Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

min vintage Girard Perregaux har tappat glaset!

Diskussion i 'Vintage' startad av LenaH, 3 december 2013.

1. LenaH
    Trådstartare

LenaH Torpare

hej. som nykomling här hoppas jag att jag skriver i rätt tråd nu. alltid lite klurigt att veta tycker jag. jag köpte en vintage Girard Perregaux (50-tal skulle jag gissa men är långt ifrån nån klockexpert så jag kan ha fel) som jag gav till min pojkvän i present i slutet på sommaren. så jäkla fint herrur. men en blöt natt försvann glaset OCH glasringen som jag nu förstått är svår att bara byta ut. så nu letar jag efter en exakt likadan ring. känns som att leta efter en nål i en höstack, men jag måste försöka. lämnade in den på Fredmans Ur i Stockholm men de hade ingen ring, så nu undrar jag om ni här har något tips på vart jag kan vända mig. känns riktigt tråkigt att behöva lägga klockan på hyllan bara. eller är det vad jag borde göra? är så tacksam för alla svar. /Lena

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ajaj, det är tyvärr jättesvårt att få tag på ett nytt. Det bästa alternativet är nästan att leta upp ett komplett men defekt ur för att ta ringen därifrån.

3. LenaH
    Trådstartare

LenaH Torpare

världens bästa present blev världens sämsta över en natt.

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nu är jag ute på tunn is då jag endast gissar men en riktig urmakare eller finmekaniker borde kunna modifiera diametern på en annan glasring så att den passar ditt ur, McGyver? Jag skulle försökt hos ABC eller Farfars Klocka i Stockholm. Om inget annat kanske de har något annat tips.

jabla gillar detta.
  5. LenaH
    Trådstartare

LenaH Torpare

Jag har fått tips om ABC så jag får helt enkelt testa dem och Farfar. Fredmans enda tips var att skicka klockan till Schweiz och det kostar ju rysligt mycket. Tack för tipsen! Allt är välkommet.

6. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Det här kanske är en dum fråga men är glasringen samma sak som tension ring på engelska?

7. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag kanske ger ett lika dumt svar ;) men är glasringen inte bezel? Eller är det bara på klockor med vridbar ring?

8. _jonte

_jonte Friends of KS

Farfars Klocka tillverkade en glasring till någons Omega Constellation för ett tag sen. Var en tråd om det här... Så kolla med han!

9. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    jo det du säger stämmer nog, har varit utomlands i flera år och det börjar märkas av, har glömt svenskan. Jag undrade för att jag vet att det finns nåt som heter tension ring i vissa glastyper, sitter på insidan av glaset och håller tavlan på plats. Hursomhelst vet jag att det går att beställa glas till klockor med önskad inner/ytterdiameter och med tensionring, lär säkert också finnas utan ringen. Det jag hade gjort är att ta den till en urmakare, mäta diametern sen beställa hem tre fyra olika glas med 0.1 mm skillnad mellan varje och sätta in den som passar bäst. Vet inte om det funkar till just denna klockan men vet att det funkar till andra. Vad tror du Aurum?

10. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
  11. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    dubbelpost:/

Boris Balkan gillar detta.
  12. _jonte

_jonte Friends of KS

13. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Det finns en tensionring i glaset med uppgift att få bättre presspassning av glaset i boetten och snygg anslutning mot tavlan-ringen som saknas här är troligtvis en yttre spännring som även är en del av boetten. Gå till en urmakare så kan han/hon säkert modifiera en ring från skrotlådan så att det passar!

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det förmodar jag inte, glasring är vad utlänningar kallar bezel i min värld.

Karatekid gillar detta.
  15. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    bezel är det ord jag känner till:) glasring låter som en del av till glaset, man lär sig nåt nytt varje dag:)

16. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    del av/till ska det stå

17. LenaH
    Trådstartare

LenaH Torpare

tack snälla för alla tips! nu har jag i alla fall någonstans att börja.