jag om på 2 km. Numera springer jag två - fyra pass per vecka mellan 8 och 20 km.

Har f ö använt mig av pulsklocka sedan 2006. S.k. zonträning funkar utmärkt för mig.

Stå på nu! Löpning är toppen när det funkar!

Och varför inte komplettera med cykling/roddmaskin/crosstrainer under uppbyggnadsfasen? Går snabbare att bygga upp konditionen, än kroppens tålighet att löpa.

Enjoy!

mvh A
 

Nicklas H

Cartier
Härligt!

Får jag föreslå att du sänker såväl tempo som puls inledningsvis? Om du under de tre till sex första veckorna siktar på en genomsnittlig puls i intervallet 70-80% av pulsmax, så kommer löpningen att kunna bli mer njutbar samtidigt som konditionseffekten är optimal.

Sikta på kadens runt 180, kanske genom lite kortare steglängd, vilket initialt kanske upplevs som långsamt, men som spar ev känsliga baksidor av lår.

Och så inte för långa pass... Öka med 10% i veckan. Över 600 kcal känns som en premiär på 7-8 km? Akta knän och hälar!

Allt detta har funkat för mig. Fick göra omstart för två år sedan efter bekymmer med hälarna. Från regelbundna 10+ km startade jag om på 2 km. Numera springer jag två - fyra pass per vecka mellan 8 och 20 km.

Har f ö använt mig av pulsklocka sedan 2006. S.k. zonträning funkar utmärkt för mig.

Stå på nu! Löpning är toppen när det funkar!

Och varför inte komplettera med cykling/roddmaskin/crosstrainer under uppbyggnadsfasen? Går snabbare att bygga upp konditionen, än kroppens tålighet att löpa.

Enjoy!

mvh A
Tack för tipsen.:) Provar med att minska steglängden och lite kortare sträcka. Det känns i benen, speciellt i benhinnorna just nu, troligen för att man är då jäkla tung.
Tack än en gång för råden.
 

Tre333

Cartier
Born to run är en intressant bok för er som ännu inte läst den! Skynda långsamt och njut så brukar det funka :) Ses på midnattsloppet nästa v! Lite OT kiropraktor vs naprapat kan någon svara på den?
 

JesperO

Rolex
Starkt jobbat...blir lite lättare med tiden (jag brukar intala mig det men än har jag inte märkt något.. Men en pilsner eller två är man alltid värd efter rundan...)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kanske man kan räkna kadens då som steg? Oavsett starkt jobbat!!! Den träning som blir av är den bästa :) Jag kör med en Casio g shock och runkeeper på fånen när jag springer. Men har funderat på någon variant med pulsmätare. Någon som kör med det?


Kör Garmin Forerunner 210 och den funkar utmärkt!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Springer alltid med löparklocka för att se fart, distans, sträcka.
Ska nu uppdatera mig till en klocka med pulsmätning. Har förstått att det spelar en
ganska stor roll för er som springer mycket. (Någon kanske vill förklara detta med puls, 80% nämndes).
/j
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Måste nog köpa mig en löparklocka. Springer med telefonen och nike+ nu men den blir så satans svettig..:angel:
Någon som har ett bra förslag?
 

Nicklas H

Cartier
Måste nog köpa mig en löparklocka. Springer med telefonen och nike+ nu men den blir så satans svettig..:angel:
Någon som har ett bra förslag?
Jag har kört ett par ggr nu med min Garnin 220 och måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Lätt att förstå sig på och funkar bra med uppkoppling mot pc och paddor/iphone.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kör Suunto Ambit2 och är grymt nöjd!
Använder den speciellt mycket nu då jag kör cross! Snittpulsen senast efter 1,35h körning var 187bpm. Givetvis inte på en gång, blir mer som intervaller med 15-20min åt gången. Grymt roligt :D

suunto-ambit-2.jpg
suunto-ambit-21.jpg
suunto-ambit-23.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nicklas H; lyssna på acce1999; ta det lungare i början! Du kommer att göra dig illa annars!

Jag startade i våras & sprang för långt/snabbt i början. Helt osprungen, men uppenbarligen med hyfsad kondis för jag orkade mycket längre än jag trodde, så jag körde på. Efter ca. 10 ggr fick jag ont som f-n i ett knä; typ "löparknä". Fick göra uppehåll hela sommaren, men har nu kommit igång igen. Mycket försiktigare; kör 30-35 min med jogga 3 min/gå 2. Öka efter nå´n vecka till 35-40 min med spring 4/gå 1 osv.

Jag kör ett 10 km nybörjarträningsprogram från Löpning för Alla (se webben) - innehåller lite enkla styrkeövningar för benen oxå - kolla in den & ta det lugnt som sagt!
Funderat på pulsklocka, men inte fått tummen ur ännu. Letade ett tag efter kombinerad golf- & löparklocka, men inte hittat nå´t vettigt alternativ. Känns som det borde gå att kombinera - en GPS är ju grunden i bägge & så i med en pulsmätare! Programmen för golf resp. löpning kan ju inte ta så mycket "plats" i en så´n klocka...

Lycka till!
 
Topp