Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Min tudor blackbay

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jocke_77, 23 augusti 2014.

1. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

Hej ! köpte för ett tag sen en Tudor black bay,är mkt nöjd med mitt köp och tycker den är riktigt läcker.
    Är dock färsk i klocksvängen och det här är min första "riktiga" klocka.

"problemet" Befinner mig just nu på Kreta och vill inte ha den på mig under dagtid när man gräver i sanden med barnen och ligger jäser i havet så den har fått ligga på hotellrummet. När jag ska ha klockan till kvällen så har den stannat,måste man dra upp klockan varje dag? det här har har hänt under en längre tid nu...

Mvh
    Jocke

2. Randel

Randel Friends of KS

Den klocka du har är beskaffad med ett ETA 2824-2 urverk, som har en så kallad gångreserv på 38 timmar. Urverket är automatiskt, vilket innebär att dess rotor rör sig i takt med att du rör din handled, och på så sätt dras urverket upp när du rör din handled men bara lite i taget. Om du skruvar ut kronan och drar upp den manuellt med fingrarna (genom att skruva på den alltså) så kommer klockan att gå i 38 timmar innan den behöver dras upp igen, och om du har på dig klockan på dagtid dras den ju dessutom upp en del av rotorn också. Hur mycket beror helt och hållet på hur mycket du har klockan på dig under dagtid. Antal varv att skruva på kronan tills max gångreserv är nådd har jag ingen aning om, du får prova dig fram.

Hugii och per nordström gillar detta.
  3. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Den stannade för att han blev sur på dig. Klart orättvist att han inte fick följa med och ligga och guppa i medelhavet, det är ju ändå hans rätta element, så då är det ju inte konstigt att han lackade ur och stannade med flit. ;)

Frosse, Mekmek, Wii och 19 andra gillar detta.
  4. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

Tack för ett mycket givande svar. Har dock varje morgon dragit upp klockan men sen har den fått ligga tills jag använt den på kvällen. Sliter det på klockan att dra upp den hela tiden? Har även ett jobb där jag är borta länge och kommer inte att ha klockan på mig under passet då det inte är en lämplig miljö.

5. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

jag vet =) först tänkte jag kör "all in" har på den överallt . Men den är ju så jävla snygg och man vill inte slita på den ;)

Cryssarn och Aboynamedsue gillar detta.
  6. Aboynamedsue

Från:
    O
    Köpte du klockan ny eller begagnad? Nog ska den klara att ligga still en dag utan att stanna. Kanske är dags för en service?

7. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Jag älskar min :) Klart han ska få hänga med till stranden. Den gör sig så jävla bra i solen. Ta med lite vanligt vatten och skölj av den bara ;) Hairlines osv kommer du nog få oavsett. Jag tar det riktigt försiktigt med min, men får dom lik förbannat. Man vänjer sig.

8. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

Köpte den ny för ca 5v sen.

9. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

Hm... ja det är lockande :)

10. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jag tycker gott att du kan använda den på stranden :)

Jocke_77 gillar detta.
  11. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Om du köpt den ny så kommer flitigt användande ge den karaktär! Inte slitage.

Dessutom så ringde de precis från Tudors huvudkontor och sa att om du inte har klockan på dig på stranden så kräver de att vi bannar dig från forumet. Just sayin. ;)

mace, daviden, svesam och 13 andra gillar detta.
  12. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

Ha ha ;) ni har övertygat mig.

davhei gillar detta.
  13. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Drar du upp klockan riktigt på morgonen ska den som sagt klara sig hur bra som helst, annars är det något knasigt med den.

14. Aboynamedsue

Från:
    O
    dra upp klockan fullt, ställ den på 12.00 och se vad den står på när den stannat, då vet du gångreserven. Är den betydligt kortare än vad den ska vara så lämna in den och få det åtgärdat på garantin.
    Men det kan du ju sysselsätta dig med när du kommit hem till Sverige, nu tycker jag att du ska ta på dig klockan och ge den lite qualitytime i medelhavet! :)

edit. Och ta lite bilder på klockan för bövelen, du har ju en vacker klocka och finfina omgivningar. Är ju bäddat för grymmebilder i dagens klocktråd;)

daviden, Eurenius och Jocke_77 gillar detta.
  15. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

16. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

17. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Åh fan, det var den snyggare varianten av black bay också! :)

yonsson gillar detta.
  18. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Snygg klocka! Den ska med till stranden!
    Den är gjord för att användas.
    Hade inte jag fått följa med till stranden hade jag också jäklats.
    Har läst på något ställe för länge sen att klockor måste "köras in" ?? Dvs att dom ska användas flitigt ett tag när dom är nya för att komma igång riktigt, kan dock inte garantera hur mycket sanning ligger bakom det.

19. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det låter som något är fel med den, gå tillbaka med och låt kontrollera!

20. joF

joF Friends of KS

Grymt bra val av klocka :)

21. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

mace, Dr Stein, jabla och 14 andra gillar detta.
  22. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Har du dragit upp den fullt (skulle gissa ca. 40 varv)?

yonsson gillar detta.
  23. Känner igen mig, har haft en Longines Legend Diver och tidigare en Seamaster Pro som inte heller fick följa med på stranden.
    Har försökt övertala mig själv så många ggr att en klocka ska användas i sin rätta miljö men det tar alltid emot...
    Min lösning är att helt nya klockor borde inte få säljas utan något ding eller repa, då skulle man som användare redan ha kommit över första skadan och man skulle njuta av klockan fullt ut

Randel och Jocke_77 gillar detta.
  24. Jocke_77
    Trådstartare

Jocke_77 Torpare

ja nått i den stilen,ska göra ett riktigt test nästa gång den stannar o vrida upp den typ 40varv som du föreslår och sedan ställa den på 12 så man ser hur lång tid den klarar. Tack för era tips kamrater !

25. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Nu ska vi inte vara så Eurenius. Min röda är minst lika fin ;) :p

Jocke_77 och Randel gillar detta.
  26. christian-h

christian-h Biskop

Aj, aj. Det där är din inkörsport. Your in for a journey.

Kul! :)

Jocke_77 gillar detta.
  27. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är en dyk-klocka så kör på med den överallt!!

Jocke_77 och Scaramanga gillar detta.
  28. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Grymt fin.. Se till att använda den bara! Nu vill jag se den på en undervattensbild!

Jocke_77 gillar detta.
  29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    40 hela varv på kronan, inte 40 halva varv, för det blir 20. :)
    Du bör känna ett ökat motstånd eller höra ett annorlunda ljud när klockan är fullt uppdragen.

30. Rikard

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Du har ju till och med ett snyggt band som pallar 300m så hopp i plurret med den för bövelen! :woot:

Jocke_77 och yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield