• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

min vintage Girard Perregaux har tappat glaset!

LenaH

Breitling
hej. som nykomling här hoppas jag att jag skriver i rätt tråd nu. alltid lite klurigt att veta tycker jag. jag köpte en vintage Girard Perregaux (50-tal skulle jag gissa men är långt ifrån nån klockexpert så jag kan ha fel) som jag gav till min pojkvän i present i slutet på sommaren. så jäkla fint herrur. men en blöt natt försvann glaset OCH glasringen som jag nu förstått är svår att bara byta ut. så nu letar jag efter en exakt likadan ring. känns som att leta efter en nål i en höstack, men jag måste försöka. lämnade in den på Fredmans Ur i Stockholm men de hade ingen ring, så nu undrar jag om ni här har något tips på vart jag kan vända mig. känns riktigt tråkigt att behöva lägga klockan på hyllan bara. eller är det vad jag borde göra? är så tacksam för alla svar. /Lena

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ajaj, det är tyvärr jättesvårt att få tag på ett nytt. Det bästa alternativet är nästan att leta upp ett komplett men defekt ur för att ta ringen därifrån.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
världens bästa present blev världens sämsta över en natt.

Nu är jag ute på tunn is då jag endast gissar men en riktig urmakare eller finmekaniker borde kunna modifiera diametern på en annan glasring så att den passar ditt ur, McGyver? Jag skulle försökt hos ABC eller Farfars Klocka i Stockholm. Om inget annat kanske de har något annat tips.
 

LenaH

Breitling
Nu är jag ute på tunn is då jag endast gissar men en riktig urmakare eller finmekaniker borde kunna modifiera diametern på en annan glasring så att den passar ditt ur, McGyver? Jag skulle försökt hos ABC eller Farfars Klocka i Stockholm. Om inget annat kanske de har något annat tips.


Jag har fått tips om ABC så jag får helt enkelt testa dem och Farfar. Fredmans enda tips var att skicka klockan till Schweiz och det kostar ju rysligt mycket. Tack för tipsen! Allt är välkommet.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nu är jag ute på tunn is då jag endast gissar men en riktig urmakare eller finmekaniker borde kunna modifiera diametern på en annan glasring så att den passar ditt ur, McGyver? Jag skulle försökt hos ABC eller Farfars Klocka i Stockholm. Om inget annat kanske de har något annat tips.

Det här kanske är en dum fråga men är glasringen samma sak som tension ring på engelska?
 

_jonte

Patek
Farfars Klocka tillverkade en glasring till någons Omega Constellation för ett tag sen. Var en tråd om det här... Så kolla med han!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
jo det du säger stämmer nog, har varit utomlands i flera år och det börjar märkas av, har glömt svenskan. Jag undrade för att jag vet att det finns nåt som heter tension ring i vissa glastyper, sitter på insidan av glaset och håller tavlan på plats. Hursomhelst vet jag att det går att beställa glas till klockor med önskad inner/ytterdiameter och med tensionring, lär säkert också finnas utan ringen. Det jag hade gjort är att ta den till en urmakare, mäta diametern sen beställa hem tre fyra olika glas med 0.1 mm skillnad mellan varje och sätta in den som passar bäst. Vet inte om det funkar till just denna klockan men vet att det funkar till andra. Vad tror du Aurum?
 

McGyver

Rolex
Det finns en tensionring i glaset med uppgift att få bättre presspassning av glaset i boetten och snygg anslutning mot tavlan-ringen som saknas här är troligtvis en yttre spännring som även är en del av boetten. Gå till en urmakare så kan han/hon säkert modifiera en ring från skrotlådan så att det passar!
 
Topp