• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina egna vintagefavoriter - Omröstning!

Vilken klocka föredrar ni?


  • Totala väljare
    48
  • Enkät stängd .

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Här är mina egna vintagefavoriter. Jag tycker om dom alla tre ungefär lika mycket. Klockornas ekonomiska värde är väl ungefär likvärdigt.

Heuern och Rolexen är från 1972, så även jag. JLCn är från ca 1960. Det märks att det är drygt 10 års åldersskillnad på klockorna. JLCn är inte lika driftssäker som dom andra. Rolexen känns väldigt stabil för att vara en 40 år gammal klocka och automaturet gör att den känns modernare än Heuern.

Jag undrar vilken av dessa ni tycker är finast, coolast, mest åtråvärd?

ql3JKBC.jpg

9LuLkjV.jpg

skMhv6l.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fina ex alla tre! Memovoxen knäcker dock! Genomgående/sammanhängande och välavvägt vackert formspråk, runda former, kupat plexi och doomad urtavla, djup champagne patina, minimalt med text och skönt teckensnitt. Mekaniskt alarm!!!
 

GurraG

Cartier
Jag är personligen inte så förtjust i Autavia-caset på Carreran, den tappar det sleeka som jag förknippar med modellen. Datejusten är fin men lite för vanlig. JLC:n är grymt läcker och väcker ett habegär i mig.
 

Sond

Patek
Först går Heuern bort. Den är för mycket 70-tal för mig. Och inte den goda sidan av det årtiondet utan det designmässigt tveksamma. Tänker på de Omegor som vissa gillar så starkt men som jag har så svårt för. Heuern klarar sig dock rätt bra för att ha drag av den desigskolan.

Återstår då Rolex och JLC. Ren klockkärlek går mot JLC. Den är finare, ovanligare och mer vintage. Rolexen är urläcker men mer tidlös och i detta fall leder till en förlust mot Memovox. Så JLC är finast och personligen skulle jag köpa DJ:n. Varför? Mer tidlös och bredare i sitt användningsområde.

Memovox(som jag budat på ett antal ggr på eBay utan att få hem en) kan mycket väl dyka upp i min samling så småningom. Men DJ kommer alltså landa före.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Min röst landar på Heuern, den kittlar med sina gener och får mig nästan att höra de gamla formelbilarna varva över Monacos gator eller för den delen, Mr McQueen i filmen Le Mans från 1970 :)

Har haft alla tre, dock inte samtidigt, och den enda jag verkligen saknar är Heuern och förstår än idag inte varför jag gjorde det idiotiska i att sälja den.
 

Mr Chance

Kalmar
Memovoxen slår dj:n på mållinjen. Främst för att den är ovanligare. Och snygg förstås, j-gt snygg! :)
Jag har liiite svårt för 70-talsboetter. Men jag börjar vänja mig så smått..
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Dessa dilemman.
Coolast är Heuern.
Finast är JLC:n.
Mest åtråvärd för mig är JLC:n, jag har redan en men din har en hälig och jämn patina. En så vansinnigt lyckad design och en kul? komplikation på köpet.
Rolexen är tidlös, ganska snygg men det räcker inte för mig i den här trion.

Härliga klockor!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Usch! Rollen är hemsk. Sälj den!

...till mig.

Jag tycker Heuern är grym. Mer cool än vacker dock. Jag tänker också 400 km/h längs Mulsanne-rakan i en Porsche 917 när jag ser den.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för åsikterna och rösterna allihopa. Alltid kul att höra vad andra tycker. Har ju läst lite på vintagedelen och sett att många gillar JLCn, men lite överraskade är jag att den tog storslam.
 
Topp